Vrouwen in marketing

162014
  • 4762 x gelezen
  • Link

magazine We waren gewoon eens nieuwsgierig: bedrijven vrouwen op een andere manier marketing dan mannen? En zo ja, hoe dan en waarom? Maken ze andere keuzes, zijn ze empathischer en misschien minder machtbelust? Dit ‘vrouwennummer’ barst van de vrouwen die in marketing hun stempel drukken. We gingen op de koffie bij Liesbeth Moeke van L’Oréal, spraken met de Marketing Queens en legden marketeers de stelling voor of vrouwelijke marketeers in bepaalde aspecten van hun vak beduidend beter zijn dan hun mannelijke collega’s. Ook vroegen we marketeers of marketing wellicht iets meer wint aan vrouwelijkheid… en we bestudeerden zakelijke outfits van marktingvrouwen. Kortom, female power rules!

Food & Retail

152014
  • 7626 x gelezen
  • Link

magazine MarketingTribune 15 staat in het teken van food en retail. We spraken met Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit. Zij stelt dat voor de grote massa de prijs altijd leidend zal blijven. Redacteur en platformmanager Food en Retail Peter van Woensel Kooy analyseerde de gevolgen van de opkomst van het voedselbewustzijn onder consumenten: de plofkip versus superfood. Peter Heshof, oprichter van trend en marketing buro Bloom, benoemt vier foodtrends op basis van eigen onderzoek en we blikken vooruit naar het congres Shopping Today dat op 23 september plaats vindt in DeFabrique in Utrecht.

HR/Personeel

142014
  • 8896 x gelezen
  • Link

magazine Waar gaat het vak marketing naar toe en hoe spelen (marketing)opleidingen daarop in? Moet je als marketeer specialiseren of juist generaliseren? Welke eisen stellen bedrijven tegenwoordig aan marketeers? In deze uitgave staan we uitgebreid stil bij de P van personeel. We praten onder meer met Unilever, KPN, Google en UvA over hun personeelsbeleid, en dan met name op marketinggebied. Ook vroegen wij aan recruitmentbureaus als SchaalX, Herman Rutgers en Zoo Recruitment of er behoefte is aan een nieuwe lichting marketeers. Via het Mec legden we vijf marketeers de stelling ‘marketingdirecteur moet verplicht een salescursus volgen’ voor. Met verrassende uitspraken!

Events en sponsoring

132014
  • 12190 x gelezen
  • Link

magazine De zomer is in volle gang als we verslag doen van de plannen van CheapTickets.nl en beachvolleybal. Hoe is het om marketing te bedrijven voor een cruisemaatschappij en ben je altijd in een zonnig humeur als uitgever van bladen met vakantiebestemmingen als Frankrijk en Italië? Ook duiken we met Willem van Oort in de wereld van het online wedden en schetsen we een beeld van de festivalsponsoring waar alles draait om relevantie.

Cannes/Esprix

122014
  • 16416 x gelezen
  • Link

magazine Een bomvol nummer met het reclamefestival in het zonnige zuiden als decor. We brengen exclusief de uitslag van de Esprix en een opzienbarende enquête van Moa over waarom er zo weinig onderzoek wordt gedaan naar de effecten van campagnes. We vragen marketeers naar hun beweegredenen om naar Cannes af te reizen, spreken met de marketeer van de Adverteerder van het Jaar (SAN) en beoordelen de aanstormende reclame- en marketinggeneratie met de JongeHonden, RA*W en Young Professionals van NIMA. Verder hebben we campagnes van Renault, Fitzroy en de Gouden Zaag. En een survivalguide voor Cannes, voor het geval u verdwaalt…

Design

112014
  • 18523 x gelezen
  • Link

magazine Marketeers kijken nog weleens met enig dedain naar design. Want wat doet vormgeving of verpakking eigenlijk voor het merk? En betalen de investeringen zich ook uit? Met het Marketing & Design Congres op 24 juni in het vooruitzicht praat MarketingTribune met Linda Volkers van het Rijksmuseum over het belang van design in termen van digitaal en website en we voelen marketeers aan de tand over de accountability van design.

Media

102014
  • 22074 x gelezen
  • Link

magazine Het medialandschap kent voortdurend een nieuwe horizon. Print, digitaal, combinaties ervan, nieuwe verdienmodellen, betaalde en onbetaalde content: de stroom aan nieuwe initiatieven en verschijningsvormen lijkt eindeloos. Hoe gaat een uitgever als ANWB Media om met de nieuwe uitdagingen? MarketingTribune sprak met Saskia Bax, marketingmanager bij genoemde consumentenclub. Hoe houdt een éminence grise Libelle (80 jaar inmiddels) stand in een snel veranderend tijdschriftenlandschap? En hoe oordelen Sanoma, TMG en Wegener over de huidige stand van mediazaken? Maar ook: bureau Doom&Dickson met de Jack&Bill Foundation, die classic brands aan de vergetelheid gaat onttrekken.

Zorgmarketing

092014
  • 15492 x gelezen
  • Link

magazine Marketing in de zorgsector krijgt steeds meer gestalte. Belangrijk om in de komende jaren het onderscheid te maken voor zorginstellingen, verzekeraars en ziekenhuizen. MarketingTribune sprak met strateeg Joost Koemans van Shift Consultants over het belang van een gedegen marketingstrategie en de impact ervan. Ook staan we stil bij een ander aspect: beleving toevoegen aan zorg. Voor de rubriek Marketing Analyse spraken we met enkele vooraanstaande zorgmarketeers over hoe meer beleving in de zorg een belangrijke usp kan worden. Bovendien spreken we met Quadia, een online videoproducent en eigenaar van enkele bekende online kanalen in de gezondheidszorg zoals Oncologie TV en MEDtalks.

Databasemarketing

082014
  • 15620 x gelezen
  • Link

magazine Enige tijd geleden gooide ING een steen in de marketingvijver: klantgegevens gebruiken voor commerciële doeleinden. Op zich stoer en moedig, want daar moeten meer bedrijven aan hebben gedacht, maar de storm die opstak is nog niet geluwd. Hoe denken andere marketeers over deze actie? Hoe gaan zij om met de data van hun klant? Ook big data strategist Mark van Rijmenam laat zijn licht schijnen over deze en andere datagerelateerde issues. En natuurlijk het jaarlijkse en inmiddels 11de Marketingtrendonderzoek van Berenschot en MarketingTribune. In 2013 waren ‘klant centraal’, ‘social media’ en ‘authenticiteit’ belangrijke thema’s. Wij zijn benieuwd welke topics trending zijn voor dit jaar!

Multichannel Mania

072014
  • 19720 x gelezen
  • Link

magazine Het nieuwe hoofdkantoor van G-Star Raw in hangarvorm, naar ontwerp van Rem Koolhaas, belichaamt de nieuwe koers van het merk: intergreer sales, design en marketing. CMO Thecla Schaeffer geeft hier met haar team van 100 fte richting aan.


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken