Merks-Benjaminsen winnaar Marketing Literatuurprijs 2015
- Algemeen
- 1 dec 2015 @ 21:50
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Marketing
- 1 dec 2015 @ 21:50
- Redactie MarketingTribune
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft dinsdagavond 1 december de winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs Joris Merks-Benjaminsen 2015 gehuldigd. Hij won met zijn boek Online Brand Identity. Uit meer dan 50 marketingboeken waren 11 boeken genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2015. When digital Becomes Human van Steven van Belleghem werd tweede, gevolgd door CEX Sells, Het inspiratieboek voor MerkWaardige Customer EXperiences van Beate van Dongen Crombags en Deborah Wietzes.
Het boek Online Brand Identity werd door de jury geprezen als meest vernieuwende en relevante marketingboek van het afgelopen jaar. Juryvoorzitter Hans Molenaar: 'Online Brand Identity van Joris Merks heeft als visie dat over een handvol jaren vrijwel alle advertising en marketing digitaal en geautomatiseerd wordt gepland, verhandeld en uitgevoerd. Waarbij communicatie een stuk beter kan worden afgestemd op de ontvanger, die zelfs invloed krijgt op de propositie. Display advertising maakt een revolutie door. De targetting-mogelijkheden nemen enorm toe. Nu is het de uitdaging aan de marketeers dit zodanig in te zetten dat het de ontvanger niet irriteert. Sterker nog, interesseert… Joris legt concreet de link tussen digital branding marketeers en de conversiemarketeers en zet daarmee een marketingvisie neer die zowel praktijk als strategisch te benaderen is.'
Ook bedankte Molenaar de overige auteurs: 'Het afgelopen jaar is duidelijk geworden hoe klantgerichtheid en toepassen van de digitale en social channels in een sociaal-menselijke contact professioneel en innovatief kan worden ingezet. Waarvoor alle dank en respect.'
Genomineerden
De overige genomineerden voor de Marketing Literatuurprijs waren:
- Voodoo marketing - Ronald Voorn en Jan Dijkgraaf
- Kijken, kijken, anders kopen - Cor molenaar
- Exponentiële organisaties - Salim Ismail, Yuri van Geest
- Verbinden is het nieuwe verkopen - Roel Welsing
- The Network always wins - Peter Hinssen
- Is jouw bedrijf wel Merkwaardig genoeg - Kasper Klaarenbeek
- Managing Private Labels - Koen de Jong
Criteria
Het belangrijkste criterium voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2015 geldt in hoeverre de auteur erin geslaagd is vernieuwende inzichten in het marketing vakgebied weer te geven. Daarnaast moet het boek in het 4e kwartaal van 2014 of later zijn gepubliceerd, vanuit het Nederlandstalige marketing vakgebied zijn ontstaan en inhoudelijk een duidelijk raakvlak met marketing hebben. Vorig jaar won het boek Omnichannel in retail - Gino van Ossel.
Beste Marketing Studieboek 2015
Nieuw dit jaar is de prijs voor het beste Marketingstudieboek 2015. Deze prijs is gewonnen door Emile Lancée met het boek Digitale Marketingstrategie. Al enige jaren heeft de jury voerwogen overwegen een prijs voor het beste marketing studieboek van het jaar uit te reiken. Innovatie bij marketingstudieboeken is vaak ondermaats. Nu is er een marketingstudieboek dat echt vernieuwend is en daarom de prijs verdient. ‘Digitale Marketingstrategie’ is een bomvol en compleet werk waarbij voor zowel starter als professional een brede (marketing) strategische digitale context besproken voor de meest relevante digitale marketingonderwerpen. Heel veel recent wetenschappelijk onderzoek in het digitale marketingvakgebied is verwerkt in dit boek. Het digitale marketing-web framework vormt het uitgangspunt van dit boek en de volgende marketing-topics komen dan ook uitvoerig aan bod.
De jury
De onafhankelijke jury van de PIM Marketing Literatuurprijs 2015 wordt voorgezeten door:
- Drs. Hans Molenaar, voorzitter PIM en directeur Beeckestijn Business School
De juryleden zijn:
- Ment Kuiper (Customer Talk en directeur Lumido)
- Prof.dr.mr. ir. Sicco Santema (partner Scenter, hoogleraar marketing TU Delft)
- Drs. Wil Wurtz (CRM partner bij CruxDigital – Marketing & Technology Integrator)
- Drs. A.J. Nyhuis (Blue Orange Group en bestuurslid PIM)
- Elsbeth Eilander (chef marketing intelligence Adfo Groep)
- Drs. Frank van Delft (voorzitter Customer Insight Platform en voorheen directeur Nima)
- Sjaak Hoogkamer (Hoofdredacteur MarketingTribune)
- Aljan de Boer (Strateeg TrendsActive en bestuurslid PIM)
- Egbert Jan van Bel (onderzoeker, auteur, docent)
De aanleiding voor het introduceren van PIM Marketing Literatuurprijs 2015 is de behoefte om vernieuwing in het Nederlandse marketing vakgebied te stimuleren en goede publicaties onder de aandacht van marketing- en sales managers te brengen.
Over PIM (Platform Innovatie in Marketing)
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) is een kennisnetwerk op het raakvlak van marketing, innovatie en technologieën. We willen de commerciële slagvaardigheid van onze leden vergroten en van Nederland het beste Marketingland van Europa maken.
- Deborah Wietzes.
- Steven van Belleghem
- When digital Becomes Human
- winnaar
- marketingboeken
- Platform Innovatie in Marketing
- CEX Sells
- Beate van Dongen Crombags
- Online brand Identity
- PIM Marketing Literatuurprijs 2015
- Joris Merks-Benjaminsen
- Het inspiratieboek voor MerkWaardige Customer EXperiences
- PIM
- genomineerd
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing