[De zomer van] Willem-Albert Bol: ‘Even analyseren en dan ouderwets de beuk erin’

[De zomer van] Willem-Albert Bol: ‘Even analyseren en dan ouderwets de beuk erin’
  • Algemeen
  • 17 jul 2019 @ 15:30
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Personalia

Terug van weggeweest: de zonnigste rubriek van MarketingTribune. We trappen de reeks af met Willem-Albert Bol, creative director bij de Persgroep. Hoe ziet zijn zomer eruit?

Hoewel een cliché, is ook in de zomer geen dag hetzelfde bij de Persgroep, zo trapt Bol af. Om te beginnen met Reclamefolder.nl. 'We kochten deze digitale folder-partij en alles wat we zien is groei.' Bol spreekt over de zogenoemde innigheid met klanten. 'Het valt mij op dat veel merken ons zelf weer opzoeken, om vaste en structurele deals te sluiten. Minder hapsnap, maar veel meer op basis van commitment en prestaties.' Bol ervaart in de markt een zekere honger naar nieuwe digitale producten, getuige het recent gelanceerde Brand Stories, waarmee de gebruiker branded content digitaal visueel aantrekkelijker kan maken. 'Dat vindt gretig aftrek. Blijkbaar is men op zoek naar nieuwe digitale mechanismen.'

Hoe beleef je de zomer? Ga je zelf nog op vakantie?

Ja, ik pak zeker even een momentje van rust. Ik ga twee weken door Europa toeren. Wat mij opvalt is dat veel mensen in hun vakantieperiode ook hun werktempo verlagen. Slechts een klein deel van Nederland is tegelijkertijd op vakantie. Ik ben zelf juist vaak extra productief in deze periode. Mensen hebben meer tijd in de agenda, zijn relaxter en je kunt sneller schakelen.

Wat is in deze zomertijd je favoriete merk en waarom?

De nieuwe online boeken-partij Bookaroo. Dat doet een actie om tienduizend boeken in een paar weken te verkopen. Alleen dan willen ze van start gaan. Top!

Welk marketingboek moeten vakgenoten deze zomer absoluut meenemen in hun reiskoffer?

The Long and the Short of it: balancing short and long-term marketing strategies, van Les Binet en Peter Field is al een iets ouder boek (2013, red.), maar zit nog steeds vol harde waarheden. Ons vak moet slimmer omgaan met het spel. De auteurs tonen via vele concrete cases waar de succesformule zit.

Het is overal rustig(er) op kantoor, ongetwijfeld ook bij de Persgroep. Hoe zorg je ervoor dat je toch productief blijft?

Dat valt dus gelukkig wel mee. Het gros van mijn team werkt gewoon lekker door. Dat heeft ook te maken met het feit dat veel klanten ons briefings geven, vlak voordat zij zelf op vakantie gaan. Prima deal, lijkt mij.

Het mediaseizoen gaat straks weer van start. Hoe bereid je je daarop voor?

Wij denken niet zo in seizoenen. Ik vind het wel fijn om terug te kijken naar de eerste helft van het jaar. Wat hebben wij van onze plannen waargemaakt? Waar laten we steken vallen? Maar we vieren vooral ook waar we trots op zijn. Even analyseren en nadenken om vervolgens weer ouderwets de beuk erin te gooien.

Tot slot nog een advies van Bol aan de lezers van MarketingTribune: 'Ik hoop oprecht dat wij als vakgenoten de rest van het jaar alle hypes, hijgerigheid en hete lucht weten te vermijden. Laten we met alle marktpartijen samenwerken aan succes en groei. Ik hoop weer op echte ambitie en het nodige lef!'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken