‘BrandDeli is het nieuwe alternatief voor gevestigde tv-zendergroepen’

28nov 201309:33
  • Algemeen
  • 27494 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
  • Branded content

magazine Een nieuwe naam maar zeker geen nieuwkomer in de televisiemarkt: BrandDeli. Ontstaan door een unieke samenwerking tussen Discovery Networks Benelux en Viacom International Media Networks representeert BrandDeli met ook nog vier zenders van FOX International Channels maar liefst twaalf tv-merken: 24Kitchen, Comedy Central, Comedy Central Family, Discovery Channel, FOX, FOX Sports, ID, MTV, National Geographic Channel, Nickelodeon, TeenNick en TLC.

Binnen een half jaar na de eerste gesprekken tussen Discovery Networks Benelux (DNB) en Viacom International Media Networks (VIMN) over mogelijke samenwerking was BrandDeli al operationeel. ‘De zenders van DNB en VIMN deden het afzonderlijk heel goed, samen hadden we een marktaandeel van ruim 10%’, zegt Allard Ruyl, CEO van BrandDeli. ‘Maar de organisaties hebben meer gemeen: het zijn allebei beursgenoteerde wereldspelers met een vergelijkbare bedrijfsstructuur, -cultuur én -omvang. De oprichting van BrandDeli was een leerzaam proces, maar alle betrokkenen waren erop gebrand snel te schakelen. Met ingang van 1 januari 2014 is BrandDeli ook verantwoordelijk voor de ad sales tv-exploitatie van het zenderportfolio van FOX International Channels (FIC). De twaalf sterke merken die BrandDeli vertegenwoordigt bereiken 12,6 miljoen kijkers per maand en hebben een marktaandeel van 16,5%. Daarmee zijn we meteen al de derde grootste partij in tv-advertising in Nederland voor de belangrijke doelgroep 20-49 jaar; een fantastisch startpunt.’

Opvallende groei
Opvallend is dat de merken van BrandDeli groeien – in 2013 met 42% – terwijl de groeicijfers bij andere zendergroepen juist teruglopen. Volgens Allard Ruyl wordt dat vooral veroorzaakt door veranderd kijkgedrag: ‘Er is zowel vanuit consumenten als adverteerders een groeiende behoefte aan zenders met een duidelijk profiel. De consument is veranderd door het enorme aanbod en de toegang die alle beschikbare media letterlijk tot de hele wereld bieden. Daarnaast zien we een grotere merkbeleving bij tv-zenders dan een paar jaar geleden. Kijkers willen zich thuis voelen bij een zender, in de wetenschap dat vrijwel altijd iets te zien is dat ze interesseert. Het tvaanbod van de merken van BrandDeli biedt gespreksstof en de beleving ervan wordt gedeeld via bijvoorbeeld Twitter en Facebook. De merken die wij vertegenwoordigen richten zich op duidelijk gespecificeerde doelgroepen: kinderen, jongvolwassenen, mannen, vrouwen, noem maar op. Met twaalf zenders bij één partij ondergebracht zijn kruisbestuivingen eenvoudiger en effectiever te realiseren. Deze kenmerken maken BrandDeli voor adverteerders en mediabureaus de juiste partner om te communiceren met de gewenste doelgroepen.’

In het hart van de doelgroep
Consumenten van 20- tot 49 jaar vormen de belangrijkste media inkoop doelgroep voor adverteerders. De gemiddelde leeftijd van ’BrandDeli-kijkers’ is 38 jaar en zij bevinden zich daarmee in het hart van die doelgroep. Allard Ruyl: ‘De verscheidenheid van de doelgroepen van onze merken biedt adverteerders ruime keuzemogelijkheden om de juiste mix van zenders in te zetten. Dit is interessant voor “grote merken” die producten leveren voor zowel kinderen als volwassenen van een specifieke leeftijdscategorie; “kleinere” merken profiteren van doelgerichte campagnes op een specifieke zender met unieke kenmerken. Onze ruim zeventig professionals adviseren de klant uiteraard hoe de doelgroep het best kan worden bereikt en via welke zender. Bovendien kunnen wij scherpe tarieven bieden. De ad sales-markt is jarenlang gedomineerd door traditionele partijen die het prijsniveau hebben bepaald. Dankzij de jarenlange ervaring van onze specialisten kunnen wij de juiste invulling geven aan de doelstellingen van onze klanten en snel schakelen. Slimme combinaties van onze complementaire tv-zenders stellen ons in staat om zeer kostenefficiënte campagnes te realiseren.’

Totaalpakket
Het afgelopen jaar werd er per huishouden gemiddeld 201 minuten per dag tv gekeken. Daarmee blijft tv een uitstekend medium voor advertising. Maar BrandDeli biedt meer dan alleen zendtijd-inkoop. Het Brand Partnerships-team is verantwoordelijk voor allerlei vormen van commerciële samenwerking met adverteerders die anders zijn dan reguliere spotcampagnes. ‘We geven campagnes optimale zichtbaarheid door de inzet van creatieve oplossingen op diverse platformen’, licht Allard Ruyl toe. ‘We ontwikkelen complete merken activatiecampagnes. Voor online bijvoorbeeld, maken we websites, homepage take-overs, interactieve banners, op maat gemaakte microsites en games. En wat betreft tv bieden we onze klanten onder meer programmasponsoring, productie van commercials en idents. Voor al onze diensten en producten geldt dat ze met gedegen kennis van de markt, veel enthousiasme en een frisse blik worden ontwikkeld. Met de vertegenwoordigde merken van BrandDeli zijn afgelopen jaar al Brand Partnerships aangegaan met gerenommeerde A-merken als Albert Heijn, Sony, Beiersdorf, Fisherman’s Friend en JUMBO. En onze veroveringstocht van de markt is nog maar net begonnen!’




tekst Marjolein Brokkelkamp | fotografie Zuiverbeeld


Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met BrandDeli
 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners