[New creative hub 8] De ingevlogen creatief

[New creative hub 8] De ingevlogen creatief
  • Algemeen
  • 31 aug 2018 @ 09:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieCreatieMarketing

Het reclamekartel wankelt. Want voor commerciële creativiteit hoeven marketeers namelijk de deur amper meer uit. MarketingTribune presenteert een serie nieuwe hubs, met vandaag topcreatief Poppe van Pelt, die vanuit bureau Selmore bij o.a. Apple gedetacheerd werd en nu zelfstandig verder gaat.

1. (Her)introduceer jezelf graag even. Wat heb je met marketing?

'Het woord "marketing" klinkt mij nogal artificieel in de oren. Het ruikt naar zitzaksessies met focusgroepen die zelf ook niet goed weten wat ze nou graag terug willen zien in een bakje bananenkwark of een opstalverzekering. En in de praktijk leidt het vaak tot adverteerders die doelgroepen naar de mond praten in plaats van hun eigen authentieke verhaal zo goed en zo verleidelijk mogelijk over het voetlicht brengen.'

2. De aloude opvatting is dat je voor commerciële creativiteit bij een select aantal reclamebureaus moet zijn. Eens?

'Dat is inderdaad een beetje een gedateerde opvatting. De norm is natuurlijk nog steeds dat het mooiste werk gemaakt wordt bij onafhankelijke bureaus, met een eigen sterke mening. Maar er zijn inmiddels ook adverteerders waar "intern" geweldig werk wordt gemaakt. 

Het komt uiteindelijk altijd neer op de mensen. Ik heb altijd de mazzel gehad met de allerbeste mensen in mijn vakgebied te mogen werken. En nu slagen sommige merken er ook in ook de allerbeste mensen aan zich te binden. Dat is een positieve ontwikkeling. En leidt tot minder zij/wij.'

3. Je bent in je lange carrierre wel eens bij grote merken gedetacheerd. Zie jij hier een trend: de uitbesteding van creatieven? En waarin verschilt een cultuur bij ‘de klant’ als je ‘m vergelijkt met die bij een bureau. Hoe wordt creativiteit georganiseerd?

‘"Uitbesteden" is geen goed woord denk ik. Misschien is "inbesteden" een betere. Direct bij een adverteerder zit je toch dichter op het vuur en is er minder ruis. Tegelijkertijd moet je oppassen dat je je outsider view niet verliest. Soms ben je als reclamebureau maar een "leveranciertje", en loop je dus ook het risico dat je makkelijk opzij te schuiven bent. Ook na een presentatie waar de beste mensen maandenlang ziel en zaligheid in hebben gestoken.'

4. Als je als creatief bij een merk werkt, krijg je dan een briefing, hoe weet je wat de bedoeling is?

'Afhankelijk van het niveau van professionaliteit is dat proces is niet anders dan bij een goed reclamebureau. Je krijgt wel eerder en vaker ongefilterde informatie waarvan je je soms kritischer moet afvragen of het relevant voor je is.' 

5. Hoe hou je contact met de afdeling marketing van een merk, wanneer die rol niet wordt ingevuld door bijvoorbeeld een bureaustrateeg? Moet een creatief hier pro-actief in zijn?

'Ook hier weer, de lijnen zijn korter. Je weet elkaar snel te vinden. En de meeste ervaren creatieven die ik ken zijn best aardige strategen. Soms tot frustratie van zeer goede bureaustrategen waar ik mee heb samen mogen werken.'

6. De ontwikkeling van merken die zelf hun (interne) creatie regelen, wat biedt dat voor kansen voor creatieven?

'Ik denk dat creatieven dichterbij de uiteindelijke beslissers kunnen komen te zitten. Cutting out the middlemen is voor heel branches een hele gezonde ontwikkeling geweest.'

7. Je bent net weg bij bureau Selmore. Hoe blik je terug op je reclamebureautijd? Kun je drie hoogtepunten noemen waar je trots op bent, campagne wise.

'Ik kijk er met een enorme voldoening op terug. Zoals ik al zei, ik heb het geluk gehad altijd met extreem goeie mensen te mogen werken. Heb natuurlijk een geweldige tijd gehad met Diederick Hillenius, de allerbeste art director die er in Nederland rondloopt. Mijn drie hoogtepunten? Moeilijk kiezen, maar ik denk aan onze vuurwerkcampagnes door de jaren heen, onze campagne voor Delta Loyd en onze meest recente campagne voor ASN Bank.'

8. Waar wil je over twee jaar staan als Poppe? Wat zijn je verdere plannen en ben je in te huren?

'Ik heb geen flauw idee waar ik over twee jaar sta. Een mooie quote die ik gisteren las van Tom Peters: "They say: “Have a compelling vision!” Wrong. Dead wrong. My two cents: Excellence is the next five minutes. It’s the quality of your next five-minute conversation. It’s the quality of your next email. Forget the long term. Make your next five minutes rock".  

Nogal een stevig anticyclisch statement, maar wel een zeer aansprekende. De wereld verandert zo snel, wen er maar aan.  En hoe dichter je op het vuur zit, hoe beter je hier mee om zou moeten kunnen gaan. Ik ben absoluut in te huren. Het liefst voor dit soort klussen waar complexe zaken simpel gemaakt moeten worden. Ik denk dat ‘lang verhaal kort’ een goeie samenvatting is van waar ik goed in ben.'

9. Hoe belangrijk is creativiteit voor jou persoonlijk? Hoe belangrijk in de marketingmix?

'Creativiteit is het allerbelangrijkste wat er is: een eigen uniek en onderscheidend stemgeluid vinden is voor adverteerders cruciaal. Helaas wordt een ander stuk gereedschap te vaak over het hoofd gezien: vakmanschap: een uitstekend instrument om je te onderscheiden in een markt waar het aantal originele usp’s’ uitgeput raakt. Die meerwaarde is echt moeilijk te onderzoeken vooraf, dus adverteerders, durf op je buikgevoel af te gaan, durf te investeren in de allerbeste vakmensen, die gaan echt het verschil maken. En er lopen er echt genoeg rond.'

10. Tenslotte: nog ander kort nieuws te melden dat je wilt delen over jezelf?

'Niets aan toe te voegen behalve mijn telefoonnummer.*'

(PvWK)

POPPE VAN PELT STOPT BIJ SELMORE

‘Na dertien mooie jaren heeft Poppe van Pelt besloten Selmore te gaan verlaten. De afgelopen jaren heeft Poppe zijn werk bij Selmore gecombineerd met de functie van Lead Creative Director voor Apple in Nederland & België. En vooral dat laatste smaakt naar meer. Poppe gaat daarom vanaf 1 juli verder als zelfstandig conceptdenker en copywriter. Poppe is als een van de oprichters van Selmore van ongekende waarde geweest voor het bureau. Vele mooie merkcampagnes en slimme copyvondsten dragen zijn handtekening. Van het meest spraakmakende Bavaria werk tot maatschappelijke campagnes voor Consument & Veiligheid. Van De bank anno nu voor ABN Amro tot het meest recente “Zo maakt geld Gelukkig” voor ASN bank. Samen met mede oprichter en partner Diederick Hillenius kan Poppe terugkijken op creatief werk dat vele (inter)nationale prijzen heeft gewonnen en in ieders geheugen staat gegrift. Poppe laat Selmore in goede handen achter. Diederick Hillenius blijft samen met creative partners Jakko Achterberg en Niels Westra de creatieve koers bepalen en het bureau vormgeven. Het management van Selmore bestaat daarnaast nog uit Gijs de Bruijn en Anja Froeling, die de dagelijkse leiding hebben over het bureau.’

(bron: persbericht Selmore, 4/5/’18)



Van Pelt: 'Appeltje eitje'
* (+31625279867, red.).


LEES HIER DE HELE SERIE
[New creative hub 1] U-Studio van Unilever telt al 20 vestigingen
[New creative hub 2] Persgroep Nederland: 'Wij coördineren het hele traject'
[New creative hub 3] Business Openers: 'Een merk is zoveel meer' 
[New creative hub 4] Talpa Media Solutions sluit merken op eigen media aan
[New creative hub 5] UM Studios draagt creativiteit in de genen
[New creative hub 6] Evoluerend Brand New Telly helpt verschillende labels WPP
[New creative hub 7] Canon pioneert met eigen creative hub



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken