Sauna goed voor het mannenhart
- Algemeen
- 25 feb 2015 @ 09:30
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - WetenschapOnderzoek
- 25 feb 2015 @ 09:30
- Redactie Zorgmarketing
Goed nieuws voor marketeers in de saunabranche die mannen willen bereiken. Want mannen die meerdere malen per week naar de sauna gaan, hebben minder kans op hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit Fins onderzoek.
De Finnen onderzochten bij ruim 2000 mannen, gedurende een gemiddelde periode van 21 jaar, de frequentie en duur van saunabezoeken en het vóórkomen van fatale cardiovasculaire aandoeningen, schrijft Medisch Contact op basis van het onderzoek. In vergelijking met mannen die eenmaal per week de sauna bezochten, bleken mannen die vier tot zeven maal per week naar de sauna gingen 'een significant kleinere kans te hebben op dodelijke cardiovasculaire aandoeningen inclusief plotselinge hartdood'. Saunasessies van 20 minuten en langer bleken beter dan 10 minuten.
Levensstijl
De vraag is nog wel of de heilzame werking komt door het zweten zelf, door de ontspannen setting of de kameraadschap onder saunagangers, vraagt hoofdredactrice Rita Redberg zich volgens De Standaard in een begeleidend commentaar in Jama Internal Medicine af. Of gaat het om een levenswijze die voldoende pauzes inbouwt; want voor een sauna moet je de tijd nemen? Redberg: ‘Hoe dan ook, de tijd die in de sauna wordt besteed, is duidelijk goed bestede tijd.’
Weinig mannen
Goed nieuws dus voor saunamarketeers die mannen willen bereiken. Want de ruime meerderheid van de bezoekers van sauna en wellness is vrouw. Mannen vinden sauna/wellness vaker saai, waar vervolgens de welnessbranche op inspringt met barbiershops. 'Er is dus een wereld te winnen bij de niet-bezoekers van sauna en wellness omdat ruim een kwart van de sauna-/wellnessactiviteiten wel aanspreken,' stelt Sauna en Wellness Nederland.
Cijfers
De Rabobank berekende dat de jaarlijkse omzet bij Nederlandse wellnesscentra varieert van zo'n 150.000 tot 300.000 euro voor kleine bedrijven, via 1 tot 3 miljoen euro voor middelgrote bedrijven, tot 5 tot 10 miljoen euro voor grote bedrijven. Voor 2015 verwacht de Rabobank een volumestijging tussen de 0,5 en 1 procent, vergeleken met 2014.
Tekst: Sjoerd Wielenga
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing