[Branded Content] De visie van MEC 'Social media: het is tijd voor een serieuze aanpak'

[Branded Content] De visie van MEC 'Social media: het is tijd voor een serieuze aanpak'
  • Algemeen
  • 17 mrt 2015 @ 12:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Branded content

De veranderlijke en kritische consument is meer en meer ongrijpbaar. En hoe grillig het gedrag van de consument ook is, het inzetten van social media is een serieuze zaak geworden waarmee bewezen impact wordt gemaakt op de businessdoelstellingen van een organisatie. Daarom is de tijd van leuke dingen doen op social voorbij. Ofwel: playtime is over. Waar is het dan wel tijd voor?

Waren er maar twee social mediaplatforms waarop marketeers zich zouden kunnen focussen, dat zou het leven een stuk eenvoudiger maken. De realiteit is echter dat het medialandschap groeit en versnippert, en dat ook nog eens in een hoog tempo. Over de laatste 24, 12 en zelfs 3 maanden zijn duidelijke verschuivingen in het gebruik van social medianetwerken te zien.

Versnippering en verschuiving
Sinds begin 2015 worden door de consument steeds meer verschillende platformen gebruikt en daarnaast treden er nog steeds nieuwe mensen toe tot de wondere wereld van social media. Zo zijn er inmiddels 83% Nederlanders actief op social media, ten opzichte van 69% in 2011. Het grootste deel hiervan zit op Facebook (73%), met LinkedIn (30%) en Twitter (27%) op de tweede en derde plaats (bron: GfK, december 2014). Opmerkelijke ontwikkeling: de groep gebruikers tussen de 13 - 17 jaar is steeds minder actief op Facebook, terwijl Snapchat en Instagram snel groeien. Zo zijn er 800.000 Snapchatters actief waarvan 320.000 zelf dagelijks hun verhalen delen en meer dan 10 keer per dag terugkeren (bron: Newcom, 2015).

Hoopvolle toekomst
Het ziet ernaar uit dat de toekomst iets rooskleuriger wordt: de economie trekt aan, de marketingbudgetten groeien weer en ook de bestedingen in digitale media zullen toenemen. Alles bij elkaar genomen, is er best enige reden tot optimisme. De nieuwe situatie op social vraagt wel enige behendigheid en flexibiliteit bij zowel bureau als merken. Het is vooral duidelijk dat het speelkwartier voorbij is en we ons kunnen gaan richten op lange termijn bouwen aan en investeren in merken. Als we afstappen van losse flodders en dus stoppen met ‘inhaken om het inhaken’, wat gaan we dan wél doen? Hieronder enkele adviezen om meer uit je aanwezigheid op social te halen.

Werk aan creative strategies
Raak de bullseye. Het begint bij een insight, eentje die de spijker op de kop slaat. Zorg ervoor dat je een strategie niet op een toevalligheid baseert. Wees slim. Doe onderzoek van te voren. En verifieer dit bij de doelgroep en heb hier dagelijks contact mee. 

Val op
Richt je op het maken van meer kwalitatieve en deelbare content op social media. Dit kan iets op kleine schaal zijn, maar vergeet het niet groots te delen. Je kunt hiervoor contentcuratie inzetten waarbij je bestaande content hergebruikt, bijvoorbeeld door influencers content te laten kiezen die bij hen past. Of gebruik story mining, door bijvoorbeeld een contenthub te creëren waar al jouw branded content slim samenkomt. 

Wees naadloos
Houdt rekening met de context waarbinnen de doelgroep zich bevindt en zorg voor een naadloze ervaring. Bijvoorbeeld dat je een pushmelding ontvangt op je smartphone op het moment dat je de trein mist, hierover tweet en je een aanbieding krijgt van je favoriete koffiebar om de tussenliggende tijd door te komen. Bij het bepalen van de juiste social mediastrategieën komt het vooral neer op het nemen van de correcte keuzes. En je moet durven. Je kunt niet alles doen. Maak onderbouwde keuzes, start met je strategie, leer ervan en optimaliseer. En herhaal.


Dit artikel stond in MarketingTribune 4, verschijningsdatum 24 februari 2015 en werd geschreven door Suzanna Ruis, head of social MECNederland.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken