[Interview] oud-MT hoofdredacteur Bob van der Burg
- Algemeen
- 22 jan 2015 @ 00:10
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - Interview
- 22 jan 2015 @ 00:10
- Connie Lohuis
MarketingTribune vierde zijn 30-jarige bestaan in 2014 met een extra dikke jubileumeditie. Wat daarin niet mocht ontbreken waren interviews met de oud-hoofdredacteuren. Lees hier het tweede interview met oud-hoofdredacteur MT Bob van der Burg. Van den Burg kwam al in 1984 aan boord bij Wim Laverman en Jan van Buuren. ‘NieuwsTribune - de naam was toen nog NieuwsBugamor - stond in de steigers en moest nog gelanceerd worden. Het blad zou de concurrent van Adformatie worden en het duo was op zoek naar een gezichtsbepalende journalist. Ik schreef in die tijd freelance voor onder meer Intermediair, NRC en HP.’
Van der Burg startte als redacteur, werd al snel eindredacteur en kreeg in september 1985 het verzoek van Jan van Buuren om hem te vervangen als hoofdredacteur. ‘Van Van Buuren heb ik veel geleerd want hij wist alles van marketing, communicatie en reclame.’
Cash cow
NieuwsTribune moest er komen om de cash cow Blauwe Bugamor – later Blauwe Bureaugids - te beschermen. Van der Burg: ‘Ons bureau-imago-onderzoek kreeg met het blad erbij meer gewicht en ik moest ervoor zorgen dat het inhoudelijk een goed blad werd. Mijn voorbeeld was het Engelse vakblad Campaign. Van Buuren en ik hadden elkaar dag en nacht aan de telefoon. Toen we startten dacht de buitenwereld dat we het een halfjaar vol zouden houden, maar dat is dus een beetje anders gelopen.’
Van der Burg herinnert zich nog de uitreiking van de ADCN Lampen in 1985. ‘We hadden op de trappen van Het Concertgebouw een stapel NieuwsTribune’s neergelegd, naast de exemplaren van Adformatie. Na afloop waren onze bladen allemaal meegenomen, die van Adformatie lagen er nog.’
Vertrek
Op een gegeven moment wilde Van Buuren meer grip op de inhoud van NieuwsTribune. Van der Burg: ‘Vanuit zijn optiek was dat begrijpelijk, maar ik had daar niet zoveel zin in. In de zomer van 1987 besloten we uit elkaar te gaan en Cees van Staal werd de volgende hoofdredacteur’. Van der Burg zette op verzoek van Rob van den Bergh van VNU Business Publications eind 1987 het blad Money in de markt. Toen VNU daar niet mee verder wilde, nam van der Burg het over. ‘Met Frank Kloppert had ik het woonblad Résidence ontwikkeld en zo begonnen we Montana Press. In 1993 werd deze uitgeverij overgenomen door Reed Elsevier.
Editio
Van der Burg ging solo verder, werd later directeur/uitgever bij Multi Magazines (bekend van Rails en Safe) en publiceerde vanaf 2005 twee verhalenbundels en een roman. Inmiddels heeft hij samen met zijn partner Marlies Bonnike Editio, de eerste interactieve Creative Writing Academy in Nederland. ‘Vorig jaar oktober hebben we www.editio.nl gelanceerd. Wel anderhalf miljoen Nederlanders zijn op een of andere manier met schrijven bezig en veel mensen willen er beter in worden. Bij Editio kun je online in groepen virtuele lessen volgen van topauteurs. De cursussen worden onder andere aangeboden via NRC Academie en in de eerste acht maanden hebben we al meer dan vierhonderd cursussen verkocht.’
Dit artikel verscheen in MarketingTribune 17, verschijningsdatum 7 oktober 2014.
Lees ook het interview met oud-hoofdredacteur Jan van Buuren.
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing