Met Schaal+ '100% baangarantie' voor digitale talenten

Met Schaal+ '100% baangarantie' voor digitale talenten
  • Algemeen
  • 20 feb 2017 @ 10:37
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • HRRecruitmentDigitaal

In deze digitale revolutie liggen volop kansen voor jonge (digitale) talenten, vindt recruitmentbureau SchaalX. Maar hoe verzilver je die? De oplossing: Schaal+. Digitale talenten die twee keer negen maanden aan de slag gaan bij een grote multinational om zodoende relevante werkervaring op te doen en dat levert honderd procent baangarantie op, zo stelt Rik de Boer, initiatiefnemer van het ambitieuze project en tevens eigenaar van SchaalX.

Om deel te mogen nemen aan Schaal+ ondergaan de uiteindelijk verkozen talenten eerst een strenge selectieprocedure. Dat begint met een telefonisch interview, vervolgens een speeddate-sessie, waarna de geselecteerde talenten sollicitatiegesprekken en twee online assessments ondergaan. Vervolgens blijven daarvan gemiddeld tien toppers over die aan de bak mogen. Schaal+ is afgelopen september van start gegaan, en De Boer is nu alweer bezig met de tweede nieuwe lichting die aan de deur staat te kloppen.


De negen talenten die op dit moment aan de slag zijn, met rechtsachter coach Vincent Roders.

‘De speeddates vonden afgelopen maand plaats, met in totaal 45 geïnteresseerde talenten. Spannend was het zeker. Onderdeel is bijvoorbeeld het geven van een live pitch voor de camera, een gesprek met de consultants en natuurlijk de borrel na afloop…’, zo trapt hij af.

Er wordt dus wel wat van ze gevraagd. Is dat speeddaten niet lastig voor introverte talenten die evengoed inhoudelijk sterk zijn?
‘Zeker, maar we verwachten ook enige sociale en communicatieve skills. De vraag is of een verlegen karakter wel past in de rol van Schaal+ en daarmee bij een grote organisatie als bijvoorbeeld Jumbo of Zilveren Kruis. Ook daar zul je jezelf moeten laten zien. Kennis is belangrijk, maar persoonlijkheid en competenties net zozeer, misschien nog wel meer.’

"Pas afgestudeerden hebben onvoldoende kennis van zaken als webanalyse en contentmarketing"

Waarom bent u dit initiatief gestart?
‘Ik ervaar een gat tussen pas afgestudeerden en de arbeidsmarkt. De kennis die studenten opdoen op hogescholen en universiteiten sluit totaal niet aan op de behoeftes van de huidige arbeidsmarkt, zeker niet op het gebied van digitale marketing en communicatie. Het onderwijs loopt achter. Die pas afgestudeerden hebben onvoldoende kennis van zaken als webanalyse, seo en contentmarketing. Daarbij zijn door de recessie bedrijven veel meer lean & mean geworden. Als starter krijg je in je eerste baan veel minder coaching dan vroeger. Het is nu echt zwemmen. Die competenties en persoonlijke begeleiding kunnen wij dus bieden met Schaal+.’

Wat is de meerwaarde voor bedrijven?
‘Ik denk dat bedrijven - juist door de digitalisering - behoefte hebben aan jonge mensen met een frisse blik en een pragmatische instelling. Talenten die dus wel enige bagage met zich meebrengen. Organisaties hoeven in feite niet zelf meer op te leiden, wij ontlasten ze dus enorm. Ze hebben direct toegang tot digitaal talent, dat direct inzetbaar is. Ze winnen er dus echt tijd mee en investeren in digitalisering en innovatie. Tot slot, als het ze goed bevalt, kunnen ze deze die talenten natuurlijk na afloop van het programma in dienst nemen.’

Waar selecteert u de talenten op?
‘Allereerst op een minimaal HBO-werk/denkniveau en op aantoonbare affiniteit met de digitale wereld, bijvoorbeeld door een blog op MarketingTribune. Tot slot - als gezegd - op persoonlijkheid en competenties, dan heb ik het over bijvoorbeeld lef, leervermogen en communicatieve vaardigheden.

Coach
Vincent Roders neemt met Schaal+ de rol van mentor/coach op zich. ‘Ik ben het eerste aanspreekpunt voor de bedrijven, maar met name natuurlijk voor de ‘Schaalplussers’ zelf, als ze (inhoudelijke) vragen hebben of bijvoorbeeld ergens tegenaan lopen.’

En waar lopen ze tegenaan?
‘Het komt weleens voor dat een talent bij binnenkomst van een bedrijf geen goede landing ervaart. Dat de bewuste afdeling niet goed voorbereid is op de komst van een talent als het gaat om een heldere opdrachtomschrijving. Dat is dus ook het moment dat ik om de hoek kom kijken. Een oplossing is dan bijvoorbeeld dat we de opdrachtomschrijving aanscherpen of een andere opdrachtomschrijving formuleren, mogelijk op een andere afdeling binnen het bedrijf. Uiteindelijk is er altijd wel een oplossing. Maar ook hele praktische dingetjes komen voor. Werken in een grote multinational kan best spannend zijn. Hoe gaat dat nu eigenlijk precies in zijn werk? Begeleiding kan op zulke momenten in kleine informele zaken zitten. Soms ben ik dus ook als een soort grote broer voor ze.’

Ga voor meer informatie naar de website.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune #03.

 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken