
Video On Demand blijft fors groeien, verdubbeling Videoland
Video-on-demand blijft groeien in Nederland, aldus onderzoek van Telecompaper. Lokale speler Videoland heeft haar klantenbestand in een jaar tijd ongeveer verdubbeld naar zo'n 400.000 huishoudens (6%). Netflix blijft veruit de grootste speler in de on-demand videomarkt.

De verpakking als like-generator
Visueel opvallen. Het is altijd al de taak geweest van de verpakking, maar sinds de digitale revolutie is visueel opvallen belangrijker dan ooit. Het lijkt wel of we tegenwoordig alles doen (en delen) voor de likes.

Adidas verlengt tot 2023 met Feyenoord
Het kampioenschap is uit beeld verdwenen, maar Adidas blijft ook de komende vijf jaar als strategisch partner aan Feyenoord verbonden. Na een succesvolle samenwerking sinds de start van het seizoen 2014-2015, ondertekenden beide partijen maandag een nieuw contract.
![[interview] Fanta Orange van 48 naar 33 kcalorieën per 100ml](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] Fanta Orange van 48 naar 33 kcalorieën per 100ml
Na jaren van testen, meldt frisdrankmerk Fanta orange een nieuwe receptuur te hebben gevonden. Met minder suiker maar volgens de test met evenveel smaak. 'Een bijzondere mijlpaal’, reageert marketeer Margreet van Staalduijnen.

Harry Smeets nieuwe CEO Total Identity
Na acht jaar zal Bob van der Lee Total Identity verlaten. Hij wordt opgevolgd door Harry Smeets die zijn rol als CEO zal overnemen. Smeets wil naar eigen zeggen onder meer bijdragen aan de verdere digitalisering van Total Identity.

Leffe hoofdsponsor van Record Store Day
Dit jaar is biermerk Leffe de nieuwe hoofdsponsor van Record Store Day Nederland. De internationale feestdag van de platenzaak vindt plaats op zaterdag 21 april 2018.

Adverteerders steken weer meer geld in radioreclame
Adverteerders hebben in 2017 meer geïnvesteerd in radioreclame dan in voorgaande jaren. De totale radioreclamebestedingen komen uit op 226 miljoen euro netto. De spotbestedingen zijn gestegen met 1,5 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau.
![[Anneke Ammerlaan] 'Ich bin ein Aldi-kind'](/templates/img/lazyload.gif)
[Anneke Ammerlaan] 'Ich bin ein Aldi-kind'
‘Ich-bin-ein-ALDI-kind.ch’: met verbazing las ik dit op een boodschappentas van Aldi in Zwitserland. En er stond nog iets op die tas: ‘Ich will einkaufen, nicht suchen’.

Wat kan je doen tegen huurverhoging van winkelruimte?
Winkeliers, stem nooit zomaar in met een voorstel tot huurverhoging van je winkelruimte. Het is maar de vraag of zo’n voorstel terecht is.
![[interview] Picnic deelt big data-marketing geheimen tijdens DDC Event](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] Picnic deelt big data-marketing geheimen tijdens DDC Event
Onder het motto ‘Data: Denk groot, begin meteen!’ vindt op 8 februari 2018 de volgende editie van het onder marketeers geliefde Data Driven Commerce Event plaats. Met onder andere een bijzondere keynote van retailketen Picnic.

Super Bowl 2018: Steven Tyler, Alexa zonder stem en een rappende dwerg
Meer dan honderd miljoen Amerikanen kijken zondag de finale van de Super Bowl, dus rinkelt ook weer de kassa in het reclameblok. MarketingTribune zet een aantal spraakmakende commercials van dit jaar op een rij, waaronder Kia, Pepsi, Doritos en Amazon.

Na BNR komt ook Radio 1 met nieuws-podcast
De omroepen op NPO Radio 1 hebben donderdag een dagelijkse nieuws-podcast gelanceerd. Deze podcast, getiteld De Dag, is bedoeld voor wie weinig of geen tijd heeft om live naar de radio te luisteren. De podcast 'verdiept het gesprek van de dag'.

Olympische sponsors scoren net even anders
Over ruim een week beginnen de Winterspelen. Dat gaat snel ineens, maar door de groeiende aandacht kom ik wel lekker in de stemming. Sponsors pakken flink uit met Pyeongchang. Wat opvalt: ze doen het ditmaal vaak anders dan anders.

Cordaid terug op tv met ander geluid
Hulporganisatie Cordaid en creatief strategisch adviesbureau Made in May hebben de krachten gebundeld voor een merkcampagne die de Nederlandse samenleving aanspoort om mensen in nood te helpen. Het betekent de terugkeer op tv na lange tijd, met een commercial 'waarmee we ons onderscheiden van de traditionele ontwikkelingshulp'.
![[interview] Nieuwe meetzuil vraagt feedback van shoppers](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] Nieuwe meetzuil vraagt feedback van shoppers
Onderzoek en metingen. We zijn er gek op. Uitputtende vragenlijsten leveren bruikbare informatie op voor strategische beslissingen, maar probleem is wel: het is altijd een achteraf-besluit. Marktonderzoeksbureau Mobiel Center promoot daarom onderzoekszuil SELF-i.
![[video] De 10 Crossmarks-retailtrends voor 2018](/templates/img/lazyload.gif)
[video] De 10 Crossmarks-retailtrends voor 2018
Tijdens de recente trendpresentatie en nieuwjaarsborrel van strategisch retailbureau Crossmarks werden dé volgens het bureau belangrijkste retailtrends voor 2018 gepresenteerd.

Inzending 20e editie SpinAwards van start
Het inzenden voor de 20e editie van de SpinAwards is van start gegaan. Dit jaar zijn er twee nieuwe categorieën toegevoegd: Artificial intelligence en AR&VR. De oercategorie ‘Banner’ komt eenmalig terug.
![[video] McDonald’s Nederland groeit naar recordomzet van ruim €811 miljoen](/templates/img/lazyload.gif)
[video] McDonald’s Nederland groeit naar recordomzet van ruim €811 miljoen
McDonald’s, de restaurantketen in fresh & fast food, behaalde in 2017 een recordomzet van ruim €811 miljoen, een stijging van 10,9% in vergelijking met 2016. De 245 restaurants verwelkomden bijna acht miljoen nieuwe gasten.

New Kids on the Block: deze 25 bureaus kunnen winnen
Vijfentwintig bureaus maken kans om de bureauprijs New Kids on the Block 2017 te winnen. Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN), B&BA en Fonk hebben een zogenoemde Consideration List opgesteld. Dit zijn de kanshebbers.

CMS sponsort en helpt Nederland Cares
CMS en Nederland Cares zijn een samenwerking aangegaan. Medewerkers van het advocatenconcern zullen vrijwilligerswerk verrichten samen met de stichting. Daarnaast worden verschillende activiteiten gesponsord.

Feyenoord-PSV best bekeken bekerduel ooit Fox Sports
Het kwartfinale-duel tussen Feyenoord en PSV trok gisteren een totaal van 785.000 live kijkers op Fox Sports Eredivisie. Het is daarmee de best bekeken bekerwedstrijd ooit op de zender. Dankzij een 2-0 zege staat Feyenoord in de halve finales.

Meyer stapt in Burger Kings
Horecamagnaat Laurens Meyer schakelt nu deels over naar Burger King in Nederland. Meyer is benoemd tot ‘master franchiser’ van de Amerikaanse keten voor de lage landen.

Max Verstappen op derde editie Jumbo Racedagen
Voor de derde keer op rij organiseert Jumbo Supermarkten in samenwerking met Circuit Zandvoort, Red Bull Nederland en Verstappen Management de Jumbo Racedagen. Op zondag 20 en maandag 21 mei kunnen alle fans van Max Verstappen de Formule 1-ster weer van dichtbij in actie zien op het circuit in Zandvoort.

Netbooster investeert miljoenen en heet nu Artefact
Volgend op de recente fusie van NetBooster en Artefact is het aandelenkapitaal verhoogd om wereldwijd het full-service aanbod aan geïntegreerde marketing, consulting en technologie-diensten verder te ontwikkelen. Het bureau zal verder gaan onder de naam Artefact.

Concurrentie voor Google en Facebook wordt onderschat
Het is geen nieuws dat de globale techreuzen als Google en Facebook vaak een onderwerp van discussie vormen. Hun omvang en dominantie zouden soms marktverstorend verwerken, maar een antwoord van de concurrentie is niet altijd voorhanden. Is dat terecht?

Alex Normanton creative director MassiveMusic
Internationaal muziekbureau MassiveMusic versterkt zijn team met Alex Normanton in de functie van creative director Music & Brands. Hij wordt eindverantwoordelijk voor alle creatieve output van MassiveMusic Europe.

The Shed at Dulwich fopt TripAdvisor compleet met fake restaurant
Restaurant The Shed at Dulwich wist het op Tripadvisor te schoppen tot de nummer 1-tent in Londen. Want favoriet van foodies, influencers, celebrities en bloggers. Probleem: 'The Shed' bestaat niet.

Toyota start Olympische campagne met Ireen Wüst en Chris Vos
Olympisch sponsor Toyota lanceert de wereldwijde campagne “Start Your Impossible” in Nederland met Olympisch kampioen schaatsen Ireen Wüst en Paralympisch snowboarder Chris Vos. Zij laten zien dat niets onmogelijk is.

Te Grotenhuis nieuwe Marketing en Sales director bij Mobiel Centre Marktonderzoek
Hendrik te Grotenhuis is aangenomen als Marketing en Sales director bij Mobiel Centre Marktonderzoek. Als mede aandeelhouder gaat hij zich met name bezig houden met Mobiel Centres smaaktest concept 'Tastey'.

CheapTickets zet in op weather targeting
OOHA Media heeft samen met CheapTickets een innovatieve campagne op digitale snelwegmasten laten draaien. Het bijzondere aan deze campagne is dat deze live adaptive advertentie alleen te zien was op het moment dat het regent.

SportVibes beheert social media voor TeamNL
SportVibes en NOC*NSF zijn een samenwerking aangegaan op het gebied van social media. De werkzaamheden zijn al enkele maanden gaande en richten zich op het ontwikkelen van een social media-strategie voor de komende jaren.

Twijfel over betrouwbaarheid van digitale oplagegroei dagbladen
NRC, de Volkskrant en De Telegraaf zijn de grote winnaars bij de nieuwe oplagecijfers voor digitale kranten. Tegelijk is er echter ook twijfel over de digitale NOM-cijfers, want uitgevers rapporteren hun oplagen niet eenduidig.

The Post Online nu ook op papier
The Post Online krijgt ook een offlineversie. De papieren uitgave van het medium wordt een 'verzetskrant', waarmee volgens de oprichters de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van meningsvorming beter worden beschermd.

Van Keulen nieuwe Jumbo-marketing directeur
Roy van Keulen wordt directeur marketing bij Jumbo. Hij volgde eerder Roland van den Berg op, die naar A.S. Watson ging. Van Keulen kwam in 2016 van Maxeda DIY Group, het moederbedrijf van Praxis en Formido.

Nieuw verdienmodel voor journalistiek: syndicatie door MediaPersDienst
Profactys en publishing-platform Reporters Online starten de MediaPersDienst. Deze dienst biedt uitgevers en bedrijven de mogelijkheid journalistieke artikelen over te nemen. Klanten kunnen voor een vaste vergoeding een breed palet aan artikelen van freelance journalisten afnemen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
- Abonneren
Meest gelezen
- Nieuws[New creative hub 3] Business...26046x
- Nieuws[New creative hub 2]- Persgroep...23836x
- Nieuws[New creative hub 1] U-Studio...19498x
- Nieuws[New creative hub 6] Brand New...17401x
- Nieuws[New creative hub 5] UM Studios...16876x
- Nieuws[New creative hub 4] Talpa Media...12688x
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
Vacatures
- Marketing en Communicatie Specialist...
- Head of SEA (Amsterdam)
- Senior Marketing Analyst...
- Omnichannel Manager - Fashion Europe...
- Directeur Communications &...
- Studio Piraat zoekt ervaren senior...
- Brand Manager Benelux (Harderwijk)
- E-businessmanager (Amsterdam)
- Formulemanager Front Office (Zwolle)
- Manager Channelmanagement FBTO...
MarketingTribune Events
- 17mei 2018
Nationaal Customer Contact Congres
- 21jun 2018
NIMA Marketing Day
- 11sep 2018
Influencer Marketing Event