Frédérique ter Brugge (Amsterdam Light Festival): 'Profilering is eerste marketinguitdaging'

Frédérique ter Brugge (Amsterdam Light Festival): 'Profilering is eerste marketinguitdaging'
  • Algemeen
  • 6 dec 2017 @ 12:16
  • 49768 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Evenement

Het centrum van onze hoofdstad is tot 21 januari veranderd in 'het grootste openlichtmuseum ter wereld'. Naar verwachting trekt de zesde editie van Amsterdam Light Festival bijna één miljoen bezoekers. Hoe krijgt de organisatie dat precies voor elkaar? Managing director Frédérique ter Brugge, tevens verantwoordelijk voor de marketing, licht toe.

Wat is met Amsterdam Light Festival jouw grootste marketinguitdaging?
We hebben er twee. De eerste is de profilering en positionering van het festival. Met een nieuwe artistieke directeur, een nieuwe aangescherpte artistieke koers en het verplaatsen van de wandelroute naar een nieuw gebied (Marineterrein, red.) moeten we de juiste taal en communicatie vinden zonder vervreemd te raken van onze doelgroep. De tweede uitdaging is het bewaken en uitdragen van ons merk via talloze partners. Tientallen partijen in de stad dragen Amsterdam Light Festival uit en verkopen producten op en rondom het festival, denk hierbij aan rederijen, bike tours en gids organisaties. Een grote uitdaging is er zorg voor dragen dat we samen met deze partners het festival op de juiste manier uitdragen en dat al deze inspanningen bijdragen aan het versterken van het merk. Wij hebben hierin een regisserende en faciliterende rol.

Amsterdam Light Festival trekt jaarlijks bijna één miljoen bezoekers. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar? Anders gezegd: hoe ziet de marketingmix eruit?
De campagne straks zal niemand ontgaan. In aanloop naar het festival willen we tijdens de donkere dagen het licht vangen en vieren en dat laten we zien op onder andere mupi's, driehoeksborden en abri's in het straatbeeld in de regio Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Dit doen we met een opvallende, kleurige thematisch ingestoken campagne waarbij toegankelijkheid én artistieke waarde belangrijke uitgangspunten zijn. Met de campagne 'After sunset, before sunrise' gaan we de hele stad verlichten op onverwachte plaatsen en oppervlakten. Dit doen we op een manier dat er - bijna - geen woorden meer nodig zijn op de posters zelf.

Woorden - en dus meer informatie - zijn te vinden op onze website en in de communicatie via onze partners. Daar waar wij via onder andere een outdoor campagne, public relations, website en inzet van social media focussen op de artistieke waarde van het festival, zitten de partners vooral op het commerciële aanbod. We steken veel effort in het versterken van de communicatiekracht van onze partners door middel van een herkenbaar partnerlabel, herkenbaarheid van partners in de stad en ondersteuning van partners in onze social media.

Met welke merken werkt Amsterdam Light Festival samen?
We hebben veel partners. Van de toeristische industrie en de horeca tot technische partners. Onze founding partner is Canal Tours Amsterdam, sinds 2012 bij het festival betrokken. Daarnaast werken we veel samen met bedrijven die zich door middel van adoptie aan onze kunstwerken verbinden, denk aan Coster Diamonds & Gassan die een object hebben geadopteerd onder de samenwerkingsparaplu 'Amsterdam City of Diamonds'.

Waarom moeten marketeers die nog nooit eerder van Amsterdam Light Festival hebben gehoord tóch het event bezoeken? Wat kan het ze opleveren?
Het festival vormt een mooi platform voor b2c en b2b communicatie. Inspiratie kan gehaald worden uit een inhoudelijk verhaal van een kunstenaar, de verrassende combinatie met een partner uit de industrie of voor het publiek. Het festival vormt ook een mooi podium voor merken om hun product onder de aandacht te brengen.

 

Ga voor meer informatie naar de website.

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken