[Multichannel 2015] Kracht van online branding

[Multichannel 2015] Kracht van online branding
  • Algemeen
  • 23 apr 2015 @ 14:28
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Branding

Dagelijks is Jarno Mossou, van Zeo, samen met een team 'vakidioten' en veel humor bezig om concepten te maken en iets moois neer te zetten. Zo opent de sessie van Zeo. Daarna stelt Mossou de vraag aan iemand op de eerste rij wat hij van een witte sneaker vindt, waarop zijn collega hard 'kopen, kopen, kopen' begint te roepen. Helaas is dit een proces dat veel mensen dagelijks zowel fysiek als online overkomt. Maar de reis online die een consument aflegt is te volgen en Mossou vertelt ons hoe te 'scoren' met online branding.

Mossou vervolgt: 'Je kunt online snel de plank misslaan met een verkeerde boodschap. Het is belangrijk dat je eerst mensen probeert te inspireren in hun droomfase, een onbewuste fase. Wanneer je continu aanwezig bent in deze fase van de customer journey zal een klant eerder je website bezoeken, een product kopen en misschien zelfs ambassadeur worden van je merk'. Hij gaat in op het proces dromen, de fase waarin de klant niet daadwerkelijk gaat kopen, maar vooral nog aan het zoeken en kijken is. Je dient in deze fase vooral aanwezig te zijn waardoor je top of mind raakt om uiteindelijk en te kunnen laten zien wat je kunt doen voor de consument. Maar wat is er allemaal mogelijk op het gebied van online branding?

Display advertising zoals banners
Dit is een onderdeel van Google waarmee je 80% van de bevolking van Nederland kunt bereiken. Creëer hiermee drang bij de consument tegen een relatief lage prijs. Je kunt erg gericht kiezen en een doelgroep targetten.

Facebook-advertising Het verschil is dat je nog beter kunt targetten dan bij display advertising. De 9,4 miljoen Nederlanders die gebruik maken van Facebook plaatsen heel veel informatie op dit medium waardoor je direct een koppeling kunt maken met je juiste doelgroep. Je kunt hiermee dus goed naamsbekendheid genereren

Gmail sponsored promotions Vanaf 24 mei 2015 kan iedereen gebruik maken van deze dienst. Google kijkt met deze vorm naar de inhoud van de laatste 300 mails in je e-mailaccount. Wat Google daarin slim doet en erover zegt: 'We weten nog steeds niet om welke persoon het gaat en hebben geen concrete identiteit. Je kunt hiermee targetten op woorden die gebruikt worden in de mails. Daarnaast kan er ook op domeinen targetten en op affiniteit in marketingdoelgroepen.

YouTube-advertising Een goed voorbeeld van YouTube-advertising zijn de commercials van ABN Amro. Je betaalt namelijk pas wanneer iemand na 30 seconden nog kijkt en ABN trekt slim de aandacht slim door een vraag te stellen. Hiermee wordt direct duidelijk of een commercial interessant is voor jou. Of niet natuurlijk. 'Maak dus vooral gebruik van de mogelijkheid van YouTube om engagement te creëren', aldus Mossou.

Linkedin-advertising Hierover wordt veelal gezegd dat het interessant is voor B2B-klanten. Het kost vaak meer geld, maar je kunt er goed mee laten zien waar je als merk voor staat, wie je bent om mensen mee te inspireren. Het is ook hier weer zaak om aanwezig te zijn en top of mind te worden bij mensen. Het gaat nog steeds niet zozeer op het overtuigen. Dat komt later wel.

Adwords-advertising In de droomfase gaat het dus over branding en het bieden van inspiratie. Bijvoorbeeld; de adwords 'bankstel kopen' is duurder dan 'huis inrichten' terwijl de laatste omschrijving een anders soort publiek trekt. Je kunt dus goedkoper inspiratie bieden en zorgen dat je steeds weer in beeld komt bij de consument om zo (hopelijkj) de bezoeker direct danwel via Google traffic naar jouw site te leiden.

Storytelling remarketing Dit kun je nog een keer inzetten wanneer consumenten een interactie hebben gehad met je site of product. Belangrijk is om in de droomfase na te denken over wie je klant is; wat is zijn droom, wat is zijn inspiratie, wat wil hij bereiken en hoe kan ik hem daarbij het beste helpen? Traffic naar de site is niet het eerste doel. Bekendheid wel.
Dit kun je doen op ondere andere deze 2 manieren:
1. Iemand na een video meenemen via een banner om hem zo van droomfase naar onderzoeksfase te begeleiden.
2. Iemand na een video confronteren met een nieuwe film over de organisatie; wie zijn we, wat doen we en waarmee kun je iemand van dienst zijn?

Maar er zijn uiterraard nog veel meer manieren van remarketing.

'Onbewust bewust worden van een merk is key. Zorg voor dynamische banners en advertenties en blijf zichtbaar met de juiste communicatie op het juiste moment. In de droomfase is men nog niet bezig met aankopen, maar biedt ze inspiratie waardoor jouw merk voor hen interessant kan zijn', zo sluit Mossou af.

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken