Hendrikje Crebolder (Rijks): 'Marketingsucces bestendigen'

Hendrikje Crebolder (Rijks): 'Marketingsucces bestendigen'
  • Algemeen
  • 17 mrt 2017 @ 15:10
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • MarketingPersonalia

Per 1 april 2017 treedt Hendrikje Crebolder toe tot de directie van het Rijksmuseum. Als directeur Development & Media wordt zij mede verantwoordelijk voor fondsenwerving, communicatie en marketing. Hendrikje Crebolder is sinds 2009 hoofd Development bij het Rijksmuseum. Wij belden met haar. Marketing blijft broodnodig, want 'inwoners van Drenthe en Utrecht komen nog niet massaal naar het Rijks.'

Wat ga je specifiek doen op marketinggebied? En waarom?

‘Een van de doelen is het bestendigen van het succes van de opening in 2013. De afdeling Communicatie & Marketing, waarvoor wij binnenkort een opvolger voor Marjolein Meynen zullen werven, is daar nog steeds zeer succesvol in. Niet alleen in het aantrekken van meer dan 2 miljoen bezoekers per jaar, maar ook in het verbinden van het publiek aan de collectie via o.a. Rijksstudio, social media en evenementen.’

Heeft Rijks nog veel marketing nodig? Museum is wereldwijd al een enorme trekker.

‘Het wereldwijd blijven aantrekken van nieuw publiek en herhaalbezoek blijft belangrijk. We blijven hierin investeren en innoveren.’

Uit welke hoek of land zou Rijks nog graag meer bezoekers zien?

‘Jaarlijks ontvangen wij ongeveer evenveel nationale als internationale bezoekers. Dat is bijzonder. Toch moeten uit eigen land nog veel mensen het Rijksmuseum voor het eerst bezoeken. Opvallend is dat inwoners uit Drenthe en Utrecht ons nog niet massaal hebben ontdekt.’

Wat zijn de uitdagingen op het gebied van marketing en fondsenwerving voor het Rijks? En waarom?

‘Het verbinden van mensen met de kunst en geschiedenis van Nederland. Juist in de tijd waarin wij nu leven. Ook het werven van eigen inkomsten bij een terugtrekkende overheid blijft belangrijk. Het bouwen aan en het onderhouden van de relatie met bezoekers, sponsoren, particuliere schenkers en andere belanghebbenden is daarbij essentieel. Het is mooi dat publieks- en fondsenwervende taken nu samen worden verankerd op directieniveau.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken