Atrium Medisch Centrum brengt menselijkheid in beeld

  • Algemeen
  • 5 feb 2014 @ 13:20
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • KwaliteitPatiëntrelatieZiekenhuis

‘Achter alle mensen die een ziekenhuis bezoeken zit een verhaal. Ze willen beter worden, zijn bang, hoopvol, zenuwachtig of juist opgetogen vanwege een geboorte of gunstige uitslag.’ Het Atrium Medisch Centrum met locaties in Heerlen, Kerkrade en Brunssum heeft de verhalen nu in beeld gebracht. In de video staan de patiënten, hun dierbaren en medewerkers centraal. ‘Want samen bepalen we de beste zorg,’ vertelt marketingmanager Marie-José Jamin.

‘De tijd van de insight-out oriëntatie in de zorg is voorbij. De outside-in oriëntatie werkt echter onvoldoende,’ is Jamin van mening. ‘Een half jaar geleden hebben we een nieuwe campagne ontwikkeld waarbij we “kwaliteit van leven” als rode draad hebben willen nemen. Die kwaliteit kan alleen door de patiënt, zijn dierbaren en zorgprofessionals gezamenlijk worden benoemd en nagestreefd. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat er wordt geopereerd, of juist niet. Het draait allemaal om de dialoog. Vandaar dat we in onze uitingen in volle overtuiging uitspreken: "De beste zorg bepalen we samen" of "Samen bepalen we de beste zorg".’

Dialoog
‘Niet langer van binnen naar buiten en evenmin exclusief van buiten naar binnen georiënteerd, maar juist naar elkaar kijken en de dialoog aangaan,’ verduidelijkt Jamin. ‘Door die dialoog komen we bij de kern van de zorg: aanvoelen, inleven en begrijpen. Dat is sterker dan techniek en sterker dan geld. Dit besef wortelt steeds dieper bij de medewerkers. Hierdoor richten we ons ook meer en meer op de mens. En die mens willen we in het filmpje laten zien. Die mens is de zoon, is de moeder met het kind, maar is ook de dokter, de verpleegkundige. Zij hebben hun eigen angsten, wensen en verwachtingen.’

Menselijke factor
‘De doelgroep van de video blijkt iedereen in de zorg te zijn: dokter of patiënt, ICT-medewerker, bestuurder of familielid. Als we de video draaien dan schieten mensen vol, krijgen een knoop in hun buik en melden meteen dat dit is waar het om draait in de zorg: de mens. We gebruiken de video nu intern, gewoon om de week te beginnen, weer even te weten waarom we doen wat we doen. Even alle bureaucratie vergeten, alle politiek, alle gedoe om middelen en mensen, alle keuzes, maar terug naar waar het om gaat: de mens.'

Nederlandse remake
In de video wordt het verhaal achter de mens in een onuitgesproken zin samengevat. ‘Het script, en alle woorden, zinnen en combinaties komen bij ons eigen team vandaan en komen voort uit de diepte-interviews die we regelmatig met onze patiënten en hun dierbaren houden,’ vertelt Jamin. ‘We hebben ons laten inspireren door Cleveland Clinic. Zij hebben, meer dan wij, op Amerikaanse leest geschoeid met een empathiefilm die langer duurt, maar evengoed stevig binnenkomt. Overigens blijkt er ook een Arabische versie te zijn.’

De video is geproduceerd door T36 Media. Jamin: 'Zij kennen het ziekenhuis goed en hebben begrepen hoe wij de video wilden hebben. We wilden de film korter, met meer kleur, dichter bij de mens en herkenbaar voor onze inwoners en medewerkers. Onze acteurs zijn medewerkers, familieleden of vrijwilligers. T36 Media heeft de muziek uitgekozen. Meer en meer bereiken ons verzoeken van anderen of zij de video ook mogen gebruiken. Van artsen, organisaties tot politiek. Daar zijn we trots op dus zeggen we al snel: “Doen!”.’



Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken