Het ei van Columbus: 'Wij dagen marketeers uit om anders te denken'

Het ei van Columbus: 'Wij dagen marketeers uit om anders te denken'
  • Algemeen
  • 7 feb 2017 @ 14:42
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Evenement

‘Wil je een vernieuwend concept ontwikkelen? Kom dan op donderdag 1 juni naar het Amstel Hotel. Je checkt in met een vraag en checkt uit met een innovatief concept’ - de promotekst op de website van Het ei van Columbus klinkt uitdagend en ietwat moeilijk te plaatsen tegelijkertijd. De lijst van ‘out of the box-denkers’ is in ieder geval indrukwekkend te noemen, met namen als Erik Scherder, Alexander Klöpping en Nalden.

Vraag die het oproept is echter: hoe is dit event precies interessant voor marketeers? Met welke nieuwe ideeën lopen zij straks het chique hotel in Amsterdam uit? Initiatiefnemer Monique Juffermans nam uitgebreid de tijd om de ambitieuze plannen aan MarketingTribune toe te lichten.

‘Onze missie met Het ei van Columbus is om de wereld te verbeteren door een andere manier van denken. Dat klinkt wat zweverig wellicht, maar is het dus juist niet', zo trapt Juffermans af. ‘Volgens futurologen is 2017 het jaar van added value. Voeg waarde toe, los een probleem op en zorg ervoor dat je van betekenis bent voor de samenleving. En op dat idee is Het ei van Columbus ook volledig gestoeld.'

"Adidas is een merk dat innovatie snapt"

Innovatief denken, welk merk is daar marktleider in?
Adidas vind ik erg sterk. Dat merk zat al op het allerhoogste niveau met zijn schoenen Monique Juffermans.met perfecte vering, vorm en druk. Maar Adidas ging nog een stap verder door echt waarde toe te voegen: het haalt visnetten uit zee, waardoor vervuiling wordt tegengegaan en minder dieren verstrikt raken en sterven. De netten gebruikt het merk vervolgens weer als materiaal voor de schoenen. Als groot bedrijf laat het een footprint achter, maar tegelijkertijd lost het ook een wereldprobleem op. Bovendien zien de schoenen er top uit en geeft het de consument een goed gevoel iets bij te dragen aan een schonere wereld.

En welk merk heeft nog veel te leren op dit gebied?
Ik noem geen namen, maar laat ik zeggen: de multinationals. Die hebben aan de ene kant het budget ervoor, maar aan de andere kant is het juist ontzettend moeilijk om iets innovatiefs te doen omdat ze niet zo flexibel zijn zoals bijvoorbeeld een kleine startup dat wel is. Directies hebben namelijk vaak wel de visie en zetten koers, alleen is het lastig om de hele organisatie mee te krijgen. Zo'n organisatie is gigantisch groot. Bij de productie gaat het om grote aantallen, waarbij alles exact op elkaar is afgestemd. Dan is het moeilijk om vernieuwing door te voeren.

"Marketeers moeten niet zo vastgeroest zitten"

Is innovatie altijd maar nodig? Er zijn toch zat merken te noemen die juist waardering krijgen doordat ze zo authentiek zijn?
Veranderende behoeften en technologische ontwikkelingen maken dat innovatie essentieel is. Als je niet meegaat, dan heeft je bedrijf over tien jaar geen bestaansrecht meer. Maar dat betekent niet dat merken niet authentiek kunnen blijven. Mijn out of the box-suggestie voor bijvoorbeeld een traditioneel koffiemerk zou zijn: ontwerp een roerstokje gemaakt van melk en suiker, dat oplost in het kopje koffie. Zo bespaar je afval, wat beter is voor het milieu oftewel innovatief. Het gaat mij er dus om dat merken op z'n minst anders durven te denken. Dat marketeers niet zo vastgeroest zitten.

Hoe gaat u die vastgeroeste marketeer overhalen om op 1 juni naar het Amstel Hotel te komen?
Als deze marketeer strategische managementboeken leest - en dat doet hij want hij wil zijn bedrijf verder helpen - dan weet hij dat added value een hot marketingitem is. Wij dagen hem uit om anders te denken. In het Amstel Hotel komen ’s werelds honderd beste denkers samen. Hij wordt aan de hand genomen en gaat samen met deze denkers en elf experts een concept ontwikkelen voor zijn bedrijf of merk. Hij krijgt de kans om gebruik te maken van hun kennis en expertise en aan het einde van de dag gaat ‘ie dus met een concreet concept naar huis. Daarnaast kan hij de hele dag masterclasses van innovators volgen in Theater Carré.

Bij de term 'innovatie' denk ik niet direct aan een traditioneel hotel als het Amstel.
Het begint allemaal bij gevoel en intuïtie. In eerste instantie ging ik -inderdaad- op zoek naar een wat meer rauwe locatie, zoals bijvoorbeeld het Lloyd Hotel. Maar dat authentieke en klassieke karakter van het Amstel Hotel, waarbij je echt in de watten wordt gelegd, werkt heel stimulerend. Dat idee dat alles mogelijk is. Sfeer is belangrijk voor denkers en creatieven, die moeten zich lekker voelen om vervolgens met hun ideeën aan de slag te kunnen. Maar als je het allemaal te stijf vindt, kun je wat mij betreft nog steeds gaan brainstormen in de bezemkast van het hotel hoor, haha.

Het ei van Columbus

 

Beeld: Adidas.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune #02

 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken