Trends in jongerenmarketing door Dennis Hoogervorst

Trends in jongerenmarketing door Dennis Hoogervorst
  • Algemeen
  • 4 mrt 2014 @ 10:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

Ik vroeg een willekeurige 9-jarige wat hij onder het begrip ‘nieuwe media’ verstond. Zijn reactie was een lege blik, en na de aansporing om toch te antwoorden: ‘De film The Hobbit 2, want die is nog niet zo lang uit.’ Dit antwoord wordt niet gedekt door de gangbare definitie. Experts zouden dit ongetwijfeld verklaren door te zeggen dat die digitale media voor kinderen en jongeren een vanzelfsprekend onderdeel van hun leven zijn. Zij groeien namelijk op met een scherm in de hand als raam op de wereld - voor sommigen reden om hen digital natives te noemen, maar helaas zijn niet alle digitale vaardigheden hen met de paplepel ingegoten.

Dat niemand meer verbaasd opkijkt als een peuter oma's tv naar andere beelden probeert te swipen en zonder uitleg papa's smartphone weet te bedienen, betekent niet dat de volledige basisschooljeugd apps aan het bouwen is of dat alle scholieren modeblogs volschrijven in HTML. Maar de technologie staat natuurlijk niet stil, en overal ter wereld ontwikkelen creatieve ‘nerds’ op hun spreekwoordelijke zolderkamertjes toepassingen die we nooit voor mogelijk hadden gehouden. Een paar jaar geleden hadden we nog nooit van nieuwe media als WhatsApp, Tinder, We Heart It, Tumblr, Candy Crush Saga, WeChat, Line, KakaoTalk, Kik, Vine en Minecraft gehoord.

Doe als Donald Duck
Al ver vóór de tijd van ‘oude media’ probeerden koopmannen die producten wilden slijten dáár te zijn waar hun (potentiële) klanten waren, en dat is nog steeds zo. Merken willen begrijpelijkerwijs ook graag zichtbaar zijn op websites, in apps en games waar zoveel oogballen op gericht zijn. Op rtv, in print en outdoor wordt reclame veelal gedoogd, maar veel van die nieuwere applicaties zijn geen openbare ruimten maar privédomeinen. Daar wordt natuurlijk niet zomaar iedereen toegelaten. Maar wellicht kunnen we iets leren van het verleden: denk aan studenten die een bushokje sloopten om een H&M-poster aan hun slaapkamermuur te kunnen ophangen. Een supermodel in bikini, is het zo eenvoudig?
Ja, echter een eend zonder broek werkt net zo goed. Op Twitter heeft Donald Duck ruim 170.000 followers, want de conversaties met de andere Duckstad-bewoners zorgen keer op keer voor een glimlach. Het weekblad is inmiddels ook op Instagram actief, waar dagelijks een tekening gepost wordt, die gemiddeld van een derde van de volgers een ‘hartje’ krijgt.

Awesome
Interactie, niet door met kortingen te smijten, maar simpelweg door het leven van de internetters wat leuker te maken met content die iets toevoegt. Net zoals bijvoorbeeld Converse, Red Bull, Vans, Starbucks en Nike foto's gebruiken om de band met hun fans te onderhouden, en wat scholen, musea, bibliotheken en andere instellingen en bedrijven die trots zijn op hun activiteiten eveneens kunnen inzetten.
Nu zijn awesome en epic buzzwoorden die online teveel gebruikt worden om aan te geven dat wat gedeeld wordt ‘like-waardig’ is, maar daar ligt wel de oplossing. Want met merken die ‘cool’ zijn, wil de doelgroep best bevriend zijn en dat aan anderen laten weten. Zaken als relevantie en authenticiteit zijn de bekende basisvoorwaarden, en als daar opwindende en verrassende ervaringen aan toegevoegd worden die de verwachtingen overtreffen, gaan de duimen omhoog. Ook voor een film die net uit is.

tekst Dennis Hoogervorst, hoofdredacteur van Kidsenjongeren.nl.
 

Dit artikel stond in MarketingTribune 3, 11 februari 2014.
 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken