Meltwater voorspelt: Mark Rutte blijft premier van Nederland ?

Meltwater voorspelt: Mark Rutte blijft premier van Nederland ?
  • Algemeen
  • 15 feb 2017 @ 16:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Onderzoek

De verkiezingen van 15 maart kennen een duidelijke winnaar: Mark Rutte. Op basis van de online aanwezigheid wordt de PVV op 15 maart weliswaar de grootste partij van het land, maar de premier zal van een andere partij komen. Dat komt omdat alle andere partijen uit de top-6 te kennen hebben gegeven dat ze geen coalitie zullen vormen met de partij van Geert Wilders. Dit blijkt uit de Meltwater Verkiezingsmonitor.

De VVD zit als runner up dan in de kansrijkste positie voor het premierschap. De partij van Rutte zou bijvoorbeeld een coalitie kunnen vormen met D66, PvdA, CDA en GroenLinks. Als de grootste coalitiepartij de minister-president aanlevert, dan behoudt het Torentje haar huurder: Mark Rutte. 

Wie wint het op de details?
Inzoomen op verkiezingsthema’s lijdt tot verassende inzichten. Zo laat GroenLinks zich voorstaan op de betrokkenheid met het klimaat, maar D66, PvdA en de VVD scoren online beter op dit thema dan de partij van voorman Jesse Klaver. Eén van de verklaringen hiervoor is het pleidooi voor de oprichting van het klimaatinstituut door D66. Er zijn echter ook usual suspects die wél scoren op de gewilde onderwerpen. D66 domineert op onderwijs en de SP staat op eenzame hoogte als het om zorg gaat. Er is gemeten in openbare nieuwsmedia tussen  januari en 12 februari.               

 

Met betrekking tot veiligheid scoort de VVD het hoogst. De partij wordt het vaakst (27.5%) genoemd in de online nieuwsmedia in combinatie met zoekwoorden als ‘veiligheid, immigratie, asielbeleid, grenzen open, grenzen dicht, Schengen, integratie’. De partij wordt gevolgd door de PvdA (!) en de PVV. De score van de VVD wordt overigens positief beïnvloed doordat immigratie binnen de huidige coalitie onder VVD staatssecretaris Dijkhof valt.

Inzicht in online sentiment van kiezers

Tijdens de verkiezingen in de Verenigde Staten en het Brexit-referendum is gebleken hoe moeilijk het is om inzicht te vergaren in wat er daadwerkelijk speelt in de samenleving. De Verkiezingsmonitor ondervangt dit probleem: door inzicht te bieden in wat er online speelt, ontstaat een realistischer beeld van wat de kiezers bezighoudt. De Verkiezingmonitor biedt inzicht in de share of voice en het sentiment van de berichten op (social) media als Facebook, Twitter en Instagram.

 

Over Meltwater
Meltwater monitort en analyseert online data. Met de nieuwste technologie filtert Meltwater de gegevens van miljarden openbare digitale bronnen. Meltwater is van oorsprong een Noors bedrijf dat zich sinds 2001 specialiseert in data analyse. Het bedrijf heeft wereldwijd 56 kantoren. Nederlandse klanten worden bediend vanuit Amsterdam.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken