Meeste wo-studenten willen bij Unilever werken

Meeste wo-studenten willen bij Unilever werken
  • Algemeen
  • 24 jul 2014 @ 12:51
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Onderzoek

Unilever is – net als vorig jaar - de meest favoriete werkgever onder academische studenten. Heineken volgt op een tweede plek, gevolgd door KLM. Ahold bekleedt de negende plaats. Zo blijkt uit de Arbeidsmarktmonitor 2014 onder bijna 900 Nederlandse wo-studenten.

De monitor -  uitgevoerd door Intelligence Group -  focust op de belevingswereld en het oriëntatieproces van academische opgeleiden op de arbeidsmarkt. In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen wo-studenten en high potentials (hipo’s). 

Consultancy
Consultancy is nog altijd de meest aantrekkelijke branche voor wo-studenten (48%), gevolgd door de non-profitsector (35%). Vergeleken met vorig jaar is de interesse in de FMCG sector sterk toegenomen. Dat geldt zowel voor de totale groep studenten (31% van de wo-studenten geven de voorkeur aan een baan in FMCG versus 25% vorig jaar) als voor de hipo’s (38% versus 30%).

FrieslandCampina
Deze toegenomen interesse, zien we ook terug in de jaarlijkse ranking van meest populaire werkgevers. Voor het eerst staat FrieslandCampina in de top-10 van de meest populaire werkgevers (van plaats 27 naar 10) en in de top-10 werkgevers waar studenten denken te solliciteren (van plaats 27 naar 8). Bij de 15 meest populaire werkgevers wint Coca Cola ook aan belangstelling (plaats 17 naar plaats 13), evenals Ahold (plaats 12 naar 9). Bij de werkgevers waar studenten denken te solliciteren, is L’Oréal in de ranking gestegen (van 17 naar 10), evenals Nike (van 27 naar 15). Voor de hipo’s geldt dat Ahold (van 14 naar 8) en Nestlé (van 28 naar 12) aanzienlijk in belangstelling zijn toegenomen.

Reactie Intelligence Group
Véronique Oonk van Intelligence Group : ‘Uit de Arbeidsmarktmonitor 2014 komt onder meer naar voren dat wo-studenten zich breder en uitgebreider oriënteren dan vorig jaar. Naast de consultancybureaus en grote non-profit instanties, is de toegenomen belangstelling voor FMCG duidelijk aanwezig. Dit betekent een grotere concurrentie voor werkgevers op het vlak van campusrecruitment.’

Verantwoording onderzoek
De Arbeidsmarktmonitor 2014 van Make a Move Nederland is van medio maart tot medio mei 2014 uitgevoerd. Er hebben 882 wo-studenten en bestuursleden deelgenomen aan het onderzoek, waarvan 227 masterstudenten en 488 High Potentials (hipo’s). Hipo’s zijn studenten die in de voorbereiding op de arbeidsmarkt ofwel relevante bestuurs- , werk- of vrijwilligerservaring hebben, als student assistent werken, buitenlandervaring of een eigen onderneming hebben, deelnemen aan een honoursprogramma of topsporter zijn (geweest). De data zijn gewogen op basis van de studentenpopulaties per universiteitsstad. Het onderzoek is uitgevoerd, geanalyseerd en gerapporteerd door Intelligence Group. Van de resultaten is een boek verschenen dat verkrijgbaar is bij Make a Move Nederland (Rens Pennings, r.pennings@makeamove.nl).
 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken