Redactioneel Sjaak Hoogkamer: Mediageweld

Redactioneel Sjaak Hoogkamer: Mediageweld
  • Algemeen
  • 3 dec 2013 @ 09:13
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Mediastrategie

Het zijn eigenlijk mooie en tegelijkertijd nachtmerrieachtige tijden voor de media. In onaantastbaar gewaande bolwerken verschijnen geen haarscheurtjes, maar worden complete bressen geslagen. Het grootste mediahuis van Nederland, Sanoma, maakte eerder in november bekend dat een groot aantal zieltogende titels wordt geofferd om het hoofd boven water te houden. Ook andere uitgevers snijden diep in hun portfolio. Het digitale monster lijkt onverzadigbaar en vreet massaal de papieren media op. En dit medianieuws is uiteraard weer groot nieuws in de nog bestaande media.

In de vakmedia is het oorlogsbeeld niet veel anders. Ik was eind november in Parijs voor de jurering van Epica 2013 en sprak daar met enkele vakbroeders uit onder meer Bulgarije, Italië en Servië. Zij besloten al eerder hun marketing- of reclamevakblad drastisch in frequentie - soms slechts één maal per jaar (!) - terug te brengen, of zelfs helemaal te stoppen en alleen nog online te berichten.
Mobiel en digitaal hebben de toekomst. Het is dan ook niet zo gek dat in DeMedia100 van dit jaar (initiatief van Bas Vlugt en zijn Nederlands MediaNetwerk), die we in deze uitgave uitvoerig bespreken, internetondernemer Alexander Klöpping een forse stijging maakt op de ranglijst. Deze digitale whizzkid schuift regelmatig aan bij Matthijs van Nieuwkerk van DWDD - overigens ook een invloedrijk mediafiguur - om kond te doen van gadgets of online ontwikkelingen die ons leven nog digitaler maken. In de tussentijd worstelen de traditionele kranten- en tijdschriftuitgevers met de vraag hoe nog slim geld te verdienen is aan papieren media die alsnog het voordeel van de twijfel krijgen van het grote publiek.
Onbedreigd aan de top van DeMedia100 staat overigens het boegbeeld van de Nederlandse tv-industrie, John de Mol, de man die voor een groot deel bepaalt waar wij met zijn allen naar (kunnen) kijken. Kunnen ja, want er is gelukkig ook nog een keuze naast een tv-screen, second screen, mobile screen en laptopscreen. Soms domweg gelukkig met een krant of magazine stil in een hoekje. De vraag is alleen: hoe lang nog?
 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken