ADCN uitslag 2015: royaal met 7 Gouden Lampen en Grand Prix - creatievenclub verandert naam

ADCN uitslag 2015: royaal met 7 Gouden Lampen en Grand Prix - creatievenclub verandert naam
  • Algemeen
  • 7 apr 2015 @ 23:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Awards

De hoogst haalbare prijs voor creativiteit in Nederland, vinden velen. Een jongens- en meisjesdroom in vorm van een Peertje: het winnen van de 'Lamp' van voorheen de Art Directors Club Nederland (ADCN). Dit jaar zijn de jury's radicaal vernieuwd en verbreed. Dat levert een frisse en andere uitslag op. De Grand Prix ging naar G-Star voor het concept en de uitvoering van 'Raw for the Oceans'. Hier de complete lijst met winnende adverteerders op een rij, met daarbij hun verantwoordelijke bureau(s).

Opmerkelijk als je kijkt naar de ADCN-Lampenoogst, zijn marketeers die zelf de lead nemen met een consortium aan creatieven, zoals G-Star Raw en Google. En daarmee scoren. Naast de usual suspects zien we meerdere kleine, nieuw bureaunamen. Ook schitteren enkele grote bureauketens door afwezigheid in de lijst met bekroond werk. Met zeven Gouden Lampen is de perenoogst over het afgelopen jaar in elk geval uitstekend te noemen. De ADCN greep de avond aan voor een naamswissel, al blijft de afko gelijk: 'Advertising Design & Creativity of the Netherlands'. 'Meer van deze tijd', lichten ADCN-mannen Dinesh Sonak en Lode Schaeffer toe. Het nieuwe logo en bijpassende huisstijl worden gemaakt door Jacques Koeweiden en Paul Postma. Het bleef nog lang onrustig na de uitreiking in Paradiso. (PvWK)

 

                      UITSLAG ADCN 2015

kleur Lamp per categorie / naam adverteerder - titel - bureau(s)
------------------------------------------------------------------------------------
GRAND PRIX: G-Star Raw - ' Raw for the oceans' - G-Star Raw i.s.m. FHV BBDO en Part of a Bigger Plan

Print - geen Lampen

Outdoor Lampen
brons - Artis (Micropia) - titel 'Ontmoet je Microben' - Dawn en Part of a Bigger Plan
brons - KPN -'PocketPlus' - N=5
brons - Het Mauritshuis - 'The girl with a Pearl earring' - Publicis en Koen
zilver - G-Star - 'Eyewear Masks' - Peter Hamelinck

Film Lampen
brons - Dela - 'Why wait until it's too late?' - Ogilvy & Mather Amsterdam
brons - Heineken - 'The Odessey' - Wieden + Kennedy
brons - Monuta - 'Puberdochter' - N=5
brons - Natura Artis Magistra (Micropia) - 'Ontdek je Microb en' - Dawn en Part of a Bigger Plan
zilver - Warchild - ' Don't let this story become his story' - Doom & Dickson
zilver - Triodos Bank - ' 5 dingen die ze je niet vertellen over de economie' - Dawn
goud - Alzheimer Nederland - ' Zeitgeist 2014' - N=5

Radio Lampen
brons - Trouw - 'Twijfel' - Kokokoro Amsterdam
zilver - Alzheimer Nederland - 'Radio-reclame' - N=5

Activatie Lampen
brons - KPN - 'Pocket plus' - N=5
brons - Nestle , Kitkat - 'Give Holland a break' - JWT Amsterdam
zilver - Pon's Automobielhandel - 'Blind trade' - Achtung!
zilver - Alzheimer Nederland - 'Zeitgeist 2014' - N=5
goud - Vodafone - '#First concert' - Achtung!, WeFilm en Blyde

Digital Advertising Lampen
brons - World Animal Protection - 'The Elephant Pledge' - FHV BBDO
brons - KLM Royal Dutch Airlines - ' #Happytohelp' - DDB & Tribal
brons - Philips - 'Brush Busters' - Achtung!
zilver - Allstars Coverband - 'The World's best Coverband' - Fitzroy Amsterdam
goud - Google - 'Nightwalk in Marseille' - 72andSunny en Google Creative Lab

Media & branded content Lampen
brons - Jacques Gregoire - 'Cookie art' - Being There
brons - Allstars Coverband - 'The World's Best Coverband' - Fitzroy Amsterdam
zilver - Microsoft - 'Internet Explorer meets 22tracks' - UM Studio's
zilver - Vodafone - '#Firstconcert' - Achtung!, Wefilm en Blyde

Integrated Lampen
brons - Triodos Bank - '5 dingen die ze je niet vertellen over de economie' - Dawn
goud - G-Star Raw - ' Raw for the oceans' - G-Star Raw i.s.m. FHV BBDO en Part of a Bigger Plan

Product & Packaging Design Lampen
brons - Bavaria - 'Biertrommel' - Selmore
brons - Brand Bier / Heineken - 'Een ode aan bier' - VBAT
brons - Yoni - 'Yoni' - Thonik
goud - G-Star Raw - ' Raw for the oceans' - G-Star Raw i.s.m. FHV BBDO en Part of a Bigger Plan

Brand/Communication Design Lampen
brons - What Design Can Do - 'Wat Design can Do! 2014' - De Designpolitie
brons - Nationale Opera & Ballet - 'Visuele identiteit NO&B' - Lesley More
brons - Mauritshuis - 'Mauritshuis' - Studio Dumbar
zilver - The Coalition To Stop Gun Violence - 'Innocent Targets' - Boonstra and Associates
zilver - Frascati Theater - 'Frascati Issues' - De Designpolitie

Digital Design Lampen
brons - Nationale Opera & Ballet - 'Dutch National Opera & Ballet ' TamTam
brons - Eneco - 'Windcertificaten' - Achtung!
brons -  Google - 'Nightwalk in Marseille' - Mediamonks, 72andSunny Amsterdam i.s.m. Google
brons - Philips - 'Brush Busters' - Achtung!
goud - Bic - 'The universal typeface' - DDB Dusseldorf i.s.m. Mediamonks
goud - Typomad - 'Typomad 2014 - Opening Titles' - Calango

Art Direction Lamp
craft (deelbekroning) - Nationale Opera & Ballet - 'Visuele identiteit' - Lesley Moore

Copywriting Lamp
craft (deelbekroning) - Triodos Bank - '5 dingen die ze je niet vertellen over de economie' - Dawn, David Snellenberg

Film Direction Lamp
craft (deelbekroning) - Warchild - 'Warchild 4-5 mei' - Doom & Dickson i.s.m. HazzazaH Film & Photography

Photography Lamp
craft (deelbekroning) - Vrij Nederland - 'Lieuwe van Gogh' - Weekbladpers i.s.m. Jeroen Hofman Fotografie

Sound Design Lamp Lamp
craft (deelbekroning) - Warchild - 'Don't let this become his story' - Soundcircus en Doom & Dickson

Illustratie Lamp 
craft (deelbekroning) - Artbox - 'The UNfappenin' - Artbox, Red Urban en Etcetera

Young Talent Lamp
Raphael Kamp en Sjoerd Rijsdijk met  '+1 join the table'

(bron: ADCN)

Meer info: www.adcn.nl
Op woendag 8 april zijn er vanaf 12:00u 'feedback sessies' met de juryleden voor nieuwsgierige inzenders, inclusief anti-kater cocktails en verse broodjes in het Init gebouw van de Persgroep. 
Verslag uitreiking staat in de volgende MarketingTribune print



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken