[Branded Content] A match made in heaven: live + communicatie
- 29 mrt 2018 @ 12:28
- Sales
The Oval Office vindt dat door de opkomst van digitale communicatie en socialmediakanalen ‘live’ vaak (onterecht) onvoldoende wordt overwogen als strategisch onderdeel van campagnes. Het bureau, dat tot oktober vorig jaar onder de naam MOVE actief was en kan bogen op ruim 25 jaar ervaring, gelooft in de kracht en impact van live als onderdeel of zelfs als kern van een communicatiestrategie.
Bart van Wanrooij maakte in augustus 2017 de overstap van de Publicis Groupe naar MOVE, dat enkele maanden later een nieuwe naam kreeg: The Oval Office. De managing director geeft zijn visie op het marketingcommunicatielandschap in de afgelopen tien jaar: “In 2004 werd Facebook opgericht, maar het platform kwam pas in 2008 in het Nederlands beschikbaar. Destijds een revolutie, terwijl ons nog zo veel te wachten stond - Twitter, Instagram, Pinterest en Snapchat! Vandaag de dag bevinden we ons in een totaal ander tijdperk, dat zich in een decennium heeft geworteld in de samenleving. Iedereen is gewend aan talloze digitale communicatiemogelijkheden en maakt er volop gebruik van. De opkomst van digitale kanalen leidt tot nieuwe, scherpere communicatie-spelregels die ook gelden voor live. Sterker, live is relevanter dan ooit omdat je als organisatie en als mens heel dichtbij je authenticiteit kunt laten zien. Digitaal en live kunnen elkaar aanvullen en versterken in het streven naar wederzijdse betrokkenheid, transparantie en oprechtheid.”
“Naar elkaar luisteren en elkaars beweegredenen, emoties en behoeften kennen, leidt tot een grotere wederzijdse betrokkenheid”
Het echte gesprek aangaan
“Het echte gesprek aangaan is belangrijk om je boodschap goed over te brengen en mensen in hart en hoofd te raken”, vervolgt Van Wanrooij. “Ik ben een pleitbezorger van live communicatie, maar wil de rol van digitaal zeker niet bagatelliseren. Social media heeft wel degelijk een enorme invloed en ik ben van mening dat je er beter gebruik van kunt maken dan het te negeren. Anders gezegd: organisaties die onderwerp van gesprek zijn op social media en toekomstbestendig willen zijn, moeten eenvoudigweg openstaat voor de dialoog. Wat zich afspeelt op socialmediakanalen blijft vaak behoorlijk aan de oppervlakte, maar kan wel werken als een vliegwiel om dialoog op gang te brengen, zowel digitaal als live. Organisaties die de poort dichthouden voor de doelgroep en onvoldoende betrokkenheid tonen, zullen het op termijn eenvoudigweg minder goed doen. Het mes snijdt trouwens aan twee kanten, want voor consumenten geldt ook dat - zowel digitaal als live - naar organisaties luisteren en elkaars beweegredenen en emoties kennen en erkennen, resulteert in een grotere wederzijdse betrokkenheid.”
Ervaringen die bijblijven
Van Wanrooij heeft zo’n zeven jaar toegepast theater gemaakt en daar heeft hij gezien wat face-to-face contact teweeg kan brengen: “Mensen ergens live bij betrekken en de interactie aangaan, betekent dat je slechts een paar minuten hebt om mensen te boeien en te binden, ze actief te betrekken met waar jij mee bezig bent en voor staat. In de praktijk betekent het dat je voor de uitdaging staat om razendsnel relevant te zijn. Als dat lukt, kun je veel bereiken. Je creëert meer dan een moment, namelijk een ervaring die nog lang bijblijft. Met betrekking tot mijn liefde voor het maken van theater: ik vind het bijvoorbeeld heel bijzonder dat ik mensen heb weten te raken met een liedje over dementie en dat ze er naar eigen zeggen jaren later nog aan terugdenken. Dát is de kracht van live.”
Drie essentiële stappen
The Oval Office start elk ‘live + communicatie’- project met één eenvoudige vraag: “Hoe kunnen we de doelgroep het merk écht laten beleven? “Het antwoord op deze vraag vormt het fundament van onze strategische en creatieve aanpak”, zegt Van Wanrooij. “Het levert de inspiratie om een uniek, op maat gemaakte merkervaring te bedenken. Ons internationale team bestaat uit meer dan 70 strategen, creatieven, event producers, digitale experts, grafische designers, brand activators en content marketeers. Ze werken vanuit onze kantoren in Amsterdam, Antwerpen, Brussel en Gent als één team, van de initiële briefing tot de finale evaluatie, steeds in drie essentiële stappen: strategie, creatie, productie.”
DE VISIE THE OVAL OFFICE
Een sterk huwelijk
Van Wanrooij illustreert de visie met het voorbeeld van de British Travel Show waarbij The Oval Office invulling gaf aan de creatie van een contactmoment tussen een boekingsplatform en hun B2B-klanten. “Het rationele verhaal was eenvoudig: tijdens de Travel Show wilde de organisatie haar UPS’s via een speelse en opvallende beleving presenteren, passend bij hun merkstrategie. We hebben een experience ontwikkeld waar gasten letterlijk en figuurlijk even bij stil moesten staan, doordat er op verrassende manier gecommuniceerd werd. De stand had een zeer onderscheidend uiterlijk. Met een schommel, een foodtruck en lounge mogelijkheden. De activiteiten in de stand zette aan tot dialoog. Zo kon je als schommelend luisteren naar reisverhalen en waren en unieke strandslippers te winnen door supersnelle quizvragen juist te beantwoorden. Allemaal manieren om makkelijk contact te maken en daarna het gesprek aan te gaan met medewerkers van de organisatie die ter plekke aanwezig waren. Deze beurservaring werd een echte showstopper waar zelfs het gigantische led-scherm naast de stand niet tegenop kon. Juist de persoonlijke ervaring in combinatie met digitale communicatie vooraf en nadien, heeft geresulteerd tot een verhoogde betrokkenheid en meer sales. Het is een van de vele voorbeelden die ik kan aanhalen waaruit blijkt dat live een uitstekend middel is om heel persoonlijk te worden en uitstekend samengaat met sociale en digitale activaties. Live en digitaal zijn de perfecte partners voor een sterk huwelijk.”
Marlies Broeder, Marketing Manager The Netherlands, TJX Europe: “TK Maxx is al jaren niet weg te denken uit het retail-landschap in Europa en in 2015 is ons merk eindelijk ook in Nederland gelanceerd. Omdat live communicatie en brand activation onmisbare onderdelen zijn van de marketingstrategie, zijn we direct met The Oval Office gaan samenwerken. Met hen bouwen we aan onze naamsbekendheid en laten we consumenten kennismaken met onze unieke winkelervaring. In de afgelopen tweeënhalf jaar hebben we acht winkels in Nederland geopend. Wij gaan verder bouwen in Nederland, onder meer door van elke opening een bijzondere live beleving te maken, maar ook door op relevante shopping-momenten opvallende activaties neer te zetten. Een mooi voorbeeld daarvan is de TK Maxx Kerst Game die rond de feestdagen door Nederland toerde. Met The Oval Office hebben we een strategische en creatieve partner die ons merk en mijn uitdagingen echt begrijpt en goed weet te vertalen naar merkactivaties die geïntegreerd worden in de complete campagne, on- én offline. Zo creëren we educatieve belevingen om uit te leggen wie we zijn en ontwikkelen ludieke merkactivaties waardoor onze fans nog meer van ons gaan houden. In 2018 blijven we groeien en blijft de expertise van The Oval Office voor ons waardevol.”
Tekst: Marjolein Brokkelkamp | Beeld Zuiverbeeld
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing