In schoolslag naar meer relevantie
- Algemeen
- 27 dec 2016 @ 10:55
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Geen tag
- 27 dec 2016 @ 10:55
- Redactie MarketingTribune
Sinds oktober 2015 is Bart Mouter manager marketing & communicatie bij de KNZB, de Koninklijke Nederlandse Zwem Bond. De bond zet zich al ruim 125 jaar in om de zwemsport in Nederland te promoten. Niet alleen het baantjes trekken, maar ook waterpolo, synchroonzwemmen en schoonspringen staan hoog op de agenda. Nederland telt ruim 430 verenigingen met 140.000 leden, maar het potentieel zwemmers in ons kikkerlandje is vele malen groter, namelijk 2.6 miljoen. Mouter wil die groep graag ‘inlijven’.
Mouter - die direct na zijn aanstelling actief is gaan zwemmen, hoewel zijn hart ook bij tennis ligt - kiest voor het meer marketing-, klant- en resultaatgericht maken van de activiteiten van de zwembond. ‘Mijn uitdaging is om de activiteiten van de KNZB beter aan te laten sluiten bij de behoeften van iedereen die zwemt, wil gaan zwemmen of juist meer wil bewegen in water. De ambitie van de KNZB is een levenslange band met iedere zwemmer in Nederland op te bouwen en het zwemmen als de gezondste manier van bewegen te bevorderen. Mijn doel is op termijn nieuwe inkomsten te genereren voor de zwembond.’
Want dat is best hard nodig als je constateert dat de contributie van wedstrijdzwemmers gestaag afneemt. Nieuwe leden zijn broodnodig. ‘De uitdaging voor mij en zwemverenigingen is natuurlijk het toevoegen van de juiste waarde aan de zwemmers. Veel mensen zien nu het nut niet in om lid te worden van een zwemvereniging. Wat is de toegevoegde waarde, vragen zij zich af. Je moet dus relevantie bieden en met een extra set aan producten en diensten de twijfelaars over de streep trekken.’
Belangrijkste argumenten om lid te worden, zijn volgens Mouter onder meer het verbeteren van je techniek en je kunnen meten in competitieverband. Zwemmen wordt dan juist leuker en spannender. De koers van de zwembond is dan ook toe aan een correctie: de marketinginspanning is niet langer voornamelijk gericht op wedstrijdzwemmers, maar ook nadrukkelijk op de recreant die minimaal 12 keer per jaar in het zwembad is te vinden. ‘Vooral het gebruik van klantdata en die strategisch inzetten, zal een belangrijke speerpunt worden. Want hoe persoonlijker en gerichter het aanbod is, hoe beter.’
Wat was een mooi marketingmoment?
‘In mijn vorige baan bij Telegraaf Media Groep, waar ik 14 jaar heb gewerkt, kwamen we op het idee om een specifiek project vanuit marketing eens anders aan te vliegen. Wij participeerden als TMG toentertijd namelijk in een filmproject, de speelfilm Michiel de Ruyter. Met klanten praat je altijd over content-, communicatie- en mediawaarde en hoe je die kunt verzilveren. Wat we hebben gedaan, is een jaar van tevoren bekijken of we die waarden ook concreet konden berekenen. Het was een prachtige case die we weer konden gebruiken bij al onze klanten. Het is een drastische wijziging geweest in onze werkwijze en ons DNA zelfs om de klant eerder mee te nemen in de communicatiebeleving. Mooi om te zien hoe je jouw expertise en kracht kunt inzetten om het uiterste van de marketingwaarde te behalen’.
Wat was een indrukwekkend privémoment?
‘Mijn vader overleed toen ik 15 jaar was. Dat moment heeft mij oprecht gevormd. Ik had een prima band met mijn moeder, maar ik miste op cruciale ogenblikken in mijn leven toch de visie en mening van mijn vader. Ik denk bijvoorbeeld aan keuzes van opleiding en in mijn carrière. Juist dan voelde ik het gemis heel duidelijk.’
Wat is een belangrijke uitdaging voor marketeers anno 2016?
‘Dat is onmiskenbaar het gebruik van big data. Hoe maak je klantdata beschikbaar en hoe kun je die structureel analyseren en toepassen? Ik vind dat extreem belangrijk omdat je dan heel gericht producten en diensten kunt aanbieden en persoonlijke relevantie aanbrengen. Big data en de vertaling ervan naar individuen is echt de toekomst van marketing.’
Welk merk auto rijd je?
‘Ik rijd een Nissan Qashqai. Ik ben overigens geen enorme autofreak. Ik heb lange tijd Peugeot gereden. Mijn auto moet functioneel zijn. Ik heb nog kinderen in de leeftijd van 8 en 13 jaar en dan vind ik het belangrijk dat zij lekker ruim zitten. Het gaat mij niet zozeer om motorinhoud en allerlei gadgets. Ik vind uiterlijk wel belangrijk. Mijn auto moet een beetje opvallend zijn. Een heldere navigatie en goede mobiele aansluiting zijn ook belangrijk; vooral functioneel dus.’
Heb je ook een opmerkelijk automoment?
‘Ik had jaren geleden, net voor de zomervakantie, een Peugeot met glazen dak gekocht. Op onze route naar het Lago Maggiore in Italië hebben we met volle teugen genoten onderweg. Van indrukwekkende bergmassieven, onder watervallen door en andere prachtige natuur. Een feest voor ons allemaal.’
tekst Sjaak Hoogkamer | fotografie Richard van der Luit
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing