Moa-bureauoverzicht 2013: Grote jongens doen een stapje terug

Moa-bureauoverzicht 2013: Grote jongens doen een stapje terug
  • Algemeen
  • 25 nov 2013 @ 11:30
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Onderzoek

Voor de zesde keer presenteert MarketingTribune het jaaroverzicht van de - op basis van aantal fte’s - 157 grootste marktonderzoeksbureaus, die zijn aangesloten bij Moa Center for Information Based Decision Making & Marketing Research. De lidmaatschapscontributie van de leden is gerelateerd aan de omvang van het bureau: hoe meer fte’s een bureau in dit overzicht opgeeft, hoe meer het betaalt aan de Moa. Met dank aan Lex Olivier, ombudsman van Moa Center for Information Based Decision Making & Marketing Research voor de samenstelling.

Het Moa constateert op basis van deze cijfers een geleidelijke verschuiving binnen het universum van marktonderzoekbureaus. De grote bureaus doen een stapje terug en reduceren het aantal fte’s. De markt staat onder druk en de full service marktleiders ondervinden de gevolgen hiervan en nemen adequaat actie. Deze bedrijven zijn veelal onderdeel van internationaal opererende moedermaatschappijen en voor hen is margehandhaving belangrijker dan handhaving van het marktaandeel. Hier staat tegenover dat een aantal kleinere marktonderzoekbureaus de wind wat in de rug hebben en geleidelijk meer mensen in dienst nemen. Veel van deze kleine bedrijven hebben niches gevonden waarin zij gedijen. Overigens niet allemaal, want we zien ook dat een aantal kleine bedrijven het niet hebben gered en zijn vervangen door nieuwe start-ups.
Het onderzoek mist een groot aantal start-ups die feitelijk wel marktonderzoeken uitvoeren, maar zich op geen enkele wijze verbonden voelen met het vakgebied. Het betreft dan vooral bedrijven die zich toeleggen op digital analytics, new media en direct marketing.
Tot slot constateren we dat een aantal middelgrote bureaus erin slagen om zich succesvol te specialiseren en hierdoor marktleider of belangrijke speler te worden in hun specialistisch marktsegment.

Methodiek
Voor dit overzicht is het aantal fte’s gerelateerd aan de omzetsectoren (fte’s maal percentage omzet). Dat levert een puntenaantal op dat bruikbaar is om te bepalen hoe zwaar een bij Moa aangesloten marktonderzoekbureau is per omzetsector . Een bureau met 100 fte’s dat - volgens eigen zeggen - 10% van zijn omzet haalt uit klanten in de fmcg, scoort daarmee 10 punten (10% van 100). Een bureau met 40 fte’s dat 50% van zijn omzet haalt uit fmcg scoort 20 punten (50% van 40). Al met al levert dit overzicht een inschatting van de marktomvang per bureau per adverteerderssector.
 

Size: 91.0K bytes Modified: 25 November 2013, 10:56

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken