Charlie Hebdo - Verschil tussen pers en reclame volgens VEA-voorzitter Marc Oosterhout
- Algemeen
- 26 jan 2015 @ 15:01
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - InterviewPolitiek
- 26 jan 2015 @ 15:01
- Peter van Woensel Kooy
In MarketingTribune 2 die morgen op de mat valt, staan we kort stil bij Charlie Hebdo, de gebeurtenissen in Parijs. We tekenen een aantal reacties op van vakgenoten uit Parijs. En bezinnen ons op de vraag: wat betekent deze aanslag voor marketingcommunicatie? Moet je hier als mens, professional of als merk iets mee? En zoja wat? Hier alvast de reactie van Effie-voorman en VEA-voorzitter Marc Oosterhout, in het dagelijks leven marketingstrateeg bij bureau N=5. 'Polarisatie is niet iets waar in reclame bewust naar gezocht wordt.'
1. Wat vindt de VEA van de gebeurtenissen, is er iets dat we er van kunnen leren?
Daar hoeven we niet lang over na te denken. Vrijheid van meningsuiting is de basis van onze democratische rechtstaat. Reclame is daarvan ook een vorm. Dat hebben wij dus heel hoog in het vaandel. Ik denk dat een dergelijke aanslag alleen maar een aanleiding vormt om hier nog harder voor te strijden.
2. Heeft deze gebeurtenis impact op het vak van marketing? In welke zin?
Ik denk dat het geen directe impact heeft op ons vak. Ik zou het wel goed vinden als bijvoorbeeld de branche met SIRE voorop een campagne zou overwegen om de vrijheid van meningsuiting en het belang ervan nog eens goed in onze oren te knopen.
3. Moeten reclamemakers meer hun best doen om bepaalde groepen via marcom niet te kwetsen?
Dat doen we al. Dat is denk ik ook het verschil tussen reclame en pers. Pers heeft tot doel om de wereld om ons heen te kennen en te begrijpen. Ook de misstanden. En spot en spotprenten zijn onderdeel van deze aanpak. Reclame heeft tot doel om mensen te verleiden om voor een merk te kiezen. Dan laat je je automatisch meer leiden door de ontvanger. Polarisatie is dan niet iets waar bewust naar gezocht wordt. Er is een ongeschreven wet dat je wegblijft van sex en religie. Niet dat reclame zich daar altijd aan houdt en dat hoeft ook niet, maar ik denk dat veel merken zich daar wel aan houden. Maar dat heeft niets met de beperking van de vrijheid van meningsuiting te maken. Dat is een bewuste keuze die wordt gemaakt.
Marc Oosterhout
Meer info over de VEA staat hier.
Cover van de onlangs verschenen New Yorker
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Effie
- reclame
- cartoon
- marketingcommunicatie
- Charlie
- aanslag
- reactie
- Charlie Hebdo
- creatie
- Marc Oosterhout
- geweten
- mens
- spot
- merk
- salafist
- professional
- VEA-voorzitter
- merk
- extremisme
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing