RA*W: 'jong talent gaat de handen vuil maken'

RA*W: 'jong talent gaat de handen vuil maken'
  • Algemeen
  • 15 jan 2015 @ 11:17
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Strategie

RA*W, de stichting voor jong reclametalent, gaat het nieuwe jaar in met een heleboel nieuwe plannen, maar een onveranderde missie: de reclamewereld het belang van talentontwikkeling doen inzien. 'Ondanks de te gekke sessies die we vorig jaar hebben neergezet, is er vanuit hogerhand nog weinig veranderd. En daar nemen we in 2015 geen genoegen meer mee. We stropen de mouwen op. We zetten de schouders eronder. We slijpen de messen', waarschuwde het bestuur (foto) gisteravond op de nieuwjaarsborrel in De Pijp.

Ten tijde van de oprichting van RA*W stelde de stichting de missie zichzelf uiteindelijk op te heffen zodra de reclame-industrie het belang van talentontwikkeling in zou zien. Inmiddels, drie jaar later, lijkt RA*W de oplossing te zijn geworden van het probleem dat ze wilden aankaarten, meldt de club.

'Door het organiseren van maandelijkse kennissessies en workshops helpt de stichting structureel bij het trainen van jong Nederlands reclametalent; terwijl dit eigenlijk een kerntaak van bureau's zou moeten zijn. Daarom wil RA*W dat de reclame-industrie eindelijk het belang van talentontwikkeling in gaat zien. En hier ook naar gaat handelen.

RA*W vraagt bureaus om de stichting een handje te helpen door haar eigen talent te ondersteunen bij hun ontwikkeling door kansen en opleiding te bieden. En daarnaast talent te helpen met het stellen van doelen. RA*W vraagt ook bureaus hun kennis op grotere schaal te delen, door bijvoorbeeld een (RA*W) workshop te hosten. Ook individuen kunnen hun steentje bijdragen, door zich bijvoorbeeld aan te bieden als mentor voor jong talent.

RA*W Mentorship
Een van de nieuwe initiatieven van RA*W is een mentorship-programma, waarvan de pilot vandaag van start gaat. RA*W Mentorship heeft als doel ieder talent van een waardevolle mentor te kunnen voorzien. RA*W faciliteert met dit programma ‘groei dankzij de ervaring van de ander’ door seniors aan juniors te koppelen. Voor de pilot zijn tien Nederlandse en internationale seniors geselecteerd, uit zowel de strategie, productie, account als creatie-hoek. Op basis van profielen en doelen worden de mentoren en mentees door RA*W aan elkaar gekoppeld. Jonge talenten kunnen zich vanaf vandaag opgeven voor het RA*W Mentorship. Seniors die in de toekomst mentor willen worden kunnen zich ook aanmelden. Beide door te mailen naar mentorship@rawadvertisers.com.

Cannes Lions
Een andere manier waarop bureaus de ontwikkeling van hun talent kunnen ondersteunen, is door ze naar het jaarlijkse Festival of Creativity in Cannes te sturen voor kennis&inspiratie-injectie. Helaas is het nog steeds zeer ongebruikelijk dat juniors van hun bureaus hiertoe de kans krijgen. Dit jaar wil RA*W meer bureaus stimuleren hun eigen juniors te sturen en zal daarnaast ook weer met 30 RA*W Reporters het creatieve festival bezoeken. De trip naar Cannes is geen snoepreisje, alle deelnemers moeten vooraf mee helpen met het werven van sponsorgelden en in Cannes content maken om zo de inspiratie en kennis te ontsluiten voor de rest van de achterban. Aanmelden voor RA*WxCannesLions kan vanaf vandaag 15 Januari via Facebook', aldus het bestuur. Daarnaast zullen er in 2015 dus meer vuile handen gemaakt worden en belooft de club meer om zich heen te gaan schoppen. Spannend!

RA*W University
Naast nieuwe initiatieven voor jong werkend reclametalent, houdt RA*W zich ook bezig met toekomstig reclametalent. RA*W University, het kleine broertje van RA*W, richt zich speciaal op studenten. Tijdens de nieuwjaarsreceptie keken zij terug op een succesvol debuutjaar. In 2015 gaat RA*W University door met sessies organiseren voor studenten, beloofde het bestuur, en zullen ze de verdieping bieden die studenten in de collegezaal niet krijgen. (bron: RA*W)


Impressie van de RA*W nieuwjaarsborrel (foto's: PvWK)


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken