ADCN Lampen 2017: triomf marketeers ING, KLM, Holland Casino, Triodos, Tele2, ASN, Zeeman en Artis - 6x Goud

ADCN Lampen 2017: triomf marketeers ING, KLM, Holland Casino, Triodos, Tele2, ASN, Zeeman en Artis - 6x Goud
  • Algemeen
  • 13 apr 2017 @ 23:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • EvenementCreatieAwards

Met een fraaie oogst van 30 bronzen Lampen, zeventien zilveren en zes gouden plus de nodige deelbekroningen blijft de peervormige trofee van de Art Directors Club Nederland behalve felbegeerd ook exclusief. Dat bleek zojuist op de uitreiking van de 50ste editie van de Lampen, officieel ‘the Dutch Professional Awards for Creativity and Craft in Advertising and Design’. ING en JWT wonnen de Grand Prix 2017 met de crossmediale 'Next Rembrandt' case. Bekijk hier de volledige uitslag.

Schreed tijdens de vorige uitreiking in Carré nog Arjan Ederveen als goeroe en ‘host’ door het theater en ging KesselsKramer er met stapels prijzen weg, nu trad Christiaan Borstlap in hun voetsporen met veel bekroningen voor Artis en Rijksmuseum. De Grand Prix gaat naar ING Nederland met het schitterende ‘The Next Rembrandt’-project, door bureau J. Walter Thompson Amsterdam. Eindverantwoordelijken Bas Korsten, Robert Nelk, Mark Peeters mochten zich zelfs het vuur uit de sloffen lopen naar het podium.

Mooie groeicijfers
De ADCN spreekt donderdagavond 13 april pal na de uitreiking van ‘een succesvolle jubileumeditie’. Er waren in totaal 1017 inzendingen exclusief Talent & Impact Awards, dat betekent 211 meer inzendingen dan 2016: een groei van 27%. Er zijn dit jaar zes nieuwe categorieën, waaronder Mobile Advertising, Experience Design, Strategy Craft, Creative Technology & Impact. Het werk werd door 20 jury's en 102 juryleden beoordeeld in 35 categorieën.
Dinesh Sonak, managing director ADCN is er dolgelukkig mee: ‘De ADCN Lampen bekronen de allerbeste creativiteit en craft in communicatie in Nederland. Met de nieuwe indeling Advertising, Design, Craft en Next en de toevoeging van zes nieuwe categorieën zijn alle verschillende creatieve disciplines in het vak vertegenwoordigd met een eigen Lamp en speciale vakjuries. Van social & mobile tot graphic & experience design, van filmregie tot typografie, en talent, technologie en impact: next generation creativity. Nieuw in 2017 is de Impact Lamp, voor het creatieve werk dat het allerbeste business/merk- en maatschappelijke doelstellingen combineert. In 2017 is de creatieve diversiteit de hoogste ooit bij ADCN, met de meeste inzendingen en meer inzenders dan ooit in de 50-jarige historie van de Lamp.’

Marketing first
MarketingTribune is het vakmedium waar de opdrachtgevers, de marketeers op de eerste plaats staan, dus daarop hebben wij weer gerankt binnen de vier hoofdcategorieën. In het overzicht leest u daarnaast precies wie het verantwoordelijke bureau was en welke kleur peertje is gescoord. De marketeers van ING Bank, KLM, Holland Casino, Tele2, ASN Bank en Artis blijken in 2017 de creatiefste opdrachtgevers en oogstten met hun creatieven aan bureauzijde meerdere Lampen. Opmerkelijk zijn ook de twee copy-Lampen voor reclameveteranen Poppe van Pelt en Hans van Dijk. Lang was deze deelbekroning een ondergeschoven kindje bij de ‘art directors club’ en werd niet uitgereikt. De nieuwe Lamp voor Craft Strategy werd niet uitgereikt en behoeft volgens juryvoorzitter Antoinette Hoes per case volgend jaar meer onderbouwing. Daar tegenover staat de grote hoeveelheid ADCN-Goud die deze editie door bankmerken werd opgehaald, imago-technisch tot voor kort toch een precaire sector. Creativiteit ondersteunt zo de opbouw van nieuw vertrouwen.
Ook noemenswaardig zijn de nieuwe Impact-Lampen, waarbij creativiteit gekoppeld wordt aan impact op de samenleving. Creatieven David Snellenberg, Philip Brink en Marieke van der Velden werden hiervoor bekroond. Het beeldverslag van de ADCN-feestavond met wervelende optredens van de Jeugd van Tegenwoordig (zie onder) + het prijzenoverzicht vindt u in de printeditie van nummer 8, 25 april op de mat.
(PvWK)

ADCN Awards 2017 Winners
Client / Agency / Concept title / Colour Lamp

Grand Prix       
* ING Nederland – “The Next Rembrandt” - J. Walter Thompson Amsterdam- Grand Prix

Advertising – Film & Video
* Unicef  - 180 Amsterdam - "The Story of Harry & Ahmed" - Silver    
* Stivoro  - Wefilm - "A Deadly Serious Matter" - Silver    
* Centraal Beheer - DDB & Tribal Amsterdam - "Rapper"- Bronze    
* Tele2 - Indie Amsterdam - "Just like home"-  Bronze    
* War Child  - Marcel Frensch & Rogier Mahieu- "Batman"- Bronze    
* Pathé Theatres - Ogilvy & Mather Amsterdam - "Maak het Groots"- Bronze    

Advertising – Print
* Het Parool - JWT Amsterdam - "Page 14"- Bronze    

Advertising – Out-of-Home
* Holland Casino - TBWA\Neboko - "Tramroulette"- Silver    
* Metakids - Ceci n'est pas un bureau - "Metakids"- Bronze    

Advertising – Digital / Social
* ING Nederland  - JWT Amsterdam - "The Next Rembrandt"-  Gold    
* KLM Royal Dutch Airlines - DDB & Tribal Amsterdam- "KLM Bonding Buffet" - Bronze    

Advertising – PR
* McDonald's Nederland - TBWA\Neboko - "Koningsdag"- Silver    
* Hema - XXS Amsterdam - "Europride 2016" - Bronze    

Advertising – Promo / Activation / Direct
* ING Nederland - JWT Amsterdam - "The Next Rembrandt"- Silver    
* KLM Royal Dutch Airlines - DDB & Tribal Amsterdam - "KLM Nightslight" - Bronze    
* Holland Casino   - TBWA\Neboko - "Tramroulette"- Bronze    

Advertising –  Branded Content & Entertainment
* Samsung Electronics Benelux - Cheil Benelux - "The worst Instagram account. Ever” - Bronze    
* We Fashion - Endemol Shine Nederland & RTL - "WExNina"- Bronze    
* Tele2 - Indie Amsterdam - "Lil' Kleine / Niet omdat het moet"- Bronze    

Advertising – Integrated
* Zeeman  - Persuade- "Zeeman trouwjurk"- Gold    
* Artis - Part of a Bigger Plan - "All of Artis" - Bronze    

Impact Lamp
* Triodos Bank – “Buy the Change” Dawn - Gold          
* The Island of All Together – “The movie’- Philip Brink en Marieke van der Velden-  This that + the other / Unit CMA Message In A Photo - Silver

Design – Product
* ING Nederland – JWT Amsterdam - "The Next Rembrandt" - Bronze    
* Artis - Part of a Bigger - "Plan All of Artis"-  Bronze    

Design – Packaging
* Ultimaker - Flex/design - "Ultimaker2Go packaging design"- Silver    

Design – Brand
* Hats & Tales - "Motel Mozaique festival 2017"- Bronze    
* Muziekgebouw aan 't IJ  - Silo - "Muziekgebouw" - Bronze    

Design – Experience
* Rijksmuseum - Part of a Bigger Plan - "Welcome to the Wonderlands of Hercules Segers” - Gold    
* Zaans Medical Centre - Mecanoo Architecten -  Silo - "Zaans Medical Centre"- Bronze    

Design – Editorial
* Untold Stories - Ruben Pater- "The Politics of Design" - Bronze    

Design – Graphic
* KABK  - Gilles de Brock - "We are the narcissistic generation"-   Bronze    
* De School / Post CS  - Studio Jeremy Jansen  & Mainstudio – “De School” - Bronze    

Design – Digital
* ING Nederland – JWT Amsterdam - "The Next Rembrandt"-  Bronze    

Craft – Film Direction
* Warchild - Jeroen Mol / RNDBT Content - “Batman" - Marcel Frensch & Rogier Mahieu - Bronze  
*  Centraal Beheer  - Sven Super / In Case of Fire- "Rapper" - DDB & Tribal Amsterdam -  Bronze  

Craft – Film Cinematography
* Johnnie Walker - Boas Van Milligen Bielke / Virtue Amsterdam - "Keep Walking Colombia"- Virtue Amsterdam & Semana Colombia - Bronze  

Craft – Visual Effects
* ASN Bank - Ambassadors - "Het Gewoontedier"- Selmore Creative Agency - Silver  

Craft – Animation & Motion Design
* ASN Bank  - Ambassadors - "Het Gewoontedier"- ASN Bank Selmore Creative Agency - Gold  

Craft – Music
* Big2 & Paul Laffree  - "Work YoungCapital"-  Indie Amsterdam -  Silver  
* Heineken - Sizzer Amsterdam - "When You Drive, Never Drink” - Publicis Milan - Silver  
* Centraal Beheer  - MassiveMusic -  "Rapper"- DDB & Tribal Amsterdam - Silver  

Craft – Sound Design
* Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport  - Joep Meijburg & Rens Pluijm / Ambassadors- "Depressie" - Publicis - Silver  

Craft – Art Direction
* Lernert & Sander - "Boring Collection"- Lensvelt - Lernert & Sander - Silver  

Craft – Copywriting
* ASN Bank - Poppe van Pelt / Selmore Creative Agency - "Het Gewoontedier"- Selmore 
Creative Agency - Silver  
* Rijksmuseum  - Hans van Dijk / Skipintro- "Marten & Oopjen"- Skipintro - Bronze  

Craft – Photography
* Gemeentemuseum Den Haag - Sabrina Bongiovanni / Cake Film & Photography - "Ode aan de Nederlandse mode" - Cake Film & Photography - Bronze  

Craft – Illustration
* Artis - Part of a Bigger Plan - "All of Artis"- Part of a Bigger Plan - Silver  

Craft – Digital
* Het Mauritshuis - This Page Amsterdam- "Het puttertje in vogelvlucht"- Energize - Bronze  

Next – Technology
* ING Bank - JWT Amsterdam - "The Next Rembrandt "- Gold  
* McDonald's - TBWA\Neboko - "McTrax” -  Silver  

Next - Talent  Concept Title  
* Eva Nota & Marleen Geerts - "Dear Beeflovers"-  Silver  
* Helen Fernando & Djajant Hanenberg- "Beef Patches"-  Bronze  

Meer info: www.adcn.nl



     Grand Prix  ING Nederland – “The Next Rembrandt” by JWT



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken