Deelauto in de geest van het wittefietsenplan

Deelauto in de geest van het wittefietsenplan
  • Algemeen
  • 1 feb 2019 @ 14:55
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Duurzaam designAutomotive

Amsterdam heeft een moderne betaalde variant op wat ooit in de jaren zestig het wittefietsenplan heette: Fetch car sharing, uitgevoerd met de volledig elektrische Renault Zoe. ‘De mensen die gebruikmaken van dit systeem doen dat uit overtuiging.’

Even voor de jonkies onder ons: het wittefietsenplan was een plan uit 1965 om in Amsterdam een fietsdeelsysteem te introduceren waarbij gratis witte fietsen in collectief eigendom in de stad stonden en iedereen die even een fiets nodig had, kon die gratis gebruiken. Het was één van de vele witte plannen die de protestbeweging Provo dat jaar presenteerde en bedoeld om de luchtverontreiniging in de binnenstad terug te dringen. Beter voorbeeld in dit geval is eigenlijk nog de elektrische witkar, de opvolger van de witte fiets, maar die werd helaas ook geen succes.

Deelauto
Honderd elektrische Renault Zoe-deelauto’s zijn per direct beschikbaar in de hoofdstad. Nog eens honderd exemplaren van de Zoe worden in maart geleverd. Fetch Car Sharing is een nieuwe speler op het gebied van deelauto’s in Nederland. De onderneming maakt deel uit van ELC Automotive, een B2B-specialist op het gebied van fleet-, rent- en leaseoplossingen voor B2B-partijen in binnen- en buitenland.

De deelauto’s zijn in goed Nederlands free floating, waarbij de auto’s geen vaste parkeerplaats hebben, maar overal binnen de parkeerzone in Amsterdam kunnen worden opgehaald en achtergelaten. De gebruiker betaalt geen parkeerkosten in Amsterdam zolang aan de wet en regelgeving voldaan wordt. Een team van medewerkers zorgt dat de auto’s worden opgeladen en beschikbaar zijn op strategische locaties in de hoofdstad.

Fetch Car Sharing koos voor de Renault Zoe vanwege de praktische bruikbaarheid (vijf zitplaatsen, vijf portieren), de riante actieradius van maximaal 300 km en omdat de batterij extra snel kan worden opgeladen dankzij de unieke Caméléon-lader. Tevens maakt Fetch Car Sharing gebruik van de kennis en ervaring van Renault op het gebied van elektrisch rijden. Renault is leider op de elektrische automarkt in Europa, één op de vier verkochte elektrische auto’s in Europa is een Renault. Fetch Car Sharing en Renault hebben een nationale ambitie. De doelstelling is om de deelautodienst in de loop van 2019 uit te breiden naar een tweede grote stad in Nederland.

Overtuiging
Volgens Janet Richter, directeur Communicatie Renault Nederland, is de overbevolkte en vervuilde stad een belangrijke reden om vanuit Renault in dit project te stappen. ‘Carsharing is een perfecte oplossing hiervoor. Het is voor Renault een nieuw businessmodel in een nieuwe veelbelovende markt. Wij hebben inmiddels meer dan 5.000 elektrische deelauto’s rondrijden in verschillende grote steden in Europa, zoals Parijs, Madrid, Stockholm, Kopenhagen, Bologna, Rome en Warschau. Renault is hiermee de grootste aanbieder in elektrische car sharing. Wij hebben samen met Fetch de ambitie om uit te breiden naar een tweede grote stad in Nederland in 2019 en op langere termijn in meer grote steden.’

Marco Boender van Fetch car sharing herkent de vergelijking met de witkar direct. Lachend zegt hij: ‘Ja, absoluut, er is zeker een link met dat concept. Het is minder altruïstisch, want je moet ervoor betalen, maar ik zie dat de mensen die hier gebruik van maken dat doen vanuit een overtuiging. Die hebben oog voor het milieu en een schone stad. We hebben ook nog contact met de initiatiefnemers van toentertijd gehad, die vinden dit machtig mooi natuurlijk. De witkar was technisch toen een ingewikkeld project, nu zijn we veel verder en is het veel meer een haalbaar concept.’

Volgens Boender is de lancering geslaagd te noemen. Hij heeft goede verwachtingen: ‘Er is al veel animo en een goede bezetting. De auto moet minimaal 25 procent van de tijd rijden, dan maken we een prima marge. Over de prijs en de voorwaarden zijn we transparant. Of we dit jaar al zwarte cijfers schrijven? Dat mag ik wel hopen, want anders heb ik een probleem met mijn bazen. De Zoe is een beproefde auto en wij hebben daarin het volste vertrouwen. Volgende stap is om een tweede stad te bedienen in 2019, maar stap voor stap. De focus ligt nu eerst op Amsterdam.’

Marketing
Wat de marketing van Fetch betreft ligt - en dat zal niemand echt verbazen - het accent vrijwel volledig op online. Boender: ‘Denk aan bannering en Facebook met veel gebruik van video waarin het concept wordt uitgelegd. Voor veel mensen is dit nieuw en dan moet je uitleggen hoe het werkt. Traditionele marketing is niet nodig, omdat je auto het beste uithangbord is. Heel veel zal zich op social afspelen. De auto’s zijn van de mensen, wij zien ze alleen bij het wassen. En mensen gaan hierover praten op social.’

Jos van den Bergh, manager marketingcommunicatie bij Renault, beaamt deze aanpak: ‘De doelgroep van Fetch kan optimaal bereikt worden via digitale en social kanalen. Fetch is immers een shared mobility-concept dat volledig via de mobiel toegankelijk is. Belangrijk dus om ook op mobiel aanwezig te zijn en daarbij te targeten op de doelgroep en het gebied - Amsterdam in dit geval - waar deze zich bevindt. Marketing is dus gefocused op social media, specifieke media rond elektrisch rijden, digitale outdoor in Amsterdam en display advertising met relevante targeting. Social media is ook het perfecte mediatype om storytelling over dit 100% elektrische car sharing-project te doen. Met videocontent, posts en lead ads kan de doelgroep met de juiste content en frequency cap bediend worden. Vanuit content is de stap naar het downloaden van de Fetch-app zo gedaan.’

Dit artikel stond in MarketingTribune 02, 2019.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken