[Rondvraag] Waarom nul vrouwen in VEA-film?

12okt 201716:19
  • Algemeen
  • 24910 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Reclame

nieuws VEA 100 jaar, reden voor een feestje dus. Tout de la famille advertising kwam gisteravond bijeen in Theather Tuschinski. Om te netwerken, natuurlijk, maar ook voor de film waarin anderhalf uur lang de meest iconische Nederlandse reclames voorbij kwamen. Grote reclamemakers als Wim Ubachs en Lode Schaeffer kwamen aan het woord, maar wat opviel: waar waren de vrouwen? In totaal kwamen er welgeteld nul in de film naar voren. Kyra Roest, Myrthe van Dijk (Jonge Honden), filmmaker Danny van den Bersselaar (Big Shots) en Dick van der Lecq (vice-voorzitter VEA) delen hun mening.

Kyra Roest: 'Vrouwelijke rolmodellen zijn er weldegelijk'
Vooropgesteld, tof idee: 'De kunst van het verleiden'. En ik weet dat ze er ook meer van gaan maken. Wat ik jammer vind en wat tevens beter had gekund is ervoor zorgen dat er ook een powervrouw naar voren werd gebracht. Rolmodellen die als inspiratie dienen voor de nieuwe generatie. En ze zijn er zeker. Heb het ook nog even gevraagd aan Paul Meijer, die een mooie prominente rol in de film had en hij vertelde dat in de tijd van Prad, ook wel 'het herenbureau' genaamd, hij graag Ada den Hollander binnen het managementteam wilde.

Danny van den Bersselaar: 'Van te voren wist ik al deze discussie ging komen'
Tijdens het maken van deze documentaire werd ik me steeds meer bewust van het hete hangijzer. Het is uiteraard een relevante discussie en totaal van deze tijd. Het gaat niet over de reclame, maar over veel meer dan dat vakgebied alleen. De westerse wereld is lange tijd gedomineerd geweest door mannen, waarbij vrouwen eenvoudigweg minder kansen kregen of onzichtbaarder werden. Dat leeft enorm en ik vind het een goede discussie; het moet veranderen. Het feit dat er geen vrouwen in de documentaire zitten, zegt eigenlijk genoeg. Enerzijds zegt het veel over de discussie, omdat ik wist dat deze vraag direct na de film ging komen. Anderzijds omdat het nu eenmaal zo is dat er lange tijd amper vrouwen aan de creatieve kant van het vak gewerkt hebben. Ik heb keuzes moeten maken en heb deze keuzes gebaseerd op het vernieuwende karakter van het werk dat er gemaakt is, en nooit op basis van sekse. Ik vind het dus een relevante discussie maar niet eentje die in deze documentaire gevoerd moet worden. Ik denk echter wel dat je een document als dit kunt gebruiken om de discussie te openen. Dus nee, we hebben er zeker niet bewust voor gekozen om geen vrouwen in de documentaire te laten zien. Hebben vrouwen daarmee geen iconisch werk gemaakt? Zeker wel, maar minder iconisch dan de mannen op dat moment.

Myrthe van Dijk: 'Ik ben geschrokken'
Ik vind de documentaire heel inspirerend voor mij als beginnend creatief: ik wil ook iconisch werk maken dat mensen over twintig jaar nog steeds steengoed vinden! Maar ik ben ook geschrokken. Met zo'n documentaire maak je, of je dat nu wilt of niet, als VEA zijnde ook een statement. En door geen enkele vrouwelijke creatief te laten zien, zeggen ze ook iets belangrijks; namelijk dat er de afgelopen honderd jaar geen énkele vrouw is geweest die iets heeft betekend in de reclame. Is dat wel echt zo of zijn ze het gewoon vergeten? Het feit dat er nú ambitieuze en talentvolle vrouwen zijn, stelt me dan wel weer meer gerust voor de toekomst.  

Dick van der Lecq: 'Een topvrouw was misschien wel elegant geweest'
Een documentairemaker kiest zijn beelden uit de werkelijkheid, en die bevat in de afgelopen reclamedecennia helaas weinig topvrouwen. Het was misschien wel elegant geweest om een Lysbeth Bijlstra, Johanna Koelman, Alwine de Jong en/of Thecla Schaeffer in de eregalerij op te nemen. Maar het mocht blijkbaar geen 'Modern Times Forever' worden (filmduur tien dagen!) waardoor veel grote namen en campagnes moesten ontbreken. Al met al vind ik het een prachtige documentaire die het reclamevak de glans en trots geeft die het in deze roerige tijden best kan gebruiken. 

 

 

Lees ook: Weet VEA ons te verleiden?


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners