Geerte Udo (Amsterdam Marketing): 'De Uitmarkt daagt marketeers uit tot creativiteit'

Geerte Udo (Amsterdam Marketing): 'De Uitmarkt daagt marketeers uit tot creativiteit'
  • Algemeen
  • 24 aug 2017 @ 12:02
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Kunst & CultuurEvenement

De Uitmarkt 2017 staat weer voor de deur, aankomend weekend wordt het culturele aanbod voor het komende seizoen gepresenteerd in en rond het Amsterdamse Oosterdok. Het (gratis) evenement - dat dit jaar ook nog eens zijn veertigjarig jubileum viert - is populair; de organisatie verwacht een half miljoen bezoekers die de hoofdstad komen bezoeken. Wat is precies de marketinguitdaging van de Uitmarkt? En hoe staat de stad Amsterdam ervoor op dit gebied? Geerte Udo, marketingdirecteur van Amsterdam Marketing, licht toe.

Stel uzelf even voor svp.
Als director marketing + strategy bij Amsterdam Marketing ben ik eindverantwoordelijk voor de integrale citymarketing strategie gericht op onze drie doelgroepen: bewoners, bedrijven en bezoekers. Mijn hoofdtaak is onder meer het versterken van het imago van de metropool Amsterdam waarbij het DNA, dat wat ons uniek maakt en onderscheidt van andere steden, leidraad is.

Wat is de grootste marketinguitdaging van de Uitmarkt?
De eerste editie van de Uitmarkt vond plaats in 1978 met als doel om cultuur laagdrempelig aan te bieden voor een zo groot mogelijk publiek. Tijden zijn veranderd en daarmee ook de vorm van de Uitmarkt, maar het doel is nog altijd: een brede groep mensen, niet per definitie cultuurconsumenten, in contact brengen met het brede en diverse cultuuraanbod van Nederland. Jaarlijks komen er tot 500.000 mensen naar dit gratis evenement. Al veertig jaar is het de grootste uitdaging om jong en nieuw publiek te verleiden om te komen.

Wat is uw belangrijkste marketinginstrument?
Dat is de Uitmarkt zelf; met 25 podia en meer dan 300 optredens. Door het veelvuldig programmeren van nieuw talent en nieuwe genres gecombineerd met nieuwe gidstools zoals Goochem (de culturele Chatbot in Facebook Messenger die vrijdag wordt gelanceerd, houd MT in de gaten, red.) proberen wij niet alleen de traditionele cultuurliefhebber te enthousiasmeren voor cultuur. Uiteindelijk is iedereen welkom; oud en jong, kenner en beginnen, modern en klassiek. 
Om al die doelgroepen te bereiken zetten we uiteraard onze reguliere online kanalen in, zoals website en social en ook de meer traditionele printuitingen zoals de Uitkrant. En de Uitmarkt wordt live verslagen door onder meer AVROTROS, NTR en AT5. 

Waarom moeten marketeers aankomend weekend naar het Oosterdok komen? Wat kunnen ze er van opsteken?
Marketeers kunnen op de Uitmarkt ervaren hoe je met creativiteit en handelsgeest een mooi event voor een divers publiek kunt realiseren. De Uitmarkt is een grote productie met beperkte middelen en we weten er ieder jaar weer opnieuw een topevenement van te maken. We laten zien hoe je met meerdere partijen onder één vlag communiceert en opereert. Een must see dus, voor iedereen, ook marketeers. Bovendien zie, hoor en beluister je zoveel leuke en grappige voorstellingen. Dat inspireert en daagt je creativiteit uit.

Wat is de uitdaging voor de stad Amsterdam en dan met name op marketinggebied?
Amsterdam staat voor de uitdaging om de toegenomen drukte en de negatieve gevolgen daarvan in goede banen te leiden. Nu, maar vooral ook voor de toekomst. Al sinds eeuwen kent onze hoofdstad een grote aantrekkingskracht op mensen die er willen werken, wonen, leven en recreëren. Als gevolg van deze aantrekkingskracht is het soms op sommige plekken op bepaalde momenten te druk. Daarnaast leidt verdergaan wangedrag tot overlast zoals poepen op straat, lawaai maken en vuil op straat gooien.
Helaas is voor deze vraagstukken niet een eenduidige simpele oplossing aan te dragen. Niet in de laatste plaats door de vele en vaak tegengestelde belangen en wensen van de bewoners en ondernemers in de stad. Dit betekent dat we met veel partijen samenwerken vanuit een gedragen lange termijn visie. Een veel gehoord verwijt is dat we als citymarketing organisatie de schuld zijn van de enorme toestroom van bezoekers. En dat als onze organisatie ophoudt te bestaan, dat probleem is opgelost. Dat is een emotionele uitlating, maar daarmee verhelpt je de overlast niet en zonder objectieve gids zou het probleem alleen maar verergeren. 


Groen
De Uitmarkt is dit jaar groen. Mede dankzij het Havenbedrijf van Amsterdam draait de Uitmarkt dit jaar op havenwind en wordt Uitmarkt-afval verwerkt in de haven tot nieuwe energie. 

 

Lees ook: 40e Uitmarkt van essentieel belang Amsterdam Marketing

 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken