Innoveren in dertien weken ‘We willen bedrijven up to speed krijgen’

Innoveren in dertien weken ‘We willen bedrijven up to speed krijgen’
  • Algemeen
  • 5 feb 2016 @ 12:04
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 5 feb 2016 @ 12:04
  • Sales

Van idee tot implementatie in dertien weken. Koos, bureau voor Service Design, helpt bedrijven razendsnel proposities te ontwikkelen en implementeren. Volgens Jules Prick en Robbert-Jan van Oeveren, partners bij Koos, leidt een agile aanpak tot slimmere innovaties én organisaties.

It’s not the strongest of the species that survives, not the most intelligent, but the one most adaptable to change. Prick haalt Darwin aan om zijn visie op innovatiemanagement anno 2016 kracht bij te zetten. “Wie succes wil behalen, moet snel kunnen inspelen op de kansen die zich voordoen. Slimme organisaties passen zich continu aan veranderingen aan en innoveren snel. Vroeger had je twintig jaar de tijd om een succes uit te melken, tegenwoordig gaat een melkbare cashcow maar kort mee.” De urgentie van continue innovatie is voelbaar en vergt een cultuurverandering binnen het bedrijfsleven, merkt hij op. “Innovatie is niet: anderhalf jaar werken aan een product of dienst en hopen dat de eindgebruiker er bij de lancering nog voor in is. Als ontwerpdenkers beginnen wij niet bij het product, maar bij de eindgebruiker. Zijn behoeften zijn leidend en de dienstverlening moet zich daarnaar vormen.”

Negen van tien innovatieprojecten falen
Koos - zeven jaar actief, twaalf medewerkers - ontwerpt voor bedrijven nieuwe dienstverlening of helpt bij de optimalisatie ervan. De werkwijze is iteratief: het idee wordt snel ontwikkeld en in kleine stapjes verbeterd. Koos valideert een allereerste prototype binnen een paar weken op de markt en schaaft vervolgens bij. Van Oeveren: “Negen van de tien innovatieprojecten falen. Er worden miljarden euro’s verspild door verkeerde ideeën te ontwikkelen. Bedrijven werken maanden en maanden aan een product dat na lancering toch tegenvalt. Als je binnen een paar weken jouw idee kunt testen, haal je ook sneller de pijnpunten naar boven.” Ontwerpers zoals Prick en Van Oeveren zitten steeds vaker op de stoel van de klassieke innovatieconsultant. “De mensen achter Koos - onderzoekers, strategen, ontwerpers - zijn opgeleid in Delft en analytisch én creatief. We droppen geen adviezen, maar doorlopen een intensief, creatief traject met onze opdrachtgever waarin visueel werken een hoofdrol speelt.”

Slimmer innoveren start bij de klant
Koos faciliteert dit strategisch-creatieve traject bij opdrachtgevers vanuit een aantal principes rond Service Design. Klantgerichtheid staat met stip op één. Prick: “Slimmer innoveren start met user-centered denken. Wat is de customer journey en hoe verbeteren we die? Kunnen we bestaande dienstverlening optimaliseren of bedenken we nieuwe proposities? We starten altijd met design research: samen met onze opdrachtgever betrekken we op een creatieve manier, dus zonder lange vragenlijsten, de klant bij het ont- werpproces. Zo komt de ideeënmachine op gang. Koos werkt holistisch: we raken alle touchpoints in de customer journey aan en verbinden die met elkaar. Dat betekent ook dat we allerlei expertises in een organisatie - van communicatie tot productontwikkeling - bij elkaar brengen. Zo schakelen we over silo’s heen en creëren we tegelijkertijd draagkracht voor een plan.”

Propositiegenerator
Met de ‘propositiegenerator’ helpt Koos _ nancieel dienstverlener Aegon nieuwe proposities rondom life events als verhuizen, samenwonen en geboorte te ontwikkelen. Van Oeveren: “Juist dan denken mensen na over financiële zaken. In dit traject volgen we een compleet innovatieproces, maar dan in dertien weken. Voor zowel verhuizen als samenwonen leverden we na drie maanden onder meer een eerste online dienst op, waarmee Aegon haar klanten echt verder helpt. Input kwam van de doelgroep zelf: klanten hielden in online dagboekjes met foto’s en video’s bij wat ze bezighield in de aanloop naar het life event en welke hulp ze daarbij konden gebruiken. Na een ideeënbattle werkten we de beste uit in een schets, die we eindgebruikers voorlegden. Vervolgens ontwikkelen we een werkend prototype en stuurden we bij tot er een winnend product stond.”

Vernieuwen moet steeds sneller
“Met Koos willen we een andere manier van werken teweegbrengen”, besluit Prick. “Ons voornaamste doel is om organisaties te helpen bij succesvolle innovaties. Daarnaast brengen we kennis over. Zo hebben we voor Aegon en NOS, een Portugees telecombedrijf, een speci_ eke toolkit - van klantsafari tot brainstormtechnieken - ontwikkeld en uitgewerkt in tutorials. Ondertussen hebben we meer dan honderd man getraind in deze methodiek. Zo wordt een bedrijf slimmer en leert het uiteindelijk zélf hoe te innoveren in sneltreinvaart. Want agile werken is niet alleen weggelegd voor start-ups, iedere organisatie moet zich steeds sneller weten te vernieuwen.

Klik hier voor meer informatie over Buro Koos

tekst: Marjolein Brokkelkamp beeld: Zuiverbeeld

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken