Max Vermeer geeft NIMA training leiderschap

Max Vermeer geeft NIMA training leiderschap
  • Algemeen
  • 16 dec 2014 @ 13:41
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • MarketingInteractieDialoog

Max Vermeer geeft aanstaande donderdag 18 december voor de derde keer de NIMA Vaardigheidstraining Leiderschap, bestemd voor marketeers. Vermeer: ‘Ik heb deze training voor het Nima ontwikkeld. Marketeers moeten - net als het management in een organisatie – kunnen inspireren en hun collega’s kunnen meenemen bij de realisatie van de strategie. Collega’s waar ze vaak geen hiërarchisch overwicht op hebben. Toch wordt van hen verwacht dat ze de organisatie leiden vanuit een bepaalde visie. Echt, dat is een lastig uitgangspunt waarbij zeker leiderschapskwaliteiten om de hoek komen kijken.’ Geïnteresseerden kunnen zich nog voor de training aanmelden!

Vermeer heeft een ruime ervaring in het begeleiden van organisaties in hun ontwikkeling. Het is zijn passie om het beste uit anderen naar boven te halen. ‘De NIMA-training wordt goed ontvangen en wordt gemiddeld beoordeeld met een ruime 8. Leiderschap is resultaat bereiken met mensen. Marketeers willen dat ook. Waar het vooral om gaat is wie je zelf bent, ken je jezelf en doe je wat je zegt. Wie ben je en wat wil je. Daar begint het mee. Je ziet in veel organisaties dat leidinggevenden weliswaar een goed plan hebben, dat vervolgens uitleggen, maar het niet voordoen. Stel een organisatie vindt klanttevredenheid héél belangrijk. Toch zijn de parkeerplaatsen bij de ingang voor het kantoor voor de directie en moeten de klanten door de regen naar de ingang lopen. Als de directie deze zaak omdraait, dan begrijpt iedere medewerker gelijk dat klanttevredenheid hoog in het vaandel staat en dat de klant inderdaad koning is. Dan hoef je dat niet eens meer uit te leggen.’

Faciliteren in plaats van controleren
Leiderschap gaat volgens Vermeer over de dialoog, over het benoemen van speerpunten én het benoemen van de resultaten van medewerkers. De leider, in dit geval de marketeer, moet het hele traject faciliteren. En faciliteren is heel wat anders dan controleren! De marketeer heeft de helicopterview en kan bijsturen waar nodig. ‘Maak van het behalen van resultaten een sport. Laat zien wat de scores zijn per team en praat over hoe deze score verbeterd kan worden. Niemand wil achterblijven en niemand wil de laagste score. Mensen willen voor elkaar niet onderdoen. Daarbij heb je gelijk te maken met het spanningsveld tussen het individu en het team. Ook dat moet gemanaged worden. Soms vergeet het individu het teambelang. Dan moet de leider weer ingrijpen. Kijk, als Louis van Gaal besluit dat Van Persie op de bank moet zitten, dan doet hij dat in het belang van het team en maakt hij het belang van Van Persie daaraan ondergeschikt.’

Terugkommiddag!
Op 5 maart 2015 is er voor de deelnemers aan de training een terugkommiddag om te evalueren of de theorie die ze tijdens de training hebben geleerd ook in de praktijk heeft gewerkt. Vermeer legt uit waarom: ‘Die middag zet druk op de ketel. Kijk als ik me voorneem om morgen te gaan sporten, dan kan dat ook nog afketsen. Vertel ik mijn vrienden dat ik morgen ga sporten dan is de kans veel groter dat ik het ook inderdaad ga doen. Die druk om dat wat je je hebt voorgenomen waar te maken, zie je ook in organisaties. De deelnemers aan de training hebben twee maanden de tijd om met de opgedane kennis aan de slag te gaan. Daarna gaan ze met elkaar hun ervaringen delen.’

Investering
De deelnamekosten voor deze training bedragen voor NIMA leden € 595 (excl. BTW), inclusief lunch, het boek 'De kracht van open book management' en een terugkomsessie op 5 maart.
Meer informatie over de NIMA Vaardigheidstraining Leiderschap staat op deze site. En informatie over Max Vermeer is hier te lezen! Voor de training van 18 december zijn nog enkele plekken vrij.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken