De Ontwikkeling: De tijd van het EN-denken...
- Algemeen
- 14 mrt 2014 @ 14:00
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Maatschappij
- 14 mrt 2014 @ 14:00
- Redactie Online
Het is een van mijn favoriete citaten: the tyranny of OR and the genius of AND. Een bijna klassieke ondernemingswijsheid die we steeds vaker in vele aspecten van ons leven terug zien. We ontdoen ons van het keurslijf van het OF en creëren unieke combinaties vanuit het EN.
De globalisering heeft een enorm effect op hoe jongeren hun identiteit ontwikkelen. De hele wereld ligt binnen handbereik, doordat reizen zo toegankelijk is geworden en door de mogelijkheden die de communicatietechnologie biedt om met mensen buiten je eigen directe omgeving in contact te komen. Het stelt mensen in staat om te worden ondergedompeld in culturen elders gevestigd en niet direct behorend tot die waar ze in opgegroeid zijn. Als gevolg cultiveren veel jongeren meerdere identiteiten. De kwestie van lidmaatschap van een groep wordt complexer. Jongeren switchen tussen de ene culturele groep en de andere. Het is niet meer zo zwart-wit. Ze hebben een veelheid aan identiteiten die met elkaar kunnen botsen, maar die verenigd een ieder tot een uniek individu maakt.
Eclectisch
Larry Ray schrijft in zijn boek Globalisation and Everyday Life (2007) dat globalisering zorgt voor een toename van hybriditeit en differentiatie. Het leidt over het algemeen tot een meer complexe en veranderlijke wereld. Maar hij ziet ook een beweging van homogeniteit en bijbehorende polarisatie naar een creatieve en eclectische mix van identiteiten. Steeds meer zien we die manier van leven terug in winkels, hotels, entertainment en online. Waarom zou je of een kapperszaak of een board-zaak beginnen? Er is een kapper op de Stadhouderskade in Amsterdam, die voornamelijk snowboard- en skatespullen verkoopt, maar dus ook een knipafdeling heeft. De zaak heet Shortcut & Hardwear. Of de Co-Operatie in Schiedam, die rondom het thema vintage meerdere ondernemers samenbrengt en een eclectische mix van meubels, lampen, kleding, schoenen, vers brood en een kapper biedt.
Unieke combinaties
Hotel Droog in Amsterdam biedt een unieke combinatie van theater, entertainment, horeca en overnachtingen. Het hotel staat open voor de nieuwste initiatieven van vele disciplines, waaronder kunst, design, voeding, wetenschap, technologie en politiek. Er worden tentoonstellingen, debatten, theater en performances georganiseerd.
Of een cocktailbar annex kunstgalerie: de Duitse kunstenaar Tobias Rehberger opende de Tobias Rehberger Bar Oppenheimer in Hôtel Americano in Chelsea. Het project is een replica van een favoriete plaats voor de creatieve gemeenschap in Frankfurt. De kunstenaar ziet het als een sculptuur dat niet per se in een museum of galerie moet staat. Hij wil dat mensen er niet heen gaan om alleen te kijken naar de kunst. De kunst gebeurt om de mensen heen terwijl ze daar zijn.
Een ander voorbeeld is de online beauty store die eigenlijk meer lijkt op een fashiontijdschrift. Een tijdschrift vol met advies van en interviews met insiders die hun beautytips onthullen en rapportages over de laatste trends. Ingenieus vervlochten met het aanvragen van samples en directe verkoop van de beschreven producten.
Of een mannenkleding zaak gecombineerd met scheershop, koffietent en bibliotheek. Iedere combinatie is mogelijk. Waarom niet? Zo lang het maar iets interessants oplevert.
Kankeronderzoek
Een ander voorbeeld van EN-denken is gamification. Spel en het oplossen van problemen. Dat kan dus heel goed samen. Een van de mooiste voorbeelden kwam ik van de week tegen. Het spel Play to Cure. Onderzoekers kijken naar enorme hoeveelheden data van onze genen om te onderzoeken waar afwijkingen zitten die kanker kunnen veroorzaken. Het bijzondere is dat computers heel slecht daarin zijn en dat het beter gaat met het menselijke oog. Alleen zouden de onderzoekers onmogelijk veel tijd kwijt zijn met het bekijken van alle data. Dus werd er een ruimtespel bedacht waar spelers als het ware door de data heen vliegen en afwijkingen moeten vinden. Zo helpen tienduizenden spelers om afwijkingen te signaleren. De gegevens worden teruggekoppeld naar de onderzoekers die zo heel gericht in de data van de genen kunnen zoeken naar de afwijkingen.
Hyper collaboration
Voor communicatiebureaus zijn dit interessante ontwikkelingen. Een nieuwe type inspirerende klanten en een wereld van creatieve oplossingen die mogelijk wordt als mensen zich gaan openstellen voor het EN-denken. Dat vraagt wel wat van bureaus. Want de benodigde skills en vaardigheden exploderen vanuit de oneindige hoeveelheid van combinaties vanuit EN. Denk aan de combinatie van een tijdschrift en een online cosmeticawinkel. Mooie creatieve businessoplossing, het vraagt wel om de skills om een tijdschrift te maken. Of Play to Cure, dat vraagt om skills van gameontwikkeling, data-uitwisseling en wetenschappelijk onderzoek. Bureaus kunnen niet al die skills-sets in huis halen. Dat betekent dat ze steeds optimale samenwerkingsverbanden moeten creëren rondom projecten. Dat wordt vergemakkelijkt als je een groot eco-systeem van creativiteit om je heen creëert. En als je je als bureau vervolgens helemaal hebt ingesteld op samenwerken. Het EN-denken vraagt om hyper collaboration en een creative ecosystem. Ik denk dat deze twee buzzwoorden de kernbegrippen in de ontwikkeling van creatieve bureaus gaan zijn als het EN-denken zich verder in onze maatschappij gaat ontwikkelen.
Tekst Daan de Raaf, strategy director bij DDB.
Dit artikel stond ook in MarketingTribune 4, 25 februari 2014.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing