Yvonne Nassar (PIM): marketeers, deel je learnings!

Yvonne Nassar (PIM): marketeers, deel je learnings!
  • Algemeen
  • 3 mrt 2017 @ 09:30
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • MarketingPersonalia

Yvonne Nassar is sinds 16 februari de nieuwe voorzitter van PIM en in het dagelijks leven head of marketing & innovation bij RAI Amsterdam. We bellen met Nassar over haar plannen en ambities bij PIM. ‘Nederland moet het meest inspirerende marketingland van Europa worden.’ Fotocredits: Titia Hahne (BrandedU)

Wat zie je als je belangrijkste taak als voorzitter van PIM?

 Bij PIM werken we goed en met veel plezier samen in het bestuur: sinds februari vorig jaar ben ik daar onderdeel van. Mijn belangrijkste taak nu als voorzitter: het voortouw nemen bij de strategiebepaling met oog op de toekomst van PIM. Hierbij houden we onze ambitie ‘Nederland: meest inspirerende marketingland van Europa’ in het vizier. Dan kom je vanzelf ook uit bij: PIM vertegenwoordigen en namens het bestuur het gezicht zijn.

Wat ga je anders doen?
PIM staat als een huis, gaat nu haar 32e jaar in. Hans Molenaar heeft de vereniging samen met het bestuur fantastisch neergezet. Onze bezoekers waarderen de sessies met gemiddeld een 8. Per event verwelkomen we circa 80-120 marketeers, met uitschieters naar 170 deelnemers tijdens onze paradepaardjes de Trendsessie en Marketing Literatuur Prijs. Daarbij zien wij een constante groei van nieuwkomers.

We gaan dus vooral voortzetten wat succesvol is. Een alleszeggende ambitie, inhoudelijk sterke sessies en een laagdrempelige vereniging. Met thema’s en sprekers net een stapje voor zijn – zodat marketeers echt bij kunnen blijven met hun marketingkennis. Naast kennis delen, zie ik mogelijkheden voor matchmaking en het toevoegen van internationale ‘next practices’. En het zichtbaar maken van onze ambitie en hoe we daar willen komen. Samen met de marketeers in Nederland.
 

Het lijkt alsof marketeers niet zo snel lid willen worden/zijn van een club? Waar ligt dat aan, denk je?

De rol van verenigingen is veranderd. Dat speelt breder en is niet alleen in marketingland het geval. In onze huidige ‘connected society’ zijn we onderdeel van veel netwerken, zakelijk en privé. Dat loopt steeds meer door elkaar heen en heeft soms een meer tijdelijk karakter. Daarnaast is kennis overal beschikbaar en vaak ook nog eens gratis. Marketeers maken daar scherpe keuzes in, begrijpelijk. Daarnaast is de noodzaak om kwalitatief inhoudelijke kennis via een vereniging bij te houden lager dan in andere beroepsgroepen, bijvoorbeeld in de medische en financiële wereld.

Verenigingen moeten zichzelf opnieuw uitvinden, relevantie bepalen voor hun leden en de community waarin ze zich begeven. Community management pur sang. Verbinder van mensen die elkaar verder kunnen helpen en curator van kennis worden. Wat kennis betreft niet alleen in de vorm van bijeenkomsten, die fysiek en digitaal toegankelijk zijn, maar ook door het creëren en delen van inhoudelijke content zoals bijv. het uitbrengen van trendrapporten. Hierbij kun je ook aan andere vormen denken dan “lid worden”.
 

Is er voldoende innovatievermogen binnen de marketingwereld?

Zeker. In alle mensen zit voldoende innovatievermogen. Als de ruimte maar geboden en genomen wordt. Je ziet marketeers steeds dichter tegen IT-collega’s aan kruipen (en andersom). Daarnaast zie je dat steeds meer marketeers zichzelf als strateeg neerzetten. Zorgen dat ze in de boardroom, als stem van de klant en expert van marktontwikkelingen en trends, het voortouw nemen of in ieder geval meebeslissen bij strategiebepaling. Mede ingegeven door de digitalisering, waarbij het altijd om mensen gaat, zit je als marketeer in het kloppende hart van de hele organisatie.  Maar marketeers moeten er wel continu scherp op blijven, zich niet de kaas van het brood laten eten. Dit betekent continu werken aan het versterken van hun kennis maar ook het blijven aanscherpen van vaardigheden.
 

In termen van marketing: wanneer of waarvan maakt jouw hart een sprongetje?

Een zeer tevreden klant die terugkomt en groot ambassadeur van je merk is. Bij de RAI maakt mijn hart geregeld een sprongetje bij evenementen die blijven groeien – de vibe die je dan voelt op de evenement vloer en in het digitale Umfeld… Dan vόel je gewoon dat het evenement impact heeft en dat bezoekers, exposanten en de organisator erg blij zijn.

Marketeers doen veel goede dingen. Wat doen ze in jouw ogen niet goed?

Experimenteren, trots zijn op de fouten die we maken en daarvoor uitkomen. Belangrijk als je versneld wilt innoveren in deze veranderende wereld: experimenteren en leren van je fouten. Dit vragen wij onze sprekers altijd ter voorbereiding van een PIM sessie: benoem ook wat niet goed is gegaan en deel je learnings. Toch gebeurt het nog te weinig. Daarnaast zijn er nog genoeg marketeers die zichzelf, de marketingafdeling, laten wegzetten in een sales support rol. Ownership nemen van de hele customer journey, de koers bepalen, vernieuwen, dàt raakt de kern van het marketingvak. Mooi toch?

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken