's Werelds eerste rendier influencer geeft reizen weg
Visit Finland is een exclusieve samenwerking aangegaan 's werelds eerste rendier influencer, Vesku (is dat dan een ‘renfluencer’?). Vesku is de uitgekozen influencer om de nieuwe Lapland-zomercampagne, ‘Trust the Wilderness', te introduceren.
First Energy Gum van Mark Tuitert krijgt nieuwe merkstrategie
First Energy Gum zet met haar nieuwe merkstrategie en bijhorende campagne in op het bereiken van de actieve avontuurlijke consument (25-45) die behoefte heeft aan een alternatief voor energiedrankjes en koffie.
HelloPrint krijgt B Corp-certificering
HelloPrint, het Rotterdamse online print- en merchandise-platform, is vanaf heden een gecertificeerd B Corp. Zo wil men bijdragen aan de duurzaamheidstransitie binnen de print- en merchandise-industrie en zich aansluiten 'bij een groeiende beweging van meer dan 8000 merken, waaronder Triodos, Seepje, WeTransfer en Tony’s Chocolonely.'
BitesWeLove wil dat je losbreekt van snacks in nieuwe campagne
BitesWeLove, maker van plantbased snacks, heeft bureau Gardeners in de arm genomen om de naamsbekendheid van het merk te vergroten. Daarnaast lanceerde het merk de campagne ‘Break free from snacks’ om consumenten te verleiden de ‘bites’ te gaan eten.
Restaurant-ontdekkingsapp NeoTaste biedt 'culi lovers' uitbreiding eetervaring
NeoTaste, een restaurant-ontdekkingsapp uit Duitsland, breidt deze maand uit naar Amsterdam en opent hier de deuren naar exclusieve voordelen voor gebruikers, terwijl restaurants kosteloos kunnen deelnemen. Dat melden de initiatiefnemers.
[onderzoek] ‘Agencies willen financiële resultaten verbeteren door AI’
Creatieve agencies van 100 werknemers en kleiner zetten in 2024 in op het verbeteren van hun financiële resultaten door het gebrui van AI, werven en behouden van personeel en door zichzelf opnieuw te positioneren. Daarnaast zetten de bureaus in op scherpere bewaking van interne kosten.
Asics lanceert campagne in aanloop naar International Women’s Day
Sportmerk Asics lanceert de campagne ‘Move Her Mind’ naar aanleiding van International Women’s Day op 8 maart 2024. De campagne belicht álle vrouwen.
Kirsten van der Sluijs van Purina: 'Vandaag lanceren we ons Ocean Restoration-project'
Marketeer Kirsten van der Sluijs kan bogen op een jarenlange ervaring bij Nestlé en werkt daar, naar eigen zeggen, in de meest inspirerende categorie, te weten dierenvoeding. Zij is verantwoordelijk voor het overkoepelende Purina-merk en de duurzaamheidsinitiatieven. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Wij geloven dat mensen en dieren samen gelukkig zijn.
Eigen Fabrikaat wordt DDB Retail
Bureau Eigen Fabrikaat, dat al onderdeel was van DDB, gaat verder onder de naam DDB Retail. Met de nieuwe naam laat het bureau zowel in- als extern zien dat het onderdeel is van de DDB familie.
BCE24: 'Je wilt verliefd kunnen worden op iemand, niet op iets'
Milan van Vugt (links) is Director Content & Partnerships bij mediabureau Initiative en samen met Annemieke Mol (rechts), Head of Content bij Yune, zijn zij twee van de sprekers tijdens het Brand Content Event editie 2024 op dinsdag 19 maart in Media Plaza Utrecht. De titel van hun presentatie luidt: ‘Make it till you fake it?’
[rondvraag marktonderzoek] 'Ipsos werkt steeds sneller en beter'
Opmerkelijk: binnen één week in januari 2024 kondigen verschillende grote Nederlandse marktonderzoekbureaus consolidaties aan. Wat heeft de marketeer er aan? Een goede reden om bij te praten met vier toonaangevende partijen, waarbij gelijk de plannen en kansen voor 2024 op tafel komen. Deel 1: Ipsos x I&O Research.
[column] Wat is nog de echte waarheid?
De snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (KI) en de daarbij horende opwinding over zowel de kansen als de bedreigingen, is een populair onderwerp om over te schrijven. Voor mij persoonlijk geldt dit ook, getuige deze poging.
Mark Ritson op Marketingweek: 'Wees een KitKat'
Op Marketingweek stak Mark Ritson recent de loftrompet over KitKat: ‘Tight positioning, a respected brand heritage and refusal to overcomplicate things means when it comes to uniting distinctiveness and differentiation, KitKat has it licked.’ Een strakke positionering, een gerespecteerd merkerfgoed en de zaken niet al te ingewikkeld maken dus op het gebied van de ‘Double D’s’: distinctiveness en differentiation.
BCE24: 'Creativiteit reclamebureaus is ook met intrede AI-tools nodig'
Vandaag over drie weken vindt het Branded Content Event editie 2024 plaats. Marco Gijsen, Director (AI-assisted) Strategie & Creatie bij Ad Alliance, is een van de vele sprekers die dag. Zoals zijn functietitel al doet vermoeden is hij dagelijks met AI bezig. De titel van zijn presentatie luidt dan ook: ‘Concrete toepassing van AI in branded content op tv.’
[column] Supplier diversity als onderdeel van ESG
DE&I is meer dan een ‘vinkje’. Bovendien zouden marketeers wel eens meer werk kunnen maken van hun 'supplier diversity', onder het motto: kom uit je leveranciersbubbel. Dat stelt Mèlanie Bosveld, founder/strategy director Kult&Ace en van PACT United Foundation in haar bijdrage, die deze week in MarketingTribunes ESG-dossier verschijnt. Hier haar XL-column met aanvullende praktische tips.
Emirates start partnerschap met tennistoernooi Wimbledon
Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft haar vierde ‘Grand Slam’ binnengehaald door een meerjarig partnerschap aan te gaan met een van 's werelds meest prestigieuze tennisevenementen: The Championships, Wimbledon.
Van Wijngaardens Zaanse Mayonaise lanceert eerste merkcampagne
Van Wijngaardens Zaanse Mayonaise lanceert haar eerste merkcampagne. De nieuwe positionering is ‘zo goed als huisgemaakt’.
Gordelroos Bewustwordingsweek geeft soms onzichtbare ziekte een gezicht
Ongeveer een kwart van de Nederlanders krijgt gordelroos en hiervan ontwikkelt 5 tot 30% chronische pijn. Om de veelvoorkomende ziekte die iedereen anders ervaart een gezicht te geven wordt van 26 februari tot en met 3 maart de tweede editie van de Gordelroos Bewustwordingsweek gehouden.
Mr. Marvis opent tiende retaillocatie
Mr. Marvis, bekend om zijn uitgebreide collectie shorts en broeken, kondigt de opening van een tiende retaillocatie aan. De nieuwe winkel komt in de Zijlstraat te Haarlem.
Ook in Roblox kun je er goed uitzien zonder de hoofdprijs te betalen, aldus Zeeman
Jongeren besteden in online videogames veel geld aan dure merken om hun avatar te kleden. Zeeman wil -juist tijdens Fashion Week- een statement maken in Roblox met betaalbare basics in hun eigen virtuele brandstore.
Ireen Wüst en Marco Schuitmaker ambassadeurs voor gouden Scapino
Dit jaar viert winkelketen Scapino haar 50ste verjaardag. Om dit gouden jubileum te vieren komt Scapino met een campagne met in de hoofdrol Marco Schuitmaker en Ireen Wüst.
Skims van Kim Kardashian lanceert pop-up store in Bijenkorf
Skims, het corrigerende kledingmerk van Kim Kardashian, is vanaf vandaag voor het eerst te koop in Amsterdam. In de Bijenkorf opent zij een pop-upstore.
Nieuwe merkidentiteit TBAuctions, nadruk op duurzaamheid en technologie
Onder het motto ‘Alles heeft waarde’ profileert digitaal veilinghuis TBAuctions zich als koploper in de digitale veilingwereld. Met een nieuwe merkidentiteit zet het bedrijf in op technologie en duurzaamheid.
ADCN wordt lid van de Art Directors Club of Europe
ADCN Club voor Creativiteit sluit zich vanaf vandaag aan bij het netwerk van Europese creatieve clubs, namelijk de ADCE, voluit: Art Directors Club of Europe. Daarmee wil de ADCN nieuwe internationale zichtbaarheid voor zowel haar leden als Nederlands creatief werk bieden.
Abovo Maxlead, gouden partner RMD: 'Wij willen zin en onzin van retailmedia goed scheiden'
De Retail Media Day (RMD) op 28 mei 2024 mag zich ook in termen van partners in een grote belangstelling verheugen. Een van de gouden partners is Abovo Maxlead. Willem-Albert Bol (CEO Abovo Maxlead) en Dave Nannings (mediastrateeg bij Abovo Media en lid van VIA Retail Media Taskforce) over hun deelname.
Dutch Digital Design tijdens SXSW
Tijdens het South by South West (SXSW) festival in Austin presenteren Nederlandse bureaus virtual-, augmented-, en immersive projecten. Ze gaan in op de vraag of, en hoe deze toepassingen de wereld een betere plek kunnen maken.
Eten of internet: niet elke Nederlander kan online
Met de campagne ‘Oproep aan de politiek’ vraagt de Alliantie Digitaal Samenleven aandacht voor de 2,5 miljoen Nederlanders die (nog) niet mee kunnen doen aan de digitale samenleving.
[marketeer 195] Andrea Rigoni - ceo foodmerk Rigoni di Asiago
In deel 195 van onze successerie [marketeer] is deze week de beurt aan Andrea Rigoni van het bekende biologische foodmerk Rigoni di Asiago. Recent won het merk een zaak van Nutella en mag de claim 'palmolievrije hazelnootcrème' hanteren. Het marktaandeel in Nederland groeit intussen stevig.
[column] De kommageneratie
Iedereen die met woorden of cijfers werkt, wij allemaal dus, moet het belang van punten en komma's op de juiste plaats kennen. Dat de 82-jarige Willy Janssen voor een hoedje via Marktplaats 1325 euro betaalde in plaats van 13,25, en gemeente Den Haag het honderdvoudige van wat de bedoeling was overmaakte aan bijstandsgerechtigden, laat zien dat een punt andere gevolgen kan hebben dan een komma.
[Marketing the Rainbow #51b] Marriott scoort met celebrities, huwelijksbootjes en de Gay Games
Vorige week liet ik zien hoe actief Marriott is op het gebied van diversiteit, en dat dit niet gaat om pinkwashing maar om een goedbedoeld én goed uitgevoerd beleid van diversiteit, ook op het gebied van marketing en communicatie. Dat er bovendien bakken met geld mee worden verdiend is natuurlijk het gevolg.
[column] Top 5-TikTok-trends: appeltaart-kaas, reggae revival en online shaming
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
Zalando verwijdert misleidende duurzaamheidsclaims
De Duitse webwinkel Zalando gaat een aantal duurzaamheidsclaims van haar website verwijderen. Dat gebeurt nadat het bedrijf door Europese consumententoezichthouders op die claims is aangesproken.
McDonald's brengt nostalgie met Happy Meal voor volwassenen
McDonald’s biedt de komende maand een Happy Meal voor volwassenen op het menu. 'Dit menu is geschikt voor alle volwassenen met lekkere trek', belooft de restaurantketen.' De marketing insight onder deze actie is 'nostalgie'.
Van Gogh Museum kiest voor Zuiver Group
Het Van Gogh Museum heeft na een pitchtraject gekozen voor Zuiver Group. Het bureau is hiermee verantwoordelijk voor de mediastrategie, -planning en inkoop.
Winkelketen Blokker te koop gezet
Retailketen Blokker staat te koop. Eigenaar Mirage Retail Group heeft een document rondgestuurd naar mogelijke kopers, dat is ingezien door het FD.
JBL presenteert zichzelf op Roblox
Met de introductie van JBL Land en drie games op Roblox laat audiomerk JBL de gebruikers van Roblox kennismaken met het merk. In JBL Land staat geluid en muziek centraal.
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie: 'Outdoor is een van mijn favoriete media'
Martine Hardeveld Kleuver -‘Geboren en getogen in het exotische Emmeloord, maar al snel naar de Randstad vertrokken’- is sinds 2021 Country Lead voor de Benelux van Swappie. Swappie koopt, refurbisht en verkoopt refurbished iPhones in Europa. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden. ‘Met het team werken we samen aan onze missie om refurbished mainstream te maken’.
Pernod Ricard kiest na pitch voor Storyboard
Storyboard gaat aan de slag voor Pernod Ricard in zowel Nederland als België. Na een succesvolle pitch voor het Italiaanse premium ginmerk Malfy, zal het bureau deze zomer een campagne lanceren met een centrale rol voor influencer marketing.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing