Jongeren & online: net echt
- Algemeen
- 26 feb 2014 @ 11:00
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - OnlineDoelgroepenSocial media
- 26 feb 2014 @ 11:00
- Redactie Online
‘We moeten iets met online’, een vaak gehoorde uitspraak in meetings met opdrachtgevers. Hoe precies, dat blijft vaak onduidelijk en beperkt tot ‘iets met social media, want daar zitten jongeren, toch?’. Marketeers beseffen dat online veel kansen liggen, maar merken ook dat het bereiken van jongeren geen gemakkelijke opgave is.
Waar jongeren vroeger enkel Hyves als social medium kenden en alleen surften op hun computer, maken ze nu gebruik van meerdere social media op verschillende apparaten. Jongeren gebruiken internet niet alleen anders dan de babyboomgeneratie omdat ze ermee zijn opgegroeid; ze maken het internet. Door het creëren van dialogen (eigen blogs), trends en hypes (zie het recente ‘Be Like’) en eigen apps en websites. Online zit in hun DNA, waardoor ze slimmer zijn in het gebruik ervan en kritischer tegenover advertising.
Het is stil aan de overkant
Internet maakt het mogelijk om altijd en overal in contact te komen met jongeren. Hierdoor heerst vaak de gedachte dat online aanwezigheid al voldoende is om ze te bereiken. Én dat dit ook nog eens snel, goedkoop en makkelijk kan. Als marketeer verwacht je interactie met jongeren, maar meer dan eens mondt je communicatie uit in een eenzijdig gesprek waarbij het angstvallig stil blijft aan de overkant. Alsof je je poster op een random locatie hangt waar mogelijk ook jongeren komen en ook nog verwacht dat ze er vanzelf tegen of over gaan praten.
Inzicht in het online gedrag van jongeren is enorm belangrijk om hen op de juiste manier te bereiken. Want inderdaad: jongeren zijn veel online, maar voornamelijk voor sociaal contact en tijdverdrijf. Ze spreken via WhatsApp met vrienden af, checken Facebook voor de leukste feestjes, posten een nieuwe foto op Instagram en maken hun ‘uurlijkse’ rondje langs 9Gag, Skoften en Nu.nl. Net als in het ‘echte’ leven zijn veel jongeren meer met zichzelf en hun vrienden bezig, dan de wereld om hen heen. Dit maakt de uitdaging groot om hen online aan te spreken en te bereiken. Zeker als je een serieuze boodschap wilt overbrengen.
Cut the crap
Jongeren gebruiken internet niet enkel voor sociaal contact en tijdverdrijf. Ze oriënteren zich bijvoorbeeld ook op producten en diensten, stellen hier vragen over en gaan soms direct tot aanschaf over. Met de nadruk op ‘soms’ en ‘direct’ omdat dit sterk afhankelijk is van het type product of dienst. Het afsluiten van een verzekering bijvoorbeeld wordt eerst nog met ouders en vrienden besproken, terwijl het aankoopproces van online kleding vanuit een banner meer lineair is.
Het feit dat jongeren online in contact komen met je product of dienst betekent niet dat je ook automatisch het gesprek met ze moét aangaan. Sterker nog: hier zitten ze vaak niet eens op te wachten. Ze willen soms gewoon dat ene product of dienst bij je afnemen en, net als in een fysieke winkel, tijdens of na aanschaf niet lastig worden gevallen met geforceerde chitchat.
Online is niet makkelijk
Vaak wordt ook onderschat wat voor investering en inspanning online met zich mee brengt. Het lijkt makkelijk en goedkoop, maar vraagt om een intensief proces waar creatie en productie hand in hand gaan. Het begint eigenlijk pas als je ‘live gaat’. Dan maak je daadwerkelijk contact met je doelgroep en moet je voorbereid zijn op een conversatie. De investering zit hem dus niet alleen in het bedenken en produceren van je idee, maar zeker ook in het managen en bijsturen na lancering.
Tips
Online liggen voor vrijwel iedere marketeer kansen om jongeren te bereiken. De volgende tips helpen je hierbij:
- Betrek jongeren actief in het proces, het liefst zo vroeg mogelijk. Jongeren kunnen moeilijk een campagne of boodschap bedenken, maar wel heel goed beoordelen. Hierdoor kun je in conceptfase waardevolle insights verzamelen en in productiefase nog net even dat ene lullige woordje of die onduidelijke button aanpassen.
- Online heb je de flexibiliteit om relatief snel en eenvoudig aanpassingen door te voeren. Wees daarom niet bang om fouten te maken en experimenteer. Jongeren laten niet na om feedback te geven. Gebruik dit in je voordeel.
- Door toenemende technologie kan data ons steeds meer helpen bij het oplossen van vragen. Dit gaat verder dan voor de hand liggende cijfers als het aantal websitebezoekers. Duik in al je beschikbare data en link ze aan elkaar. Het lijkt misschien positief dat een jongere vier minuten op je website is. Maar als je doel is om een dienst te verkopen en de conversie laag is, kan hij waarschijnlijk de weg niet vinden en kunnen die vier minuten vier hele frustrerende zijn.
Tot slot: niet alle bedrijven en organisaties hebben iets te zoeken op Facebook en Twitter en zouden verder moeten kijken dan ‘we willen iets met social media’. Bij een serieuze boodschap hoort een serieus medium en dan kan een website of zelfs een offline event veel geschikter zijn dan een Facebook-pagina.
tekst Rik Spruijt, digital producer bij jongerencommunicatiebureau YoungWorks
Dit artikel stond in MarketingTribune 3, 11 februari 2014.
- online
- De Ontwikkeling
- 9Gag
- Rik Spruijt
- YoungWorks
- doelgroep
- social media
- jongeren
- big data
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing