Epica Awards 2016: 'Als we dit kunnen, kunnen we alles'

7dec 201612:27
  • Algemeen
  • 17726 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • EvenementAwards

nieuws Met dit jaar een totaal van 3.800 inzendingen uit 66 landen regende het weer gouden, zilveren en bronzen prijzen, maar felbegeerd waren natuurlijk een van de vijf Grand Prix-awards in de categorieën Design, Digital, Film, Press en Outdoor. De prestigieuze prijs vierde zijn dertigste verjaardag en dat werd gevierd in Amsterdam, Club Panama om precies te zijn. Een thuiswedstrijd voor MarketingTribune dus, tevens traditiegetrouw deelnemend jurylid.

In marketingland geven we maar wat graag prijzen aan elkaar weg, je vraagt je bijna af hoe de ene award nu eigenlijk verschilt van de andere. Feit is in ieder geval dat de Epica Awards zich onderscheidt: het is de enige reclameprijs die wordt beoordeeld door een vakjury bestaande uit louter (internationale) journalisten. Met andere woorden: je collega of juist concurrent zit niet aan de beoordelingstafel - wel zo eerlijk.

Een roundup van de vijf winnende Grand Prix-awards:  

Design
Driewerf hoera voor onze zuiderburen: de Design Grand Prix ging naar Simplified Stories van DDB uit Brussel. De campagne moet mensen met beginnende dementie motiveren om te blijven lezen. Het vertelt de essentie van een verhaal, met kortere zinnen en makkelijkere woorden en de reeks wordt ook nog eens geopend met de biografie van Vlaamse trots Stromae. Eigentijds, maatschappelijk geëngageerd en ook nog eens prachtig vormgegeven.

Digital
Niet geheel verrassend, wel geheel terecht: The Next Rembrandt van J. Walter Thompson Amsterdam voor ING ontving een Digital Grand Prix. JWT-baas Bas Korsten tijdens de Creative Circle voorafgaand aan de uitreiking: 'Als we dit kunnen, kunnen we alles. Met The Next Rembrandt hebben we de industrie veranderd.' Evenals hun slogan We zijn niet goed omdat we oud zijn, we zijn oud omdat we goed zijn, een met trots overgoten maar evengoed gepaste uitspraak.


Film
Kenzo uit Frankrijk pakte de Film Grand Prix met het parfum voor Kenzo World. Het ogenschijnlijk brave meisje op het oerdegelijke diner, dat naar de gangen van het theater sneakt en daar de boel op stelten zet. The new fragrance.


Press
Simpel maar spot on: Brad is single, van het Noorse bureau Try dat een Press Grand Prix in de wacht sleepte. Enkeltje Los Angeles voor maar $169, inderdaad ontworpen en uitgebracht slechts een paar uur nadat ’s werelds meest beroemde Hollywood-koppel uit elkaar ging. Geniaal in zijn eenvoud.

Outdoor
De Outdoor Grand Prix tenslotte ging naar Publicis London voor Doors of Thrones, een fabelachtige spot waarin Game of Thrones nieuw leven wordt ingeblazen middels omgevallen bomen die het decor vormen voor scenes uit de nieuwe tv-serie - en dat geïnstalleerd in Ierse pubs.

 

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune #21.


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners