Mannenmedia & Kia Optima Sportswagon

Mannenmedia & Kia Optima Sportswagon
  • Algemeen
  • 20 dec 2017 @ 12:28
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 20 dec 2017 @ 12:28
  • Sales

Strakke lijnen, verfijnd design en een zelfverzekerde stijl: de nieuwe Kia Optima Sportswagon is gemaakt om gezien te worden. Precies dat is ook de reden dat Kia ervoor koos om het netwerk van Mannenmedia in te zetten. Want gezien worden, dat lukt via ons netwerk omdat wij onze campagnes sturen op viewability. Want wat is de toegevoegde waarde van een banner die niet gezien wordt, of branded content dat niet gelezen wordt?

De opdracht
De Kia Optima Sportswagon werd door middel van branded content op zes ver­schillende titels ingezet. Door de redacties vrij te laten in de creatie, werd de auto vanuit meerdere oogpunten belicht. Op deze manier werden de bezoekers aange­sproken met de tone-of-voice die zij van het platform gewend zijn en voorkom je dat verschillende platformen dezelfde artikelen plaatsen. Alles om zo goed mogelijk te scoren op het gebied van viewability.  Om ervoor te zorgen dat het model voor een langere periode bij de doelgroep onder de aandacht werd gebracht, bestond deze campagne uit twee flights.

Doelgroep
Kia richtte zich bij deze campagne op de doelgroep: Man, 35-50 jaar met een middel/hoog opleidingsniveau en inkomen. Op basis van deze doelgroep hebben we de volgende titelselectie gemaakt: Autoblog.nl, Autovisie.nl, Topgear.nl, Autowereld.com, Autozine.nl en Neveroffside.nl, en hebben de publishers de insteek voor de artikelen bedacht. Zo hebben wij geprobeerd op een actieve manier de juiste doelgroep te berei­ken.  Van het totaal aantal bezoekers die we met de artikelen hebben bereikt was 88% man. De gemiddelde leeftijd lag tussen de 30 – 49 jaar en 62% van de bezoekers was hoogop­geleid. Hiermee heeft de campagne precies de gewenste doelgroep bereikt.  

Resultaten
De artikelen werden zeer goed gelezen. Na twee flights op 6 verschillende platformen zijn de artikelen ruim 77.600 keer gelezen. Bijzonder om te zien is dat 84% van het verkeer langer dan 15 seconden op de arti­kelpagina is geweest. Dit geeft aan dat de doelgroep de artikelen als boeiend en/of interessant heeft ervaren: een gegeven dat voor de klant uiteraard zeer waardevol is.

Branded Content x  Viewability  
Om de adverteerder meer insights terug te geven, meten we de viewability op alle branded content. Zo kunnen we niet alleen de ‘platte’ cijfers teruggeven, maar laten we zien hoe de artikelen écht gepresteerd heb­ben. Een artikel dat vaak is geopend, maar waar de gemiddelde tijd op de pagina zeer kort is, heeft immers minder impact. Middels een script dat op de pagina’s van de artikelen wordt geplaatst, zijn wij in de gelegenheid informatie over het gedrag van de bezoeker terug te geven aan de klant. Hiervoor gebruiken we de techniek van Moat.

Active Page Dwell Time
Zo wordt er onder andere gekeken naar de tijd dat de bezoeker actief is op de artikel­pagina. Wanneer de lezer de muis beweegt over het artikel of scrolt, wordt dit gezien als actief lezen. Binnen de campagne voor Kia werd 84% van het totaal aantal gelezen artikelen langer dan 15 seconden actief gelezen. Je kunt er bij deze views vanuit gaan dat de boodschap goed bij de bezoeker is overgekomen. Naast de Average Active Dwell Time hou­den we de Total Session Time per dag nauw in de gaten. Op deze manier zien we of het artikel de gehele looptijd lezers heeft ge­boeid. Bij de artikelen van de Kia Optima Sportswagon zagen we dat de interesse in de loop van de campagne logischerwijs licht afnam, maar dat de gemiddelde tijd op de artikelen zelfs na 10 dagen op ruim 70 seconden zit.  

Scroll Rate
Ook uit de Time Untill Scroll en Scroll Rate kunnen we een hoop conclusies trekken. De Time Untill Scroll is belangrijk, want hoe langer men wacht met scrollen, des te gro­ter de kans is dat de bezoeker aandachtig aan het lezen is. De Scroll Rate geeft aan hoeveel procent van de lezers überhaupt heeft gescrold. Wanneer bezoekers in één blik zien dat het artikel hen niet interes­seert, zullen zij niet de moeite nemen om naar beneden te scrollen. Een hogere Scroll Rate zien we vaak bij artikelen die door de doelgroep als nuttig en interessant worden ervaren.  

Conclusie
Het beoordelen van content op enkel im­pressies en clicks is verleden tijd. Door onder andere te kijken naar Dwell Time, Session Time en Scroll Rates kunnen wij de adverteerder resultaten teruggeven die écht van belang zijn bij de inzet van Branded Content; het overbrengen van de bood­schap.

 

Wij zijn Mannenmedia en wij helpen je graag. Via 42 verschillende web­sites en apps bereiken we maande­lijks ruim 7 miljoen mannen. Daar­mee hebben we het sterkste mannennetwerk van Nederland en daar zijn we trots op. Afhankelijk van de campagnedoel­stelling kijken we naar de sterkste advertentieoplossing binnen ons netwerk. Een one-stop-shop om mannen digitaal te bereiken. Alles voor een krachtig resultaat. www.mannenmedia.nl +31 (0)20 420 64 77

 

tekst Bart de Jong, Branded Content Specialist


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken