Redactioneel Sjaak Hoogkamer: (L)Effie
- Algemeen
- 12 nov 2013 @ 07:56
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 12 nov 2013 @ 07:56
- Sjaak Hoogkamer
Wat nodig is, is lef. Dat gevoel borrelde bij ons op toen wij van de redactie deze special over de Effies maakten. We zijn er niet om deze award de grond, of erger, het graf in te praten. Integendeel, we zouden juist graag zien dat de Effie weer gaat glanzen als de prestigieuze prijs waarvoor elke creatief of elk bureau zich wil doodvechten. Maar dat is helaas niet onze perceptie.
De Effie kende dit jaar een bedroevend laag aantal inzendingen: 36. De inzendtermijn werd door de jury verlengd in een vertwijfelde poging dit aantal omhoog te krikken. Doen we wel of niet mee?, hoorde je de bureaus denken. Maken we ons eens goed kwaad, gooien we er wat geld tegenaan of mikken we liever toch op een andere - makkelijker te winnen? - award?
We maakten een kritische rondgang langs een aantal gerenommeerde marketeers, bureaudirecteuren, juryleden en oud-winnaars om de balans op te maken. Hoewel hun commentaar op de Effie best meevalt, nemen de geïnterviewden toch niet bepaald een blad voor de mond. We noteerden opmerkingen als ‘Old Boys Award’, ‘een te eenzijdige prijs, uitsluitend voor grote netwerkbureaus’, ‘de Effie heeft een te hybride karakter’, ‘de Effie is erg traditioneel en toe aan vernieuwing’ en ‘de stofzuiger moet eens door de Effie-orgainisatie’. Naast deze oneliners opperde de groep ook veel slimme suggesties ter verbetering zoals: maak de jurering objectiever, stel de jury anders samen (meer vrouwen!), maak de winkans in relatie tot de inspanningen om in te zenden groter en geef nieuwe multimedia en online platforms meer ruimte.
Lef is overigens niet alleen van de kant van de organisatie van de Effie noodzakelijk, ook van de zijde van de bureaus. Het kan niet waar zijn dat sommige bureaus met knettergoeie cases en gedoodverfde winnaars aan de kant blijven staan. Wees niet laf, maar toon lef! Maak de Effie weer verleidelijk en laat je verleiden.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing