[interview] JWT Amsterdam schaakt Gouden Zagers 2017: Tim Blaney Davidson en Bastian Lievers

[interview] JWT Amsterdam schaakt Gouden Zagers 2017: Tim Blaney Davidson en Bastian Lievers
  • Algemeen
  • 25 sep 2017 @ 00:01
  • 11468 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • AwardsCreatieInterview

De winnaars Gouden Zaag 2017 voor aanstormend creatief toptalent (dat het hardst aan de stoelpoten van de gevestigde orde zaagt) maakt een nieuwe stap. Kort na het incasseren van hun prijs op Longbeach aan de Croisette te Cannes, pakken Tim Blaney Davidson en Bastian Lievers hun koffers bij bureau AKQA en verkassen naar de gelauwerde creatieve hotspot JWT Amsterdam, op het Leidseplein. In de print-editie MarketingTribune die morgen verschijnt en hieronder vindt u daarom een uitgebreid interview met de heren, die waarschuwen dat hun serieuze zagen 'nog maar net begonnen is'.

1. Ha Bastian en Tim. We begrepen dat J. Walter Thompson Amsterdam jullie als Gouden Zagers 2017 inlijft. Gefeliciteerd! Hoe is dit gegaan?

We raakten in gesprek met Bas Korsten en er was gelijk een klik. Nadat we langs gingen op gesprek wisten we al snel dat we er dolgraag wilde werken. Het voelde direct goed. Na een positief gesprek met creatief directeuren Friso Ludenhoff en Maarten Vrouwes, raakte alles in een stroomversnelling en zijn we per september inderdaad bij J. Walter Thompson gestart als 'Creatives'.

2. Is er al zicht wie in jullie nieuwe team zit, supervisor wordt, welke klanten en dergelijke?

Ons team bestaat uit een handjevol getalenteerde strategen, producers, creatieven en designers. De klanten waar we voornamelijk op gaan werken zijn; ING, Spa, Opel en Liberty Global. Een ontzettend gevarieerd klantenpakket.

3. Hoe was jullie tijd bij AKQA, wat heb je er geleerd? Wie was een groot voorbeeld?

Wij hebben vooral ontdekt wie we willen zijn als creatief en wat voor werk we willen maken. Dat is innovatief en digitaal werk wat op een andere manier te maken heeft met cultuur. Daarnaast is het werken op grote merken ontzettend belangrijk. Leren van inspirerende CD’s is een absolute must.

Groot voorbeeld voor ons was Wayne Deakin. executive creative director bij AKQA London. Altijd rustig, scherp waar het moet, opbouwend en wist altijd het maximale uit de creatief te halen. Dat hij een masters degree heeft gehaald in Psychologie hielp hem om mensen te lezen en situaties in te schatten terwijl ze onder werkdruk stonden. Dat is zeldzaam om te zien in de creatieve wereld.

4. Waarin kunnen jonge creatieven een groot verschil maken bij bureaus?

Jonge creatieven kunnen vooral een verschil maken in hun naïviteit en enthousiasme. Dat is een groot goed. En leergierigheid. Ga langs en praat met mensen. Die leergierigheid en naïviteit kan helpen om tot innovatieve of nieuwe ideeën te komen. De ‘spark’ daar gaat het om. Daarnaast is deze generatie ‘self-skilled’. Dit betekent dat ze kunnen omgaan met creatieve programma’s zoals; fotobewerking, video editing of zelfs coderen. Dan ben je waardevol en kan je doen aan ‘rapid-prototyping’ wat juist kan helpen om een campagne te verkopen bij de klant. 

5. Spreken jullie de taal van de marketeer / opdrachtgever ook? Of is daar account/strategiepersoon voor nodig?

Het is onwijs belangrijk om altijd onderzoek te doen naar je klant. Ongeacht daar een account of strategie bij komt kijken. Wij doen altijd onderzoek naar wat de context is, hoe er wordt gecommuniceerd en hoe culturen omgaan met merken. De rol van strategie moet zeker niet onderschat worden. De verdiepende laag is belangrijk en helpt je om een gericht idee beter te verkopen.

6. Wat zijn jullie ambities bij J. Walter Thompson?

Onze ambitie is voornamelijk werk maken waar wij in geloven en dat impact maakt op cultuur. Gezien onze digital en innovatie achtergrond bij AKQA, willen wij deze ervaring toepassen in de campagnes die wij bedenken.

7. Welke opleiding hebben jullie gedaan? Tevreden over, wat zou nog kunnen verbeteren?

Voordat wij aan de slag gingen bij onze eerste werkgever AKQA Parijs volgden wij de opleiding Advertising aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en een exchange op de School of Visual Arts in New York. Over de opleiding op de Willem de Kooning Academie hebben wij mixed feelings. In de periode dat wij er studeerden werd de academie overgenomen door de Hoge school waardoor de academische spirit eruit ging en wij vaak beoordeelt werden aan de hand van lijstjes. Een rationele beoordeling op een vak dat erg op emotie gebaseerd is. Ook was er geen vernieuwing wat betreft de briefings die wij kregen, deze zijn in jaren niet verandert en bij ons werd dezelfde Heinz briefing uit de kast gehaald die alle voorgaande jaren ook kregen voorgeschoteld. De digital age werd volledig genegeerd en werd er liever geluisterd naar ideeën die een traditionele oplossing hadden. Buiten dit hebben wij een mooie tijd gehad, veel goede mensen ontmoet en is het een goede start voor iedere creatief. Al moet je het toch écht zelf doen.

8. JWT Amsterdam kent een van de beste bedrijfslunches van Amsterdam. Kan food inspirerend zijn voor jullie?

Wij hebben gelijk kennis mogen maken met de kookkunsten van chefkok Robbie Postma en het is dan ook iedere lunch een verrassing wat hij maakt. Wij zijn beide wel een beetje Bourgondisch, houden van kwaliteit, dus enige affiniteit met food hebben wij wel. Met een chefkok in het team is het een skill dat niet ieder bureau heeft, dit geeft ons de mogelijkheid om food gerelateerde projecten te lanceren.

9. Welke campagne zouden jullie zelf gemaakt willen hebben (en waarom)?

Het is niet een campagne maar wel een ontzettend tof product genaamd Ding, een smart doorbell. Het principe van de deurbel is ontzettend ouderwets. Door het te connecten met je smartphone heb je de mogelijkheid om waar je ook bent ter wereld in contact te staan met je voordeur. Ook als je even geen zin hebt om de deur te openen zou je de deurbel kunnen ‘muten’. Ook vinden wij ‘A Badge of Honor’ van Nike Shanghai een mooi idee. Overbezorgde ouders zijn vaak bang dat hun kinderen iets overkomt en door dit beschermde gedrag tast het de doorzettingsvermogen van kinderen aan. Met dit idee zijn pleisters vertaalt naar een middel om verhalen te vertellen waar kinderen trots op kunnen zijn (zie ook de film hier onderop, red.). Het geeft een andere betekenis aan een onaangetast product.

10. Tenslotte, als je 1 goede raad zou mogen geven aan adverterende marketeers, wat zou die dan zijn?

Laat bureaus meedenken als een business partner. Want met vrijheid komt innovatie. In deze tijd gaat advertising niet om een product mooier te laten blijken dan het is. Het is meer dan advertising alleen, de consument heeft het door als het niet echt voelt. Een merk kan meer betekenis aan de wereld geven door een daadwerkelijk probleem op te lossen. Daarnaast is het heel belangrijk om ieder platform individueel te behandelen. Iedereen gedraagt zich anders op social media als Instagram, Facebook of Snapchat. Juist doordat het ecosysteem groeiende is en groter is dan ooit, is de uitdaging nog groter om hier creatieve en slimme oplossingen voor te bedenken.

tekst: Peter van Woensel Kooy

De jury voor de Gouden Zaag 2017 werrd gevormd door het voltallig bestuur van de Jonge Honden. In de eindjury namen traditiegetrouw initiatoren Lode Schaeffer (Indie) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune) plaats. Het was de vijftiende keer dat deze succesvolle talent award werd uitgetreikt. In praktijk blijkt alleen al een nominatie voor de Zaag de carriere van jonge creatieven een enorme boost te geven. Je bent immers ontdekt.

Lees hier meer over de uitreiking

 

____

ACHTERGROND

Ten tijde van hun nominatie, leverden de heren dit portfolio in bij de eindjury:

Team 2: Tim & Bastian

Opdrachtgever: Chanel
Bureau: AKQA Paris
Creatie: Bastian Lievers & Tim Blaney Davidson
Media-inzet: Digital innovation
Doelstelling: Creëer een digital wayfinding experience waarbij bezoekers voelen dat zij deel uitmaken van de expositie over het leven van Coco Chanel.
Reactie op hun nominatie: klik hier
Portfolio: www.timandbastian.com

Toelichting Bastian Lievers & Tim Blaney Davidson (werk: zie portfolio):
‘Mademoiselle Privé is een expositie over het leven van Coco Chanel in het Saatchi Gallery in Londen. Via een digital app die bezoekers moesten downloaden werden zij onderdeel van de expositie. Dankzij iBeacons wist de applicatie precies in welke ruimte jij stond en gaf het relevante informatie over Coco’s leven. Een unicum om deel uit te maken van een project van deze grootte. Toen we met dit project begonnen hadden wij nooit durven dromen dat dit project realiteit zou worden. Dat het uiteindelijk opgepikt werd door grote magazines als Vogue, Harper’s Bazaar en Wallpaper is een stap in de juiste richting voor onze beide carrières. Om The Guardian nog maar even te quoten: With the app at it’s heart.’

___

Mis geen nieuws meer en verrijk uw informatiebronnen met een compleet abonnement op MarketingTribune




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken