[column] ESG heeft bitter weinig met marketing te maken
Er is een nieuwe hype in de wereld van marketing. Dit keer heet deze hype ESG. Voluit geschreven: Environmental, Social and Governance. Een wettelijk kader om de maatschappelijke impact van een organisatie te beoordelen en evalueren.
Campagne Belastingdienst: hulp waar dat nodig is
De tijd van de belastingaangifte is weer aangebroken. Vaak is het zo geregeld, maar er zijn ook mensen die hulp nodig hebben bij het invullen van de aangifte. Daarom ligt de nadruk in de jaarlijkse aangiftecampagne dit jaar op ‘hulp’.
Tweede Kamer verwerpt algeheel verbod op alcoholreclames
In een plenaire stemming heeft de Tweede Kamer besloten dat het Kabinet onderzoek moet doen om reclame voor alcohol voor kwetsbare groepen te beperken. Een motie voor een algeheel verbod op alcoholreclames werd verworpen.
Cognito rondt overname Westend Medien af
Het internationale communicatiebureau Cognito heeft het Duitse Westend Medien overgenomen. De bureaugroep had sinds januari 2023 een minderheidsbelang in het in Düsseldorf gevestigde bureau.
HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on Media
De twee bedrijven HDV Signmakers en Eyes on Media gaan verder onder één nieuwe naam: HDV visual branding. Eyes on Media is in 2020 al overgenomen door HDV Signmakers.
Bonduelle promoot nieuwe peulvruchten met oud samplingteam
Groentemerk Bonduelle komt met vier nieuwe peulvruchten naar Nederland: de Zwarte kikkererwt, de Adzuki boon, de Mung boon en de Pinto boon. De peulvruchten liggen vanaf nu in de Nederlandse supermarkten en worden door het oudste samplingteam van Nederland, bestaande uit bijna 100-jarigen, uitgedeeld.
[rondvraag marktonderzoek] 'Validators is een innovator'
Opmerkelijk: binnen één week in januari 2024 kondigen verschillende grote Nederlandse marktonderzoekbureaus consolidaties aan. Wat heeft de marketeer er aan? Een goede reden om bij te praten met vier toonaangevende partijen, waarbij gelijk de plannen en kansen voor 2024 op tafel komen. Met in deel 3: Validators.
Odido: Unlimited, maar soms even niet
Odido lanceert haar eerste campagne na de merklancering van afgelopen september. In deze campagne staat het Unlimited-aanbod centraal. De provider presenteert data niet als product voor data-junkies en grootverbruikers, maar voor iedereen die nooit zonder data wil komen te zitten.
René van Geer van Secrid: 'Gewoon "goed" verkoopt zichzelf ook'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde business case is, staat ondertussen wel vast en experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deze aflevering co-founder René van Geer van het Nederlandse, internationaal toonzettende Secrid.
Coulisse trakteert beursbezoekers op immersive 360° experience
Na een korte oriëntatiefase heeft Coulisse gekozen voor een samenwerking met bureau Cheil Benelux. Het bureau ontwikkelde een immersive experience voor het merk op de R+T beurs voor raamdecoratie in Stuttgart.
Campagne ING licht verhalen achter inspirerende vrouwen Rijks uit
Het Rijksmuseum zit vol inspirerende verhalen van krachtige vrouwen, al worden deze maar weinig gehoord. Met de campagne ‘Reframing women: turning history into her story’, wil ING de verhalen achter deze vrouwen uitlichten. De campagne start op woensdag 6 maart 2024.
Kumpany wint aanbesteding NS
NS heeft voor Kumpany gekozen als bureau voor merkactivaties. Het bureau kwam als winnaar uit de bus na een intensief aanbestedingstraject.
Bradford maakt campagne over effect jeugdtrauma's
Create Strength Group in England was op zoek naar een bureau om een awareness campaign te maken over de langetermijneffecten van jeugdtrauma's in Bradford. Bijzonder is dat men hiervoor het Nederlandse Ideapreneurs opmerkte, dat intussen heeft geleverd.
Heiko Schipper benoemd als Unilevers global president Nutrition Business Group
Unilever heeft vandaag de benoeming van Heiko Schipper tot president, Nutrition Business Group aangekondigd. Hij bekleedde eerder verkoop- en marketingfuncties bij o.a. Nestlé en Bayer.
Ook Jeunes Restaurateurs haken in op Week Zonder Vlees en Zuivel
Met dertien restaurants neemt de organisatie JRE (Heunes Restaurateurs) deel aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel die deze week in Nederland loopt.
Dirk van den Broek verstevigt doelstellingen in eiwittransitie
Dirk van den Broek verscherpt de verhoudingen van plantaardige en dierlijke eiwitten in de winkels. Hiermee verstevigt de discountformule zijn doelstellingen in de eiwittransitie.
DOSSIER ESG - Retailketens derven 6 procent omzet door afscheid tabak
Als je het hebt over tabaksbeleid in supermarkten, heb je het over de G van 'governance' uit de afko ESG. Maar liefst 55 procent van de totale tabaksomzet in Nederland is in handen van supermarkten, maar hoelang nog? 'Waar rook is, is vuur.'
[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?
Kunstmatige intelligentie gaat de wereld veranderen en zeker de marketingwereld. Banen verdwijnen, dus slimme marketeers denken nu na over hun veranderende rol.
Nieuwe merkbelofte ABN Amro: 'Wij zijn er voor ieder begin'
Na jaren van voorbereiding presenteert ABN Amro vandaag zijn nieuwe merkpositionering, pay-off, huisstijl en de eerste bijbehorende campagne. Met dit nieuwe gezicht naar de buitenwereld, belooft de bank klaar te staan om mensen te helpen met beginnen, of het nu een groot of een klein begin is.
[column] Top 5-TikTok-trends: de emotionele hamster, geld-dromen en promotie-sarcasme
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen op gebied van GenAI'
Cook deed de uitspraak tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Apple deze week, die plaatsvond in dezelfde periode dat het bedrijf zijn miljarden euro's kostende, decennia lang gekoesterde plan om een EV te bouwen heeft stopgezet.
De marketingtransfers van week 9, 2024
Ondanks de voorjaarsvakantie zijn ook deze week weer diverse marketeers, PR-personen en andere creatievelingen een nieuwe uitdaging aangegaan en hebben een transfer naar hun volgende levenslange werkgever of functie gemaakt. MarketingTribune merkt het op.
Harper's Bazaar Business Club haakt in op Internationale Vrouwendag
Op Internationale Vrouwendag a.s. 8 maart lanceert Harper's Bazaar Business Club een exclusief community platform met mobiele app. Deze club, begonnen vanuit de missie om ambitieuze vrouwen in Nederland en daarbuiten te verbinden, telt inmiddels 500 'members'.
Picnic communiceert met stop-motionfilm
Het iconische Picnic-wagentje speelt de hoofdrol in de stop-motionfilm van Holy Motion die vrijdagavond 1 maart in première gaat op tv. De commercial is tot en met juli 2024 te zien bij zowel publieke als commerciële zenders.
[rondvraag marktonderzoek] 'Voor langetermijnsucces is krachtenbundeling cruciaal'
Opmerkelijk: binnen één week in januari 2024 kondigen verschillende grote Nederlandse marktonderzoekbureaus consolidaties aan. Wat heeft de marketeer er aan? Een goede reden om bij te praten met vier toonaangevende partijen, waarbij gelijk de plannen en kansen voor 2024 op tafel komen. Deel 2: YouGov x CPS GfK.
Quest viert 20-jarig bestaan met restyling en digitale groei
Quest, dat een brug wil slaan tussen wetenschap en publiek, bestaat 20 jaar en is aan een restyling begonnen. Lezers krijgen een opgefrist tijdschrift in de bus en online zijn er nieuwe digitale mogelijkheden om Quest-inhoud tot zich te nemen.
Anne-Lynke Kikstra van Milka: 'Datagedreven strategie combineren met creativiteit; AI maakt meer mogelijk'
Anne-Lynke Kikstra is interim marketeer Milka bij Mondelez International. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Een consument moet gemiddeld zo’n 35.000 keer per dag kiezen; hoe maak je als merk dan het verschil?’
[Marketing the Rainbow #52a] De interne DE&I marketing van Shell
Een paar jaar geleden vierde Shell Pride Amsterdam door vier tankstations rond de stad te versieren met regenbogen. Ze werden door de LHTB-gemeenschap al snel beschuldigd van ‘pinkwashing’ en voor ‘woke’ uitgemaakt door hun tegenstanders. Eén suffe tweeter lachte hardop omdat de regenboog ondersteboven zou staan. Storm in een glas water en reacties van onwetenden. Er zit veel meer in de regenboogcommunicatie van Shell.
Obi4wan, Spotler Nederland en Squeezely samen verder als één organisatie
Obi4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL.
CPB waarschuwt voor extreme personeelsschaarste
De P van Personeel begint nijpend te worden. Als de overheid geen scherpe keuzes maakt, dreigen ongewenste toestanden waarschuwt het Centraal Planbureau (CPB) in een recent verschenen studie. Het piramidespel met arbeidsmigratie helpt hooguit tijdelijk.
Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert Tiktok-campagne voor NextGen
Op 4 maart 2024 start de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. De eetgedragsveranderingscampagne richt zich dit jaar specifiek op de NextGen.
Stage Entertainment Nederland vernieuwt samenwerking met Mindshare
Mindshare is na een pitch opnieuw gekozen tot mediabureau van Stage Entertainment Nederland. De samenwerking omvat de brand to demand mediastrategie, -planning van de grote langlopende producties van de musicalproducent.
Hak pakt door op biologische ambitie
Na de rode bieten het afgelopen seizoen, stapt foodmerk Hak bij de volgende oogst volledig over op biologische teelt van sperziebonen, boerenkool en witte kool (zuurkool) van Nederlandse bodem.
Nationaal Ouderenfonds kiest voor Energize
Het Nationaal Ouderenfonds, dat eenzaamheid onder ouderen aanpakt, kiest voor Energize als creatief het bureau gaat zich richten op de merkpositionering en het merkconcept van het Nationaal Ouderenfonds.
19 maart BCE24: 'Marketeer is bruggenbouwer tussen doelgroep en bedrijf'
Martijn van Lieshout is Directeur B2B Marketing bij VodafoneZiggo en Emma de Graaf is er Content & Communicatie Specialist B2B Marketing. Tijdens het Branded Content Event editie 2024 op dinsdag 19 maart in MediaPlaza Utrecht vertellen zij hoe zij met videocontent het merk VodafoneZiggo verder ontwikkelen dan ‘alleen’ mobiele telefonie.
Havas Media wint Cooper Consumer Health, campagnes lopen al
Havas Media heeft de pitch op zelfzorggeneesmiddelen- en gezondheidsproductenconcern Cooper Consumer Health (voorheen Vemedia/Imgroma) gewonnen. De campagnes van bekende merken zoals Valdispert, Roter en Shiepz draaien al volop.
Grand’Italia kiest Joe Public als merkbureau
Na een pitch kiest Grand’Italia (onderdeel van GranFood) reclamebureau Joe Public,- voor haar nieuw te ontwikkelen merkcampagne.
Knorr brengt halal assortiment onder de aandacht tijdens Ramadan Markt
Om het halal assortiment van Knorr onder de aandacht te brengen lanceert het merk, in samenwerking met influencerduo Healthy Sisters, een Ramadan Markt en een stedentour met de Healthy Sisters Ramadan Truck.
Rabobank naar Dentsu Creative Amsterdam
Vandaag maakt Rabobank bekend voor de marketingcommunicatie in zee te gaan met Dentsu Creative, in 2023 uitgeroepen tot SAN Bureau van het Jaar. Aan de keuze ging een pitch vooraf.
Kult&Ace introduceert spel en vernieuwde website
Kult&Ace introduceert 'Kulture Seconds', een eigen variant van het spel '30 Seconds'. Dit spel, geïnspireerd op actuele begrippen binnen Gen Z, is ontworpen voor andere generaties en bedrijven om Gen Z beter te begrijpen. Daarnaast wordt de vernieuwde website onthuld.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing