Myrthe en Astrid hackten WeTransfer: 'Tikje brutaal om als Lode Schaeffer een mailtje te tikken'

Myrthe en Astrid hackten WeTransfer: 'Tikje brutaal om als Lode Schaeffer een mailtje te tikken'
  • Algemeen
  • 16 jan 2017 @ 13:36
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Arbeidsmarkt

De jonge creatieven Myrthe van Dijk en Astrid Warmer zijn op zoek naar een baan en lijken de traditionele manier van solliciteren zat te zijn. De oplossing: WeTransfer hacken. Bij het versturen van een WT-bestand kun je een e-mailadres als ontvanger maar ook als verzender invullen. 'En dus deden we ons voor als creatief directeur om gesprekken bij bureaus te regelen.'

Vanwaar deze ludieke manier van solliciteren? Leverden de traditionele brief plus cv niets op?
Creatief directeuren hebben het druk en krijgen honderden mailtjes per dag. Een simpel mailtje met je portfolio wordt over het hoofd gezien of wordt niet creatief genoeg bevonden. Vandaar dit idee; wil je opvallen, dan zul je iets anders moeten bedenken. Normaal solliciteren hebben we überhaubt niet eens geprobeerd.

Waarom opereren jullie eigenlijk als duo? Maakt dit jullie kansen op de arbeidsmarkt niet alleen maar kleiner?
Traditionele reclameteams bestonden vroeger uit een art director en een copywriter, zo zijn wij ook grootgebracht op de Willem de Kooning Academie. Bij ons komt die rolverdeling pas in de uitvoeringsfase naar voren. Daarnaast werkt het samen sparren heel goed; dit zorgt ervoor dat we ideeën samen naar een hoger niveau kunnen tillen. Als je solliciteert bij een groter reclamebureau doe je dat als creatief team, dat vindt men heel normaal. Wel zien we steeds vaker dat een strateeg, tech-guy of social media expert aanhaakt.

Wat hopen jullie uiteindelijk met deze 'hack' te bereiken?
Het allerbelangrijkste is natuurlijk een baan. De publiciteit die we er nu mee krijgen, draagt daar hopelijk aan bij. Daarnaast reageert men ook een beetje geshockeerd over het feit dat zoiets kan met WeTransfer, je kunt er echt rare dingen mee uithalen. Dat stukje bewustwording is mooi meegenomen.

Hoe gaat het solliciteren tot dusverre? Wat loopt er?
Tot nu toe hebben we al een aantal gesprekken geregeld door de WeTransfer Job Switch te gebruiken. Volgende week doen we een rondje Brussel. Maar we zijn nog steeds op zoek en zijn altijd in voor een kop koffie, dus als er nog bureaus zijn die hun team willen versterken: jullie hebben onze nummers. 

Hoe reageren de bureaus op deze manier van solliciteren?
Enthousiast. Dat verbaast ons een klein beetje, want we vonden het zelf een tikje brutaal om bijvoorbeeld een mailtje te tikken als Lode Schaeffer en die vervolgens door te sturen naar Emilio de Haan. We dachten wel even twee keer na voor we op die verzendknop klikten. Gelukkig begrijpt iedereen waarom we het doen en vinden ze de manier waarop geniaal.

Wat is de mooiste reactie tot nog toe?
Een WeTransfer-mailtje met een Word-bestandje, waarin we werden gevraagd om langs te komen. Verder zijn we twee keer op gesprek uitgenodigd zonder dat het bureau wist dat we dit hadden gedaan. Dat merkten we aan de reactie, blijkbaar was het mailtje zo geloofwaardig getikt dat ze écht dachten dat een collega ons portfolio had doorgestuurd. 

Jullie namen duiken regelmatig op bij events, besturen, dit soort acties... Zit daar een bepaalde strategie achter of is het puur voor 'de leuk'?
We vinden het reclamewereldje gewoon heel leuk! De events, Jonge Honden, maar ook creatieve acties zoals deze om op te vallen. We zijn ambitieus en weten hoe we de aandacht naar ons en onze ideeën toe kunnen trekken. Als team ben je uiteindelijk ook gewoon een merk. Met een product dat je verkoopt, een doelen en een doelgroep. En tja, ook concurrentie, wat maakt dat je moet opvallen en eruit moet springen.

 

Lees ook: Cannesloos, het feestje voor de thuisblijvers - dat Myrthe en Astrid samen organiseerden.



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken