[Live update TEC] ‘Merk is bundel beloften en experience is merk dat beloften inlost’

[Live update TEC] ‘Merk is bundel beloften en experience is merk dat beloften inlost’
  • Algemeen
  • 8 dec 2015 @ 11:10
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Evenement

Vandaag vindt de eerste ‘The Experience Conference’ plaats. Dit event over live communicatie en activatie wordt georganiseerd door branchevereniging IDEA in samenwerking met MarketingTribune en vindt natuurlijk plaats op een prachtige locatie: Looiersgracht 60, Amsterdam. De Independent Dutch Event Association (IDEA) vertegenwoordigt ruim 50 live communicatie- en activatiebureaus en wil op deze manier de marketingkracht van live communicatie en activatie aantonen. In zijn presentatie ‘Experience is the marketing’ gaat Kevin Jackson dieper in op de relatie tussen merk en publiek.

Aangekondigd door ‘live communicatie fan’ en dagvoorzitter Lars Sorensen als ‘meest invloedrijk in de Britse eventindustrie’ trapt Kevin Jackson af met zijn lijfkreet ‘the experience is the marketing’ Volgens hem is er niets anders. Mensen leren niet door onderwijs, maar door ervaring. ‘En zoals Coleridge al zei: “Niets is zo besmettelijk als enthousiasme.”’.

Jackson stelt dat marketing gaat om wat je doet voor je consument en niet wat je tegen ze zegt: ‘Een merk is een bundel beloften en een experience is een merk dat beloften inlost. “Man is defined by his actions (Jean-Paul Sartre) and so are brands (Kevin Jackson)”. Don’t just tell me you love me, show me, daar gaat het om, ook bij merken en daarom zijn ervaringen zo krachtig.’

We luisteren niet meer naar merken, door social media zijn we met elkaar verbonden en luisteren we naar elkaar. Iedereen kent Coca-Cola en Shell: ‘Merken hebben geen awareness nodig, maar een relatie met de consument. De consument wil verbonden zijn met het merk. Nog slechts 10 procent gelooft in advertising. Merken moeten van push- naar pullmarketing. Het zenden van merken is voorbij, want er wordt niet meer naar merken geluisterd. Merken moeten deelnemen aan de conversatie en dat kan alleen door een ervaring te bieden en de consument te ontmoeten.’

De consument koopt geen Apple-producten om wat ze zijn maar om wat ze doen, stelt Jackson: ‘De why van Apple telt, niet de what. Apple huurt mensen in die klanten toejuichen als ze met hun nieuwe aankoop de Apple Store uitlopen en biedt ze zo de experience dat ze de juiste aankoop hebben gedaan. Ook dat is experience marketing. Mensen vertellen elkaar hun ervaringen. Word of mouth is nog steeds een krachtig instrument, dat nog sterker wordt door het gebruik van social media.’

Volg #TecAdam voor een live verslag van de dag.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken