Jeroen Bosch Ziekenhuis doet mee aan Stadsproject OOG

Jeroen Bosch Ziekenhuis doet mee aan Stadsproject OOG
  • Algemeen
  • 23 sep 2014 @ 07:15
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZiekenhuisPatiëntrelatieSamenwerking

‘Kijk naar jezelf en naar de wereld om je heen.’ Dat is de boodschap van Stadsproject OOG in ’s-Hertogenbosch. Van 25 september tot en met 1 november staat de stad in het teken van verbondenheid als reactie op de toenemende individualisering in de samenleving. Ook het Jeroen Bosch Ziekenhuis doet mee: een OOG met een iris van vier meter doorsnede wordt vandaag aan de gevel bevestigd.

Om 16.30 uur legt bestuurslid Peter Langenbach uit waarom het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) specifiek voor Stadsproject OOG heeft gekozen en vertelt oogarts John van Haarlem over de affiniteit die de afdeling Oogheelkunde met het project heeft. Stadskunstenaar Lucas de Man licht zijn project toe en aanwezigen kunnen live aanschouwen hoe het bouwproces van het OOG wordt voltooid.

Uitvergroot
Het OOG is ontworpen door Pascal Leboucq. In een stoel wordt de bezoeker uit het gebouw in het OOG gereden. Wanneer het OOG zich sluit, neemt het de toeschouwer mee in een audiovisueel kijkspel op 23 meter hoogte aan de voorzijde van het ziekenhuis. Vier andere ogen zijn in op vier andere locaties in de stad te bezoeken.

Healing environment
Kunst maakt deel uit van de healing environment die het JBZ haar patiënten wil bieden. Regelmatig zijn concerten te horen en exposities te zien, waarbij wordt samengewerkt met lokale culturele instellingen. Ook onderhoudt de kunstcommissie van het ziekenhuis contact met lokale kunstenaarsgroepen en kunstopleidingen.

Jean-Marc Reinold, voorzitter van de kunstcommissie, legt uit waarom het JBZ aan project OOG meedoet: ‘De gedachte die de kunstenaar heeft om ik, de ander en het ons gestalte te geven, spreekt ons zeer aan. Buiten het feit dat een eyecatcher een uitdaging op zich is, is de verbondenheid met de samenleving het belangrijkste aspect waarom wij meedoen. Het JBZ wil een healing environment bieden en daarnaast de stad verbinden aan het ziekenhuis of vice versa. Het project geeft aan dat een ziekenhuis midden in de samenleving staat. Met de fysieke aanwezigheid van één van de ogen wordt deze verbinding verder benadrukt.’

Tickets
Er kan één bezoeker per keer in een OOG plaatsnemen. In het JBZ kan dit tussen 09.00 en 20.00 uur. Een ticket kost 10 euro en is te koop via oogdenbosch.nl. Naast de kunstinstallatie OOG bestaat het stadsproject uit nog twee delen: theatervoorstelling LOS en Onderzoek Naar Samenleven (O.N.S.). Dit onderzoek wordt op verschillende manieren uitgevoerd en leidt onder andere tot de kunstinstallatie Toren van Babel die op 1 november wordt onthuld.

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken