Vijf tips voor 50-plusmarketing
- Algemeen
- 4 apr 2014 @ 11:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Branded content
- 4 apr 2014 @ 11:00
- Redactie MarketingTribune
50-plusmarketing is een must omdat de doelgroep met heel andere ogen naar reclame kijkt dan consumenten die jonger zijn. Doe je voordeel met de vijf tips om optimaal te communiceren met deze doelgroep die vanwege haar omvang, financiële positie en maatschappelijke invloed van groot belang is.
Tip 1: Gebruik nieuwe media
Uit onderzoek dat Bindinc. Kenniscentrum liet uitvoeren blijkt dat 50-plussers innovatief zijn op het gebied van mediagebruik. Een vijfde van de doelgroep is doorgaans snel met de aanschaf of het gebruik van nieuwe mediaproducten. Ze zijn de trendsetters of early adopters bij de introductie van producten op de markt. De rest van de 50-plussers is meer afwachtend als het om nieuwe mediaproducten en -diensten gaat. Zo wacht een groot deel van de doelgroep met de aankoop van innovatieve producten totdat de meeste mensen die ze in hun omgeving kennen het nieuwe product ook hebben gekocht (late majority). Het bereiken van de early majority is voor marketeers dus van strategisch belang om een grotere afzet binnen de doelgroep te kunnen realiseren. Nieuwe media zijn goed ingeburgerd onder 50-plussers. Zo beschikt 39% over een tablet en maakt 32% gebruik van een smartphone. Het gebruik van sociale media, games en apps voor de smartphone is navenant: zo zit de helft op Facebook, speelt een vijfde Wordfeud en maakt een derde gebruik van Whatsapp. Deze cijfers tonen aan dat het inzetten van nieuwe media bij marketing voor 50-plussers absoluut zinvol is.
Tip 2: Do’s in 50-plusmarketing
De 50-plusdoelgroep kijkt met heel andere ogen naar reclame dan consumenten die jonger zijn. Bindinc. Kenniscentrum stelde op basis van onderzoek dat zij liet uitvoeren een overzicht van do’s s op om deze doelgroep optimaal te bereiken. Wat marketeers wél moeten doen, is nieuwe, nuttige of relevante informatie brengen. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat 50-plussers een bovengemiddelde interesse hebben in aanbiedingen en korting- of spaaracties. Zo is het oudere segment binnen de 50-plusdoelgroep nog steeds actief in zegeltjes plakken en coupons uitknippen. Daarnaast willen 50-plussers zich kunnen herkennen in reclame-uitingen. Door de levenservaring die ze hebben is hun kennis van de meeste productgroepen hoger dan van de gemiddelde consument. De boodschap moet dus geloofwaardig en eerlijk zijn; laat producten zien zoals ze werkelijk zijn en doe geen loze beloftes want hier prikken ze doorheen! Ook het tonen van meer ‘gewone mensen’ in reclame wordt op prijs gesteld. Met humor werken mag, reclames mogen leuk en luchtig zijn maar let hierbij wel op dat de humor niet flauw wordt!. Maar misschien wel het belangrijkste: durf origineel te zijn! N.b.: De dont’s worden beschreven in tip 3, die spoedig volgt.
Tip 3: Don’ts in 50-plusmarketing
Bindinc. Kenniscentrum stelde op basis van onderzoek dat zij liet uitvoeren een overzicht van don’ts op: zaken die marketeers vooral moeten vermijden als zij succesvol willen communiceren met de 50-plusdoelgroep. De don’ts zijn in te delen in onduidelijkheid, vervreemding en overbekendheid. Onduidelijkheid ontstaat bijvoorbeeld door een onoverzichtelijke lay-out van advertenties en door vaag of ingewikkeld taalgebruik. Engelse woorden gebruiken als dat niet nodig is, wordt niet op prijs gesteld en hetzelfde geldt voor nietszeggend vakjargon. Wat vervreemding betreft: doe geen ongeloofwaardige beloften over producten of diensten, en voorkom ergernis door overdrijving of ‘flauwe’ humor. Overbekendheid spreekt voor zich: 50-plussers raken bovengemiddeld geïrriteerd door het gebruik van clichés en het herhalen van steeds dezelfde boodschap. N.b: De do’s zijn beschreven in tip 2!
Tip 4: Verpak de boodschap passende wijze
Uit onderzoek dat Bindinc. Kenniscentrum liet uitvoeren, blijkt dat meer dan de helft van de 50-plussers reclame irritant vindt. Reclame wordt voor 50-plussers pas interessant als men op het punt staat grote aankopen te doen of als er spaaracties aan verbonden zijn. Als veel 50-plussers reclame nuttig vinden, waarom vinden ze het dan toch vaak irritant? Niet alleen is de schreeuwerige wijze waarop de boodschap wordt verpakt velen een doorn in het oog, ook ergert menigeen zich aan te kinderachtige ‘reclamehumor’ terwijl anderen zich niet herkennen in reclame die voor hen bedoeld is. Reclames die beter in de smaak van de 50-plusdoelgroep vallen zijn rustig, herkenbaar, functioneel, eerlijk en realistisch. Humor wordt overigens wel degelijk op prijs gesteld, al is de doelgroep wel zeer gevoelig voor de komische tone of voice: vermijd een infantiele of betuttelende stijl.
Tip 5: Houd rekening met leeftijdsgevoeligheid
Uit onderzoek dat Bindinc. Kenniscentrum liet uitvoeren, blijkt dat ondanks de ‘leeftijdsgevoeligheid’ van veel 50-plussers, een derde momenteel gebruikmaakt van leeftijdsgebonden producten of diensten en een derde van plan is om dat in de toekomst te gaan doen. Omgerekend naar de totale populatie 50- plussers in Nederland zijn dat ruim drie miljoen consumenten: een enorme markt die nog steeds groeit. Allereerst blijkt de branche van invloed op de ‘leeftijdsgevoeligheid’. Zo maakt ruim een derde gebruik van leeftijdsgerichte diensten in de reisbranche, terwijl het gebruik van leeftijdsgerichte producten in bijvoorbeeld de autobranche veel lager is. Dan is er ook nog het leeftijdseffect. 65-plussers blijken veel ontvankelijker voor leeftijdsgerichte producten dan consumenten van 50 tot en met 65 jaar. Voor alle 50-plussers geldt dat zij ontvankelijker zijn voor reclame-uitingen die rustiger, herkenbaarder, functioneler, eerlijker en realistischer worden gebracht.
Heeft u een mening over marketing voor de 50-plusdoelgroep? Meld u dan aan voor het rondetafelgesprek van Bindinc. Kenniscentrum. De volgende sessie vindt plaats op 10 april in Hilversum en is kostenloos!
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing