[Interview] Stefan Harzevoort en Aljan de Boer over het PIM Trendrapport 2016

[Interview] Stefan Harzevoort en Aljan de Boer over het PIM Trendrapport 2016
  • Algemeen
  • 26 jan 2016 @ 12:41
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • InterviewKennissessieMarketing

Traditiegetrouw trapt het Platform Innovatie in Marketing (PIM) het jaar af met een inspirerend trendrapport. Dit jaar staat het rapport volledig in het teken van de hoge verwachtingen van de millenniumgeneratie. Voor het derde jaar zijn marketingstrategen Aljan de Boer (Trendsactive) en Stefan Harzevoort (Emakina) verantwoordelijk voor de totstandkoming ervan. In aanloop naar de lancering van het rapport op 4 februari interviewden we hen.

Waarom staat 2016 in het teken van Millennials?
‘Wij zien dat zij in de consumentenarena van vandaag in het middelpunt staat. In Nederland bestaat deze generatie uit drie miljoen mensen, in leeftijd variërend van 21 tot 36 jaar. De noodzaak om deze generatie te omarmen in marketing komt voort uit hun vermogen om merken te maken of te kraken, hun groeiende besteedbaar inkomen, de macht die zij als consument en werknemer hebben en het feit dat zij het aankoopgedrag van andere generaties beïnvloeden. Daarnaast is het verschil tussen millennials en ouderen - zeker als het gaat om media en technologie - zeer groot. Oudere generaties lijken soms moeite te hebben om millennials te begrijpen, terwijl het juist zo van belang is om met hen mee te bewegen.’

We zien steeds vaker kritiek op het onderzoeken van een generatie, omdat men van mening is dat je niet iedereen over één kam kunt scheren. Hoe zien jullie dat? 
‘Eens en oneens. Er zijn wel degelijk duidelijke verschillen waarneembaar tussen generaties. Dit komt omdat de gebeurtenissen die plaatsvinden in de formatieve jaren van individuen bepalend zijn voor kennis, houding en gedrag. Millennials hebben veelal dezelfde waarden en behoeften als andere generaties, maar de context waarin ze zijn opgegroeid heeft voor nuanceverschillen gezorgd. Die verschillen leggen we bloot in het trendrapport. We hebben het rapport zo opgesteld dat deze nuances als startpunt kunnen dienen voor een millennial proof marketingstrategie. Maar daarmee zijn we er nog niet, zeker bij deze doelgroep is het van belang om hun ideeën en frustraties te ontdekken en te gebruiken als brandstof voor relevante innovatie. Zo zorgen we ervoor dat inderdaad niet iedereen over één kam scheren.’

Er is al veel onderzoek gedaan naar millennials, wat maakt jullie rapport onderscheidend?
‘We zoomen in het rapport echt in op het gedrag. Deze generatie is al flink onderzocht en we weten inmiddels wat millennials doen en ook hoe, maar er wordt zelden een verklaring gegeven waarom millennials doen wat ze doen. Om achter het waarom van hun gedrag te komen hebben we onderzoek gedaan naar de formatieve periode. We analyseerde veranderingen in opvoeding, media en cultuur en de invloed van globalisering. In het rapport wijzen we drie belangrijke gebeurtenissen uit deze periode aan, namelijk; 

  1. Millennials zijn in kleinere gezinnen grootgebracht en hebben door hun ouders relatief meer aandacht gekregen.
  2. Millennials zijn opgegroeid te midden van een financiële, ecologische en spirituele crisis. 
  3. Millennials zijn de eersten die zijn opgegroeid in een wereld vol digitale technologie. 

Deze drie trendbreuken hebben we vertaald naar vier karakteristieken die marketeers moeten omarmen om te voldoen aan de verwachtingen van millenials. Naast die karakteristieken noemen merken die goed inspelen op deze karakteristieken en delen we strategische adviezen. Maar die gaan we hier natuurlijk niet prijsgeven, daarvoor zul je naar het event moeten komen ;)’

Meer inzicht in hoe je als marketeers kunt inspelen op millennials? 
Bezoek dan op 4 februari de jaarlijkse PIM Trendsessie in Den Bosch, georganiseerd door het Platform Innovatie in Marketing. Bekijk het volledige programma en schrijf je in!

Meer informatie over Aljan de Boer.
Meer informatie over Stefan Harzevoort. 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken