[Infographic] Voetbalfan in stadion twittert meer dan kijker thuis

[Infographic] Voetbalfan in stadion twittert meer dan kijker thuis
  • Online
  • 23 okt 2013 @ 14:28
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

HTC heeft onderzoek uitgevoerd naar het gedrag van voetbalfans in stadions in Europa op het gebied van social media. Uit het onderzoek blijkt dat ze goed zijn voor meer dan 35% van alle tweets over de wedstrijd. Voor dit onderzoek is data verzameld tijdens vier van de eerste wedstrijden van dit seizoen in de groepsfase van de UEFA Champions League. Hieruit blijkt dat fans in de stadions verantwoordelijk zijn voor bijna tien keer zoveel tweets per fan dan tv-kijkers. Naast berichtgeving over de wedstrijden zelf, delen ze ook foto’s om hun sociale contacten te laten weten dat ze erbij waren.

Bij de vergelijking van de tweets van fans in de stadions met de tweets uit de rest van het land, blijkt dat de fans in stadions graag als amateurexpert optreden. Daarnaast informeren ze volgers over de stand (24% van de tweets), doelpunten (23%) en trainers (14%). En ze scheppen ook op over het feit dat ze erbij zijn, via zowel ‘selfies' als via bijna 3.000 tweets over de stadions zelf.

Europese verschillen
Het onderzoek toonde ook enorme verschillen in content die werd gedeeld op social media. Waar Chelsea-fans het meest deelden (129 tweets per 100 aanwezigen), waren de AC Milan-fans in het stadion juist heel rustig (9 tweets). Het publiek in het Verenigd Koninkrijk (Stamford Bridge) en in Spanje (Camp Nou) was veel rumoeriger op social media dan in Italië (Stadio Giuseppe Meazza) en Frankrijk (Stade Vélodrome), goed voor meer dan 88% van de conversaties tegenover 12% in Italië en Frankrijk. Een ander resultaat van de studie was dat het totale aantal conversaties in het stadion en in de rest van het land het sociale ‘geluid’ weerspiegelt van de fanbase van een land als geheel, waarbij Italië het stilste was, zowel binnen als buiten het stadion.

Meeste selfies bij Barcelona
Het verschil in gespreksniveaus en onderwerpen in elk stadion weerspiegelt niet alleen de teams die op het veld stonden, maar ook wie er op de tribunes zaten. In Camp Nou, waar FC Barcelona tegen Ajax speelde, voerden de fans ten opzichte van de fans bij andere wedstrijden hele andere sociale gesprekken. Als één van de meest bekende merken in de sport met een internationale fanbase was het duidelijk dat het hogere aandeel van toeristen en bezoekers op de tribune in Barcelona ervoor zorgde dat het gesprek minder over de wedstrijd ging en veel meer over algemene zaken. In feite was de conversatie 50/50 verdeeld tussen het bespreken van de score en het bespreken van het stadion zelf. Daarnaast werden daar de meeste selfies gemaakt om volgers jaloers te maken, ondanks het feit dat de wedstrijd met een eindstand van 4-0 allerminst saai was.

Hashtags in plaats van clubliederen
Uit een analyse van het gebruik van clubhashtags blijkt dat hashtags op Twitter inmiddels zijn uitgegroeid tot een vorm van een ‘sociaal clublied’ en een manier waarop fanschap wordt uitgedragen, zowel binnen als buiten het stadion. Deze waren populair in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk, waar hashtags van de club per wedstrijd meer dan duizend keer werden gebruikt.


 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken