Contentmarketing

202014
  • 5579 x gelezen
  • Link

magazine Content is hot. Iedereen wil het en iedereen doet het, maar doen we het consequent en vertelt iedereen hetzelfde verhaal? Deze uitgave staat in het teken van het Customer Media Congres op 20 november. We praten met het ‘enfant terrible’ van de contentmarketing, Thijs Boon van Vice (keynote op het congres), die op onorthodoxe wijze content maakt en verspreidt. In de rubriek Marketing Analyse spreken we met deskundigen over de noodzaak om de contentstroom vakkundig te managen. Ook hebben we ook het jaarlijkse MOA-onderzoek over de pikorde van onderzoeksbureaus en geven vijf marketeers antwoord op de stelling: ‘Brand journalism is een perfect hulpmiddel om beschadigde bedrijfsreputaties te herstellen’. Leuker kunnen we deze content niet maken…

Dance&Brands

192014
  • 6107 x gelezen
  • Link

magazine Deze uitgave swingt de pan uit. Een prachtige cover met de onbetwiste godenzonen van de Nederlandse dj-scene, merken die meer en meer de energie en de dynamiek ontdekken van de dance events, met Amsterdam Dance Event voorop. Wij vroegen Unilever, Samsung, Uber en Heineken waarom ze hun marketingstrategie juist afstemmen op dit segment en de bijbehorende doelgroepen. Bovendien in dit nummer twee spraakmakende onderzoeken: het Marketing Salaris Survey 2014 in samenwerking met Berenschot en NIMA en de tweede aflevering van het MarketingTribune-jubileumonderzoek in samenwerking met Ruigrok | NetPanel.

30 jaar MarketingTribune en 30 jaar Effie

172014
  • 6564 x gelezen
  • Link

magazine We zijn jarig! MarketingTribune bestaat in 2014 dertig jaar. Een mijlpaal waar we uitgebreid bij stilstaan in dit nummer van maar liefst 160 pagina's. Wat is er in de afgelopen 30 jaar gebeurd in marketing? Hoe kijken de vele hoofdredacteuren van het magazine op hun periode terug? We praten met marketeers die ook dertiger zijn en vragen naar hun visie en ambities. Ook staan we even stil bij marketing en hun verenigingen en geven marketingdeskundigen hoogleraar Willemijn van Dolen en Vincent Mispelblom Beyer hun visie op de ontwikkelingen in het vak. En ook nog: meer dan 30 verrassende marketingdefinities en een grootschalig consumentenonderzoek van MarketingTribune in samenwerking met Ruigrok | NetPanel! Lang zullen we leven!

Vrouwen in marketing

162014
  • 14747 x gelezen
  • Link

magazine We waren gewoon eens nieuwsgierig: bedrijven vrouwen op een andere manier marketing dan mannen? En zo ja, hoe dan en waarom? Maken ze andere keuzes, zijn ze empathischer en misschien minder machtbelust? Dit ‘vrouwennummer’ barst van de vrouwen die in marketing hun stempel drukken. We gingen op de koffie bij Liesbeth Moeke van L’Oréal, spraken met de Marketing Queens en legden marketeers de stelling voor of vrouwelijke marketeers in bepaalde aspecten van hun vak beduidend beter zijn dan hun mannelijke collega’s. Ook vroegen we marketeers of marketing wellicht iets meer wint aan vrouwelijkheid… en we bestudeerden zakelijke outfits van marktingvrouwen. Kortom, female power rules!

Food & Retail

152014
  • 17321 x gelezen
  • Link

magazine MarketingTribune 15 staat in het teken van food en retail. We spraken met Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit. Zij stelt dat voor de grote massa de prijs altijd leidend zal blijven. Redacteur en platformmanager Food en Retail Peter van Woensel Kooy analyseerde de gevolgen van de opkomst van het voedselbewustzijn onder consumenten: de plofkip versus superfood. Peter Heshof, oprichter van trend en marketing buro Bloom, benoemt vier foodtrends op basis van eigen onderzoek en we blikken vooruit naar het congres Shopping Today dat op 23 september plaats vindt in DeFabrique in Utrecht.

HR/Personeel

142014
  • 18424 x gelezen
  • Link

magazine Waar gaat het vak marketing naar toe en hoe spelen (marketing)opleidingen daarop in? Moet je als marketeer specialiseren of juist generaliseren? Welke eisen stellen bedrijven tegenwoordig aan marketeers? In deze uitgave staan we uitgebreid stil bij de P van personeel. We praten onder meer met Unilever, KPN, Google en UvA over hun personeelsbeleid, en dan met name op marketinggebied. Ook vroegen wij aan recruitmentbureaus als SchaalX, Herman Rutgers en Zoo Recruitment of er behoefte is aan een nieuwe lichting marketeers. Via het Mec legden we vijf marketeers de stelling ‘marketingdirecteur moet verplicht een salescursus volgen’ voor. Met verrassende uitspraken!

Events en sponsoring

132014
  • 21804 x gelezen
  • Link

magazine De zomer is in volle gang als we verslag doen van de plannen van CheapTickets.nl en beachvolleybal. Hoe is het om marketing te bedrijven voor een cruisemaatschappij en ben je altijd in een zonnig humeur als uitgever van bladen met vakantiebestemmingen als Frankrijk en Italië? Ook duiken we met Willem van Oort in de wereld van het online wedden en schetsen we een beeld van de festivalsponsoring waar alles draait om relevantie.

Cannes/Esprix

122014
  • 26093 x gelezen
  • Link

magazine Een bomvol nummer met het reclamefestival in het zonnige zuiden als decor. We brengen exclusief de uitslag van de Esprix en een opzienbarende enquête van Moa over waarom er zo weinig onderzoek wordt gedaan naar de effecten van campagnes. We vragen marketeers naar hun beweegredenen om naar Cannes af te reizen, spreken met de marketeer van de Adverteerder van het Jaar (SAN) en beoordelen de aanstormende reclame- en marketinggeneratie met de JongeHonden, RA*W en Young Professionals van NIMA. Verder hebben we campagnes van Renault, Fitzroy en de Gouden Zaag. En een survivalguide voor Cannes, voor het geval u verdwaalt…

Design

112014
  • 28022 x gelezen
  • Link

magazine Marketeers kijken nog weleens met enig dedain naar design. Want wat doet vormgeving of verpakking eigenlijk voor het merk? En betalen de investeringen zich ook uit? Met het Marketing & Design Congres op 24 juni in het vooruitzicht praat MarketingTribune met Linda Volkers van het Rijksmuseum over het belang van design in termen van digitaal en website en we voelen marketeers aan de tand over de accountability van design.

Media

102014
  • 31568 x gelezen
  • Link

magazine Het medialandschap kent voortdurend een nieuwe horizon. Print, digitaal, combinaties ervan, nieuwe verdienmodellen, betaalde en onbetaalde content: de stroom aan nieuwe initiatieven en verschijningsvormen lijkt eindeloos. Hoe gaat een uitgever als ANWB Media om met de nieuwe uitdagingen? MarketingTribune sprak met Saskia Bax, marketingmanager bij genoemde consumentenclub. Hoe houdt een éminence grise Libelle (80 jaar inmiddels) stand in een snel veranderend tijdschriftenlandschap? En hoe oordelen Sanoma, TMG en Wegener over de huidige stand van mediazaken? Maar ook: bureau Doom&Dickson met de Jack&Bill Foundation, die classic brands aan de vergetelheid gaat onttrekken.


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken