[ADE Dance & Brands] Tommy Zee: 'ADE is kunst en commercie samen op de dansvloer'

21sep 201610:45
  • Algemeen
  • 33167 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
  • TrendsMarketing

nieuws 'De merken van tegenwoordig zijn de weldoeners van de kunsten. In een wereld waarin je cultuur on demand kunt streamen en men niet snel meer verrast is, moeten artiesten en merken het publiek een stap voorblijven. ADE is voor deze drie-eenheid van artiest, merk en publiek de ultieme plek om elkaar te ontmoeten', aldus Tommy Zee, keynote spreker op ADE Dance & Brands, donderdagmiddag 20 oktober in Amsterdam. Hij licht een tip op van wat hij voor een zaal vol marketeers gaat bespreken.

Mr. Tommy Zee, stel je even voor…
Ooit was ik een bankier op Bay Street -de Canadese versie van Wall Street-, maar ’s avonds was ik DJ in de grootste clubs van Toronto, waaronder The Government Atlantis en The Docks. Dat leidde tot het maken van muziek en uiteindelijk tot het gebruik maken van mijn ervaring in zowel boardroom als studio. In die ‘sweet spot’ bevind ik mij op dit moment. Ik breng muziek, marketing, bands en brands samen.

Waarom is ADE interessant voor marketeers?
De beste merken begrijpen dat zij de kracht hebben cultuur te creëren en cureren en zo publiek te trekken. De merken van tegenwoordig zijn de weldoeners van de kunsten. In een wereld waarin je cultuur on demand kunt streamen en men niet snel meer verrast is, moeten artiesten en merken het publiek een stap voorblijven. ADE is voor deze drie-eenheid van artiest, merk en publiek de ultieme plek om elkaar te ontmoeten. De artiest laat zijn meest recente werk horen, het publiek geniet en het merk mag aanwezig zijn, geïnspireerd raken en in contact komen met de artiest die hen gaat helpen het publiek te veroveren.

Wat kun we verwachten van jouw bijdrage?
Ik ga uit van die drie-eenheid en ik vertel hoe kunst, commercie en publiek elkaar blij kunnen maken. Helaas heeft het sprookje soms ook een slechte afloop en daar besteed ik ook aandacht aan. Ik hoop dat merken en artiesten na mijn presentatie beter begrijpen hoe zij zo goed mogelijk kunnen samenwerken om tot een wederzijds voordeel te komen.

Naar welke sprekers moet het publiek ook gaan luisteren?
Zelf verheug ik mij op Daniel Miller en zijn presentatie over het belang van spontaniteit in muziek. Dat is een relevant thema op het gebied van de relatie tussen business en kunst. Als kunst vercommercialiseert, kan het volgens een vast stramien gaan verlopen en de ‘magic’ verliezen. De magic die juist aan de basis lag van de populariteit. Merken haken vaak te laat aan en eisen dan voorspelbare hits, maar dat eindigt in generieke en vlakke creaties. Echt grote merken weten - net als de echt grote artiesten - hoe ze het publiek moeten vermaken en verrassen. Daarvoor heb je die spontaniteit nodig. En spontaniteit is niet altijd voorspelbaar. En dat ongemak is iets wat alleen de moedige merken aandurven.

Welke DJ is volgens jou het slimst qua marketing?
Dat zijn er veel, maar Skrillex is één van de mooiste case studies over hoe je een ‘tribe’ bouwt. Hij doet dit door via allerlei platformen in contact te treden met zijn fans en hen van hem te laten houden. Dit allemaal via eerlijke en engaging interaction.

Welk merk is volgens jou slim bezig met dance?
Red Bull is daar natuurlijk een mooi voorbeeld van. Dat merk begrijpt dat het niet gaat om het kopen van je publiek. Dat is namelijk slechts van tijdelijke aard en werkt soms zelfs tegen het merk. Uiteindelijk moet een merk het zelf doen en niet iets kant en klaar kopen. In plaats van dat Red Bull beroemde artiesten koopt, creëren zij een platform waar artiest en publiek van elkaar kunnen genieten, maar ook precies weten wie hen bij elkaar heeft gebracht.

Vijf dagen netwerken of vijf dagen feesten?
Je moet allebei doen. Overdag netwerken en ’s avonds feesten. Dat is in ieder geval wat wij doen en daar is ADE ook voor. Kunst en commercie samen op de dansvloer.

(tekst: Lucas Boon, vertaling: Nanny Kuilboer)





Tommy Zee 4x in actie (foto's: TZ)

 

Ga naar de website voor informatie.


ADE Dance & Brands
In samenwerking met First Day of Spring organiseren MarketingTribune, BBP Media en ADE dit jaar voor de derde maal ADE Dance & Brands, waar marketeers, dj's en andere creatieven tezamen komen en insights delen om elkaars business te versterken en de moeilijk bereikbare doelgroep van millenials beter en geloofwaardiger te leren  engagen. Donderdag 20 oktober in het vernieuwde Hotel Arena. Op het moment van schrijven zijn er al verschillende internationale sprekers bekendgemaakt, waaronder Bettina Dorn van Warner Music Central Europa en Zoe Stainsby van Microsoft. En natuurlijk 
Mr Tommy Zee, bijgenaamd 'Purveyor of Fine Music', check hier zijn website en zie boven.

Er zijn vanaf nu tickets beschikbaar voor ADE Dance & Brands 2016, voor slechts €95. Ga naar www.danceandbrands.com voor informatie en uw reservering.

Specs:
Datum: 20 oktober 2016 (donderdagmiddag)
Locatie: Hotel Arena Amsterdam

(PvWK)

Lees hier: ADE Dance & Brands-interview met Peter Kan (FDOS) 'Merken kunnen niet meer om dance heen' 


 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners