[Branded Content] Vanderlande schakelt jong digitaal talent in voor lancering revolutionair bagagesysteem

[Branded Content] Vanderlande schakelt jong digitaal talent in voor lancering revolutionair bagagesysteem
  • Algemeen
  • 29 mrt 2018 @ 12:06
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 29 mrt 2018 @ 12:06
  • Sales

FLEET is een innovatieve door Vanderlande ontwikkelde flexibele logistieke oplossing voor luchthavenbagage. Voor de introductie van FLEET bij luchthavens over de hele wereld zet Vanderlande de expertise in van jong digitaal talent, aan de organisatie gekoppeld door Schaal+.

Esther Kersten, Manager Strategy and Sustainability van FLEET binnen Vanderlande, licht toe wat de FLEET-oplossing is: “FLEET biedt een alternatief voor vaste transportbanden en sorteersystemen op luchthavens en maakt gebruik van ‘autonomous vehicles’, ofwel autonome voertuigen. De bagage gaat op een van de voertuigen en het karretje volgt vervolgens op basis van geautomatiseerde informatie de route naar de juiste bestemming. Eind 2017 won het idee de Inter Airport Europe Innovation Award en Vanderlande is er klaar voor om FLEET op de markt te brengen. Het gaat hier echter niet om iets dat, zoals een nieuw zuivelproduct of sportschoen, bijvoorbeeld via foto’s op Instagram onder de aandacht wordt gebracht bij consumenten en vervolgens zijn weg wel vindt in de markt. De doelgroep van FLEET, directeuren en logistiek managers van luchthavens, is heel specifiek en dat vraagt om een andere aanpak. We hebben een sterke eigen marketing- en communicatieafdeling met veel expertise, en op het steeds belangrijker wordende gebied van digital hebben we extra capaciteit nodig. En dat is precies waarom Vanderlande heeft gekozen voor Arnoud Roorda, een jong digitaal talent van Schaal+.”

 “Sneller groeien in het vak door een schil van ervaren professionals om mee te sparren”

Frisse blik
Schaal+ slaat middels Digital Talent Development Programma’s sinds de oprichting in 2015 de brug tussen jong toptalent en de arbeidsmarkt. De jonge digitale talenten worden intensief begeleid vanuit Schaal+, te starten met een uitgebreide introductietraining van twee weken voordat de talenten aan de slag gaan bij hun opdrachtgever. Daarna komen de talenten één dag per week bij elkaar voor masterclasses, intervisies of bootcamps, waarbij hun kennis en persoonlijke vaardigheden verder worden ontwikkeld. Kersten: “Het concept van Schaal+ waarbij we de frisse blik en kennis van jong talent kunnen inzetten en op onze beurt het talent kunnen coachen, spreekt ons enorm aan. De combinatie van een afgeronde studie, eerdere opdrachten via Schaal+ én een enorme drive, zorgen ervoor dat Arnoud qua werk-, ervarings- en denkniveau gelijk staat aan iemand met drie jaar werkervaring. De schil van ervaren professionals om hem heen waarmee hij kan sparren - zowel vanuit Schaal+ als Vanderlande – dragen eraan bij dat hij sneller kan groeien in zijn vak.”

Openstaan voor ideeën
“Vanderlande is het FLEET-project letterlijk met een vel blanco papier gestart en staat open voor alle ideeën en dat maakt de opdracht voor mij extra interessant”, zegt Arnoud Roorda. “Een van de eerste uitdagingen is het ondersteunen bij het opstellen van een strategisch online marketing plan. Dit omvat onder meer het onderzoeken en inzetten van geschikte digitale kanalen. Zo gaan we op zoek naar de juiste kanalen om bepaalde vormen van content te delen dat aansluit bij de doelgroep. Door het opzetten van een community en door middel van user groups willen we de markt betrekken bij de ontwikkeling van FLEET. Deze vorm van betrokkenheid zorgt ervoor dat we de markt c.q. potentiële klanten goed kunnen bedienen.”

Pull-werking creëren
De marketing- en communicatiestrategie voor FLEET is ingericht op B2B, maar op termijn worden ook consumenten daarin opgenomen. Kersten: “Passagiers kopen de oplossing weliswaar niet zelf, maar hebben er wel profijt van. Stel je voor: je gaat op reis met het vliegtuig maar je bent door een file aan de late kant. Je bagage moet echter wel worden ingecheckt. Hoe handig is het dan als je zelf invloed hebt op de snelheid waarmee jouw koffer naar het vliegtuig wordt gebracht door eenvoudigweg online een ‘priority bag’ te boeken! De techniek van de FLEET-oplossing voorziet in deze service en creëert zo waarde voor de reiziger. Op het moment dat passagiers enthousiast zijn over het kunnen differentiëren van de snelheid waarmee hun bagage wordt afgehandeld, ontstaat er een ‘pull’-werking naar onze directe klant - de luchthaven. Waar onze pijlen nu gericht zijn op de luchthavens, willen we nog dit jaar ook de reiziger enthousiast maken over FLEET.”

Veel leren in korte tijd
Vanderlande heeft zich ten doel gesteld om FLEET dit jaar al operationeel te hebben op een of meerdere luchthavens en de oplossing daarna op te schalen. Het talentprogramma van Roorda eindigt in de herfst van 2018, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij dan afscheid neemt van Vanderlande en moet missen hoe FLEET de markt verovert. Roorda: “Het project bij Vanderlande is de laatste van twee opdrachten die ik via Schaal+ doe en daarom kunnen we na afloop samen verder als we dat willen. De einddatum van mijn opdracht is iets waar ik niet dagelijks mee bezig ben, ik ben net twee maanden bezig en invulling geven aan de optimale introductie van FLEET heeft mijn prioriteit. Eind maart vindt de Passenger Terminal Expo plaats in Stockholm, dit is dé plek om FLEET een podium te geven. Momenteel zijn alle pijlen gericht op deze beurs. Ik ben verantwoordelijk voor het realiseren van een Virtual Reality-video in samenwerking met een bureau, de ontwikkeling van een nieuwe brochure en het regelen van creatieve gadgets. Juist door de grote variëteit aan vakinhoudelijke aspecten, leer ik enorm veel in relatief korte tijd. Door zelf te experimenteren, door de kennis en ervaring van collega’s bij Vanderlande, én van mijn coaches en mede-talenten bij Schaal+.”

Jong digitaal talent
Het Digital Talent Development-programma van Schaal+ speelt in op een groeiende behoefte aan jong talent met actuele digitale marketingkennis en de juiste set aan competenties en vaardigheden. Schaal+ doet dit door het werven, selecteren, ontwikkelen en begeleiden van jong digitaal talent. In de programma’s staan kennisverrijking en kennisdeling centraal, naast persoonlijke ontwikkeling en het opdoen van project- en adviesvaardigheden. Weten wat een Schaal+- talent kan betekenen voor jouw organisatie? Kijk op www.schaalplus.nl

Tekst Marjolein Brokkelkamp | Beeld Zuiverbeeld

 

 

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken