Nieuwe marketplace vidaXL: 'Internet is volwassen geworden'

Nieuwe marketplace vidaXL: 'Internet is volwassen geworden'
  • Algemeen
  • 15 dec 2016 @ 10:00
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewE-commerceKlantenservice

VidaXL lanceert eind 2016 een eigen marketplace. Waar de online retailer oorspronkelijk louter eigen producten als meubels en tuinartikelen verkoopt, gaat het nu samenwerken met andere retailers. Daarbij heeft de goedlopende webwinkel dit jaar vanuit het niets een #36-positie in de Twinkle100 weten te behalen. Head of sales Kijo Oudshoorn maakt de balans op.

Hoe ziet uw functie en de marketingafdeling bij vidaXL eruit?
Als head of sales geef ik leiding aan het marketing- en contentteam. Daar komt dan ook een stukje business intelligence en B2B bij kijken. Marketing verzorgt in eerste instantie de look & feel van de webshops. Daar zit veel werk in, aangezien we al onze producten zelf ontwikkelen. Dat maakt dus ook dat we de omschrijvingen van de producten zelf moeten verzorgen; als we andere merken zouden verkopen, was dat niet nodig geweest. De vraag waar marketing zich eigenlijk dagelijks mee bezighoudt is: hoe weten onze klanten onze producten te vinden? Daartoe gebruiken we natuurlijk Google, maar we adverteren ook op relevante online kanalen zoals Marktplaats of prijsvergelijkingswebsites.


Kijo Oudshoorn, head of sales bij vidaXL.

Wat maakt vidaXL beter dan de concurrent?
Het feit dat we onze eigen producten ontwikkelen en verkopen. Dus echt het vidaXL-merk. Andere grote online retailers verkopen producten van bekende merken. Wij werken samen met fabrieken over de hele wereld waar onze eigen producten gemaakt worden. Ik denk ook dat dat er voor heeft gezorgd dat we zo hard zijn gegroeid. Dat we een aanbod hadden, dat de rest niet had. Een eigen product, zo ontworpen dat wij een lagere prijs dan de concurrent kunnen bieden zonder dat de kwaliteit slechter is.

‘Bij iedere verkoop vragen we een commissie van veertien procent, dat is wat de verkoper aan vidaXL betaalt’

Kunt u meer vertellen over de nieuwe marketplace?
Wij faciliteren met onze webshops - in totaal in 29 verschillende landen - dat andere verkopers hun producten bij ons kunnen verkopen. We hebben al bekendheid opgebouwd, zijn een vertrouwde naam. Voor verkopers van kleinere producten dus ideaal. Ze koppelen hun productaanbod als het ware aan ons systeem. We werken dus echt samen. De verkoper van het desbetreffende product heeft vervolgens zelf de vrijheid om prijs en assortiment en dergelijke te bepalen. Hij verzorgt ook de transport en logistiek van het product. Vervolgens verleent vidaXL - als aanbieder van de marketplace - de service. Dus bijvoorbeeld door na te gaan of de klant tevreden is over de verkoper. Dat is dan onze toegevoegde waarde.

Hoe waarborgt vidaXL de kwaliteit?
Elk product dat op onze marketplace komt te staan, gaan wij behandelen alsof het ons eigen product is. We doen veel aan online performance marketing, dat gaan we voor al die producten afzonderlijk ook doen. Bij onze eigen producten bepalen wij de prijs, maar op de marketplace bepaalt de verkoper de prijs. Bij iedere verkoop vragen we een commissie van 14 procent, dat is wat de verkoper aan vidaXL betaalt. Dat lijkt aardig wat, maar het meeste ervan geven we weer uit een marketing. Zo maken we een kleine marge.

‘Tien jaar geleden zocht de consument puur naar het goedkoopste product. Nu willen ze service. Het vertrouwen winnen van de klant, daar gaat het nu om’

VidaXL bestaat tien jaar. Hoe heeft u het internet in al die tijd zien veranderen?
In 2006 zocht de consument bij een aankoop op het internet simpelweg naar het goedkoopste product. Snelle handel, dat was het toen. Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende aanbieders, dat klanten meer afgaan op service, op aanbieders die ze vertrouwen, waarbij ze weten dat als er iets mis is met het product, het probleem ook wordt opgelost. Als er vroeger iets mis was, dan gaven websites soms niet thuis. Dat kun je nu niet meer maken. Daar is het internet een stuk volwassener in geworden. Het vertrouwen winnen van de klant, daar gaat het nu om.

Uit het niets 36 in de Twinkle100…
Dit jaar hebben we onszelf voor het eerst opgegeven. Als we dat eerder hadden gedaan, denk ik dat we ook vaker in de Twinkle100 zouden hebben gestaan. Dat kenmerkte ons ook wel in het begin. We zijn altijd erg performancegericht geweest en niet bezig met de media. Nu staan we op het punt dat we ons succes best wat meer mogen uitdragen. We zijn er dus heel blij mee.

 

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune #20

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken