Winnaars Shake Young Talent Innovation Festival bedenken hulpknop voor events

7jul 201510:40
  • Algemeen
  • 18920 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • InteractieInnovatie

nieuws Tien studententeams (MBO, HBO, WO) werkten tijdens het nieuwe Shake Young Talent Innovation Festival 36 uur aan 'ultieme innovatieve toepassingen' die de bezoekersbeleving op evenementen zoals Sensation vergroten. Het winnende concept werd Event 112: een plug in voor bestaande evenementen applicaties die er ondermeer voor zorgt dat de EHBO snel naar je toekomt wanneer het niet goed gaat.

Het idee werd zo goed ontvangen dat de jury van o.a. Duncan Stutterheim (ID&T) en Henk van Raan (Amsterdam ArenA) de directe toepasbaarheid van het concept zagen en hopen Event 112  snel te kunnen implementeren.

Het Shake Young Talent Innovation Festival volgt uit een nieuwe, bijzondere samenwerking tussen stichtingen Open-House en de SpinAwards. Gezamenlijk doel: de festival- en eventscene beter met de digitale creatieve branche verbinden. Vijftig studenten van uiteenlopende opleidingen, verdeeld over tien teams hebben tijdens de afgelopen eerste editie van Shake 36 uur hard gewerkt in de Amsterdam ArenA. De uitdaging was deze editie om binnen die 36 uur innovatieve oplossingen bedenken die met behulp van digitale technologie de beleving tijdens events zoals Sensation vergroten.

De studenten werden tijdens Shake onder andere begeleid door coaches Marco Derksen van Upstream/Marketingfacts, Tom de Bruyne van Sue Amsterdam, Douwe Dirks van JWT International en Matthijs Roumen van Kaliber. Daarnaast hebben de deelnemers diverse lezingen bijgewoond van bijvoorbeeld Gerald Been van Ubideo, over de toekomst van videostreamen, Avinash Changa van WeMakeVR over de mogelijkheden van Virtual Reality en Johan Voets van Okgo over de toekomst van wearables op evenementen. Deze en andere coaches en sprekers hebben met veel energie de studenten geholpen en geïnspireerd.

Winnaar: Event 112
Aan het eind van de tweede dag hebben de tien studententeams hun ideeën gepresenteerd voor een jury van professionals: Duncan Stutterheim (ID&T), Jesse van Doren (Innovation Holland), Brenda Munsterman (Sensation) Henk van Raan (Amsterdam ArenA) en Patrick Klink (RTL Nederland). De concepten zijn beoordeeld op creativiteit en innovatie (50%), commerciële haalbaarheid (25%) en de presentatie (25%). De ideeën waren zeer divers: van toepassingen op het gebied van veiligheid tot contact met de DJ. Toch was de jury het unaniem eens over de winnaar: Event 112. De bedenkers hiervan zijn Quincy Kools (17 jaar, Technische Havo, Newman College) Marjolijn Venderbosch (25, HBO Communicatie & Multimedia Design, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) en Tim Kloppenburg (26, Sociale Psychologie, Universiteit van Amsterdam) verzonnen een digitale toepassing die ervoor zorgt dat wanneer je hulp nodig hebt, de EHBO op het feestterrein naar jou toekomt in plaats van omgekeerd. Deze toepassing verhoogt volgens de jury de veiligheid bij o.a. gebruik van drank en drugs te vergroten. Event 112 is een plugin en eenvoudig te integreren in alle bestaande evenementen applicaties. Henk van Raan en Duncan Stutterheim toonden zich echt geraakt door het idee en zagen de directe toepasbaarheid. 'Als het al werkend was geweest had het gelijk tijdens Sensation gebruikt kunnen worden', aldus Stutterheim. 'Een mooier compliment kun je niet krijgen', aldus de winnaars.

Tweede en derde plaats
De concepten Celebrace en Partyguard eindigden op de tweede en derde plaats. Celebrace geeft bezoekers en de organisatie inzicht in de gezondheidstoestand van aanwezigen door middel van een polsbandje. Partyguard Smart Wristband is de duurzame oplossing die wegwerp-armbandjes bij festivals en events vervangt en biedt functies zoals lockers openen, de perfecte selfie en track & trace om vrienden te kunnen vinden.

Acceleratorprogramma
Het winnende team en de nummers twee en drie hebben vervolgens tijdens 'Amazing Monday' in het Amsterdam ArenA Innovation Center het idee nogmaals mogen pitchen voor diverse belangrijke stakeholders. Ook mogen ze deelnemen aan de pitchcompetitie voor het acceleratorprogramma van Open-House. Ze krijgen hierdoor de kans om het bedachte idee verder uit te werken, te testen en uit te rollen via het netwerk van 'launching customers'  zoals de Amsterdam Arena, ID&T en Into the Great Wide Open. De bedenkers van Event 112 hebben tijdens Amazing Monday een innovation voucher aangeboden gekregen van de Amsterdam ArenA. Hiermee mogen ze een week lang werken in het Innovation Center van de Amsterdam ArenA met hulp van alle partners. Een extra kans om het idee naar een hoger niveau te brengen.

SpinAwards & Open-House
Stephan Fellinger, bestuursvoorzitter SpinAwards: 'we zijn enorm trots op de samenwerking tussen Open-House en de SpinAwards. Een perfecte match want Dance en Digital hebben hetzelfde DNA: creativiteit, pionieren, technologie, de drang om de wereld leuker maken, een optimistische blik en delen. De eerste editie van Shake Young Talent Innovation Festival laat zien dat innovatie ontstaat als je werelden met elkaar mixt.'
Tom Engbers, managing director Open-House:
'De combinatie Open-House en Spinwards past. Allebei hebben we jong talent hoog in het vaandel staan. Door evenementen als het SHAKE Young Talent Innovation Festival kan je dit stimuleren en de jonge talenten de mogelijkheid bieden zich beter te ontwikkelen. Niet voor niets werd deze eerste editie in de Amsterdam ArenA gehouden, een Launching Customer van Open-House. Met het net gelanceerde Innovation Center, wil de Amsterdam ArenA uitgroeien tot het kennis- en innovatiecentrum in Nederland op het gebied van slimme en duurzame steden. De concepten die hier zijn ontwikkeld voor de eventindustrie zijn overal toepasbaar. Een evenement is een ministad. Wat mogelijk is op een event kun je doorvertalen naar de “echte wereld”.'

Meer informatie over Shake vind je hier



Het winnende team 10: Quincy Kools, Marjolijn Venderbosch en Tim Kloppenburg met juryvoorzitter Stutterheim (rechts).


Impressie van de winnende plug in Event 112


SpinAwards
De SpinAwards zijn de prijzen voor creatieve concepten die het digitale denken verder brengen. De stichting SpinAwards vindt dat Young Talent daar een grote rol bij speelt. Daarom belonen de SpinAwards al jaren, in samenwerking met het onderwijs, het beste jonge digitale talent in Nederland met de speciale Young Talent SpinAwards. De volgende stap is volgens de stichting de samenwerking met innovatieve partners zoals Open-House.

Open-House
Open-House is een innovatieplatform en lanceringsprogramma voor start-ups en bedrijven in de event- en festivalindustrie. Door samen te werken met programmapartners als Business Models Inc. en ABN Amro en Launching Customers als de Amsterdam ArenA, ID&T en Into The Great Wide Open, worden de deelnemers niet alleen inhoudelijk ondersteund, maar kunnen ze hun product of dienst direct uitrollen bij de festivals en events die er toe doen. Meer info staat hier.


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners